Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
wykłady z badań marketingowych | analiza swot | wykłady z logistyki | operacje bankowe | prezentacje z finansów | budżet marketingowy | konflikt w organizacji | model du Ponta |

Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji

Konflikt w organizacji - spór dwóch lub więcej osób, wynikający z występowania sprzecznych lub konkurencyjnych interesów. Może on także wynikać również z różnic pełnionych ról, przekonań, emocji czy niezgodności intencji.

Źródła konfliktów w organizacji:
- łamanie ustawodawstwa pracy
- zła organizacja pracy
- różnice wśród pracowników w kwestiach merytorycznych
- zły system podziału  korzyści materialnych
- niejasny system wyróżnień i awansów
- nieprawidłowa polityka kadrowa
- niewłaściwe odnoszenie się przełożonych do podwładnych i odwrotnie
- nieumiejętność wprowadzenia zmian w organizacji
- zły system komunikacji i łączności
- niska kultura bycia przełożonych  i podwładnych
- brak poszanowania władzy przez podwładnych i godności podwładnych przez przełożonych
- przeciwne lub niezgodne ze sobą interesy społeczne i osobiste stron

Rodzaje konfliktów:
Z uwagi na zasięg konfliktu najczęściej występują:
1. konflikt między grupami pracowniczymi – powstaje w wyniku rozbieżności interesów poszczególnych grup, celów i sposobów rozwiązywania problemów.
2. konflikt między jednostkami – przypisywany często różnicom osobowości, na ogół jednak powodowany zaburzeniami relacji między jednostkami, wynikającymi z pełnienia odmiennych ról.
3. konflikt intrapersonalny – pojawia się, kiedy jednostka nie ma jasno określonych obowiązków na stanowisku pracy, niektóre zadania są wzajemnie sprzeczne lub kiedy oczekiwania przekraczają poziom jej własnych możliwości.

Z uwagi na przyczyny, w organizacjach spotyka się konflikty:
1. konflikt interesów – jest spowodowany współzawodnictwem o pewne dobra lub wynika z odmiennych potrzeb stron. Konflikt tego rodzaju powstaje wtedy, kiedy jedna lub więcej stron pragnie zaspokoić swoje potrzeby kosztem drugiej. konflikt strukturalny – może wynikać z pewnych zewnętrznych ograniczeń, które utrudniają dojście do porozumienia. Chodzi tu głównie o takie czynniki, jak: struktura organizacyjna, brak uprawnień do podjęcia decyzji, deficyt jakiegoś dobra, brak czasu, odległość.
2. konflikt wartości – jest powodowany odmiennymi systemami wartości osób zaangażowanych w daną sytuację. Czynnikiem, który uwalnia konflikt, jest silne eksponowanie własnych wartości bez postawy tolerancji wobec wartości cenionych przez drugą stronę.
3. konflikt relacji – pojawia się w wyniku działania silnych negatywnych emocji, stereotypów, błędnego spostrzegania lub niezrozumienia, wadliwej komunikacji lub odwetowych zachowań między ludźmi.
4. konflikt danych – powstaje, kiedy strony nie dysponują potrzebnymi danymi, są niedoinformowane bądź informacje, które otrzymują są błędne, kiedy wyciągają odmiennie wnioski z tych samych przesłanek. Większość konfliktów w tym obszarze wynika głównie z nieumiejętności porozumiewania się.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rodzaje konfliktów w organizacji
3 stron(-y)
Kierowanie konfliktem w organizacji - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Konflikt w organizacji - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
9 stron(-y)
Negocjacje - praca (⭐bibliografia)
16 stron(-y)
Deficyt budżetowy i dług publiczny w Polsce (⭐bibliografia ⭐przypisy)
19 stron(-y)
Kultura organizacji w USA
8 stron(-y)
Strategie rozwoju firmy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji

Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 35 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii