Znaczenie instrumentów marketingu - mix w tworzeniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego
Marketing – mix w firmach usługowych a więc i gospodarstwach agroturystycznych tworzą elementy 5 x P, obejmujące:
- produkt (usługę) (product)
- cenę (price)
- dystrybucję (place)
- promocję (promotion)
- ludzi (people), personel świadczący usługi
Zdaniem P. Kotlera, najważniejszą rolę w usługach odgrywa właśnie piąty element strategii, a mianowicie ludzie z którymi spotyka się klient, mający stały z nim kontakt, mogący kreować dobre lub negatywne wyobrażenie o prowadzonej działalności. Potrzeba marketingowego kształtowania 'personelu' firmy usługowej pojawia się zwłaszcza w tych rodzajach działalności, w których usługodawcy nawiązują bezpośredni kontakt z klientem, gdy obiektem działania i oddziaływania jest człowiek. Celem marketingowego oddziaływania powinno być uzyskanie przez obsługę gości pozytywnego, akceptującego stosunku do klienta i osobistej odpowiedzialności za jakość wykonywanych usług. Podstawą tego jest poczucie identyfikacji z firmą i zwrócenie uwagi na prostą zależność: od jakości usługi zależy osiągany zysk.
Z kształtowaniem wymienionych wcześniej instrumentów marketingu – mix (5 x P) wiążą się następujące kwestie:
- usługi: ich jakość, struktura, stosowanie marki, usługi dodatkowe
- cena: jej elastyczność, stosowanie rabatów, terminy zapłaty
- dystrybucja: atrakcyjność obszaru działania, dostępność, lokalizacja
- promocja: różne sposoby komunikowania się z otoczeniem, przekazywania informacji o firmie
- ludzie: świadomi, że to klient jest najważniejszym gościem i celem ich pracy
Podkreśla się znaczenie interakcji zachodzących między usługobiorcą i usługodawcą, a celem działań w ramach marketingu interakcyjnego jest wytworzenie zainteresowania nabywców ofertą usługową oraz spowodowanie aby w wyniku tego zainteresowania usługa została 'sprzedana'.
Podstawowym celem sprzedaży jest: Mieć Zadowolonego Klienta!
Klient, który wyjedzie z gospodarstwa z negatywnym doświadczeniem i złym wrażeniem, ma skłonność do dzielenia się tym z wieloma osobami. Powstaje w ten sposób 'efekt falowy' polegający na tym, że zła opinia rozchodzi się szybciej niż dobra. Niezadowolony klient ma więcej złości i energii, którą rozładowuje dzieląc się informacjami o złej jakości usług. Można przypuszczać, że o negatywnej ocenie dowie się trzy razy więcej osób niż gdyby opinia ta była pozytywna.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (22 stron A4)
2. (3 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (7 stron A4)
5. (22 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (24 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (2.2 stron)
3. (1.9 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.6 stron)
8. (1.1 stron)
9. (0.8 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Znaczenie instrumentów marketingu - mix w tworzeniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego
Znaczenie instrumentów marketingu - mix w tworzeniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 195 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|