Znak handlowy
To znak towarowy lub jego część zastrzeżona prawnie. W większości krajów świata znak towarowy można zarejestrować w urzędzie patentowym, dzięki czemu inne osoby nie mogą go legalnie wykorzystywać bez zgody właściciela. W Polsce jako znak towarowy można zastrzec, na podstawie ustawy Prawo własności przemysłowej, każde oznaczenie przedstawione w sposób graficzny lub takie, które da się w sposób graficzny wyrazić, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od tego samego rodzaju towarów innych przedsiębiorstw.
Może to być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.
Ponadto:
- nie ma już wcześniej zarejestrowanego lub zgłoszonego do rejestracji znaku, który jest identyczny lub podobny do już zarejestrowanego, tak, że używanie znaku późniejszego mogłoby wprowadzić odbiorców w błąd co do pochodzenia towaru,
- nie ma wcześniej zarejestrowanego lub zgłoszonego do rejestracji podobnego oznaczenia geograficznego,
- nie ma wcześniej używanego w obrocie podobnego znaku powszechnie znanego wśród co najmniej 50% odbiorców,
- nie ma wcześniej zarejestrowanego lub zgłoszonego do rejestracji znaku renomowanego, charakteryzującego się powszechną znajomością wśród odbiorców oraz słynącego z dobrej jakości oznaczonych nim towarów lub usług,
- znak nie narusza praw osobistych lub majątkowych osób trzecich,
- znak nie jest sprzeczny z prawem, porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami tzn. nie ma charakteru obscenicznego, nie kojarzy się jednoznacznie z symbolami stosowanymi przez grupy wzywające do nienawiści rasowej, religijnej lub postulujące obalenie porządku prawnego siłą,
- znak nie wprowadza nabywców w błąd, w szczególności co do charakteru towaru, jego jakości, właściwości, albo pochodzenia,
- jeśli proponowany znak jest tylko tekstem bez zintegrowanej z nim grafiki nie może on być słowem lub frazą pospolitą (np. "pij mleko").
Jako znaku towarowego nie można zgłosić do rejestracji oznaczenia zawierającego:
- nazwę lub skrót nazwy Rzeczpospolitej Polskiej, bądź jej symbole, nazwy, herby polskich województw, miast i miejscowości, znaki sił zbrojnych, reprodukcje polskich orderów, odznaczeń lub odznak honorowych itp., chyba że zgłaszający posiada odpowiednie zezwolenie,
- skróty nazw, bądź symbole obcych państw, organizacji międzynarodowych, a także przyjęte w obcych państwach oznaczenia, stemple kontrolne i gwarancyjne, jeżeli zakaz taki wynika z umów międzynarodowych, chyba że zgłaszający posiada odpowiednie zezwolenie,
- urzędowo uznane oznaczenia przyjęte do stosowania w obrocie w zakresie w jakim mogłoby to wprowadzić w błąd co do charakteru takich odznaczeń, o ile zgłaszający nie wykaże, że jest uprawniony do ich używania,
- elementy będące symbolami, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, w zakresie w jakim obrażałoby to uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową,
- stanowią formę bądź inną właściwość towaru lub opakowania, która jest uwarunkowana wyłącznie jego naturą, jest niezbędna do uzyskania efektu technicznego lub zwiększa znacznie wartość towaru.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (24 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (15 stron A4)
4. (8 stron A4)
5. (20 stron A4)
6. (16 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (2 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.5 stron)
3. (1 stron)
4. (1 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.5 stron)
7. (1.1 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Znak handlowy
Znak handlowy
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 120 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|