Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zdolność kredytowa | analiza techniczna | system walutowy | podstawy statystyki | system bankowy | polityka monetarna | zachowania konsumenta | franchising |

Zasady zarządzania czasem

Oto kilkanaście z nich:

1. Czas jest zasobem bardzo ograniczonym i nieodnawialnym, powinni go szanować pracownicy na wszystkich szczeblach zarządzania – od góry do dołu we wszystkich możliwych sytuacjach. Szczególną rolę w efektywnym zarządzaniu czasem mają do odegrania kierownicy.

2. Zarządzanie czasem odnosi się do różnych przedziałów czasowych, należy umiejętnie łączyć planowanie i organizowanie operacyjne (dzienne, tygodniowe, miesięczne) z planowaniem i organizowaniem strategiczno-taktycznym (kwartalnym, rocznym, wieloletnim).

3. Efektywne zarządzanie czasem wymaga pewnych umiejętności osobowościowych, z których najważniejsze to: myślenie selektywne, myślenie funkcjonalne, łączenie myślenia analitycznego i całościowego, wrażliwość ekonomiczna – orientacja na wyniki, elastyczność zachowań, umiejętność przewidywania, a także wywieranie wpływu na ludzi i zdarzenia.

4. W zarządzaniu czasem wykorzystuje się rozwiązania technokratyczne (narzucone parametry pracy maszyn i urządzeń – np. szybkość taśmy produkcyjnej, ustalone terminy wykonania zadań wynikające z obowiązujących procedur) oraz techniki organizatorskie (wykresy, harmonogramy, metody sieciowe, programy komputerowe).

5. W zarządzaniu czasem kapitalne znaczenie ma faza koncepcyjna poprzedzająca działanie, w trakcie której powinny być przeanalizowane następujące ustalenia: Co trzeba zrobić? Po co trzeba to zrobić? Jakie są zalecane kryteria oceny całej komórki organizacyjnej? Jaka jest na tym tle ważność zadań? Jaka jest czasochłonność i pilność zadań? Jak i gdzie należy wykonać zadania? Kto ma te zadania wykonać? W odniesieniu do kierowników zarządzanie czasem obejmuje zarówno organizację pracy własnej, jak również organizację pracy podwładnych. Zaleca się, by w miarę możliwości zarządzanie czasem prowadzić równolegle dla różnych przedziałów czasowych – np. 'dzień – tydzień – miesiąc'. Praca koncepcyjna wymaga namysłu, pracę na jutro warto planować już dzisiaj (pozytywny wpływ podświadomości w przygotowywaniu działań).

6. Praca koncepcyjna kierownika jest składnikiem organizacji jego pracy własnej, kierownik musi znaleźć czas na zebranie myśli, namysł, analizę, planowanie itp.

7. We wszystkich fazach kierowania i wykonania należy przestrzegać zasadę selektywnego myślenia, tzn. należy koncentrować się na sprawach najważniejszych, a możliwie najmniej skupiać się na sprawach drugorzędnych. Trudność polega na tym, by priorytety działania jednolicie postrzegali kierownicy i pracownicy różnych szczebli zarządzania, w wielu przypadkach wymaga to wzajemnych uzgodnień i kompromisów. Potrzeba selektywnego myślenia nawiązuje do tzw. Zasady Eisenhauera (matryca zarządzania czasem) i Zasady Pareto 20-80. Obie wskazane zasady powinny być dostrzegane i uwzględniane w procesie delegowania kompetencji.

8. Czas ma charakter wymierny, co sprzyja z jednej strony ocenie efektywności jego wykorzystania, a z drugiej strony ułatwia egzekwowanie odpowiedzialności za dotrzymanie wyznaczonych terminów realizacji. Trzeba jednak pamiętać, ze czasochłonność i terminowość zadań to tylko niektóre wymiary efektywności wykonania zadań. W zarządzaniu czasem zaleca się, by te wymiary dostrzegać na tle innych kryteriów oceny zadań takich, jak np. celowość zadań, ważność zadań – priorytety, koszty realizacji, jakość wykonania, zgodność z obowiązującymi procedurami itp. Między różnymi kryteriami efektywności zadań zwykle występują pewne sprzeczności, które muszą być identyfikowane i uświadamiane, często wymaga to wzajemnych uzgodnień i kompromisów.

9. Z zaleceniem selektywnego myślenia w fazie koncepcyjnej łączy się konieczność trafnej identyfikacji i analizy różnych punktów krytycznych planowanych działań (sztywność niektórych terminów, krytyczne ciągi czynności, progi rentowności, nieprzekraczalne granice budżetowe, ilość i kompetencje pracowników itp.)

10. Ważność i trudność realizacji zadań powinno się dostosować do naturalnego biorytmu konkretnego kierownika. Zadania najważniejsze i najtrudniejsze najkorzystniej jest wykonywać w tych godzinach, w których koncentracja i wydajność organizmu są najwyższe. Wszelki marnowanie i straty czasu w tej optymalnej fazie biorytmicznej zdecydowanie obniżają efektywność zarządzania czasem.

11. 'Praca wypełnia cały czas przeznaczony na jego wykonanie, im mniej czasu poświęcisz na jego wykonanie – tym szybciej go wykonasz'. Tak brzmi jedno ze słynnych praw Parkinsona. Wynika z niego zalecenie, by w odniesieniu do czasochłonności i terminowości stawiać odpowiednio wysokie (ale jednocześnie realne) wymagania. Jest to zbieżne z zaleceniami tzw. benchmarkingu zadaniowego.

12. Warto identyfikować i eliminować wszelkie możliwe straty czasu (wątpliwa celowość spotkań i narad, niepunktualność spotkań i narad, nadmierne indagowanie kierownika i innych pracowników w trakcie pracy, wizyty i rozmowy towarzyskie, uroczystości towarzyskie, przerwy na papierosa, zła organizacja przestrzenna, telefomania.

13. W zarządzaniu czasem należy przewidzieć i zachować określone rezerwy różnych zasobów, które mogą być niezbędne przy wystąpieniu różnych zakłóceń czy nieprzewidywalnych wcześniej sytuacji. Zachowanie rezerw gwarantuje niezbędną elastyczność działań dostosowawczych.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Negocjacje - praca (⭐bibliografia)
16 stron(-y)
Zagadnienia zarządzania strategicznego
14 stron(-y)
Zarządzanie procesowe - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Wykłady z zarządzania kadrami - teoria
27 stron(-y)
GATT i WTO
13 stron(-y)
Negocjacje cenowe (⭐przypisy)
14 stron(-y)
Zarządzanie kapitałem intelektualnym i sposoby jego pomiaru - prezentacja (⭐bibliografia)
38 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. GATT i WTO (13 stron A4)
2. Negocjacje cenowe (14 stron A4)
3. Zarządzanie kapitałem intelektualnym i sposoby jego pomiaru - prezentacja (38 stron A4)
4. Reklama - referat (14 stron A4)
5. Zarządzanie przez cele - referat (22 stron A4)
6. Analiza techniczna - opracowanie (7 stron A4)
7. Budżet gminy (5 stron A4)
8. Ocena pracowników - jako podsystem zarządzania kadrami (12 stron A4)
9. Podstawy zarządzania - ściąga (2 stron A4)
10. Test z podstaw zarządzania - 44 pytania testowe (4 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. System zarządzani środowiskowego (0.4 stron)
2. Zasada zupełności budżetu (0.7 stron)
3. Płaca zadaniowa (0.2 stron)
4. Zasady zarządzania według Fayola (0.2 stron)
5. Gospodrowanie (1.2 stron)
6. Struktura zarządzania przedsiębiorstwem (0.3 stron)
7. Zasady planowania (0.8 stron)
8. Wymiary zarządzania (0.3 stron)
9. Zasady zarządzania wg Fayola (0.9 stron)
10. Międzynarodowy system walutowy (0.4 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Zasady zarządzania czasem

Zasady zarządzania czasem
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 43 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii