Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji
Konflikt w organizacji - spór dwóch lub więcej osób, wynikający z występowania sprzecznych lub konkurencyjnych interesów. Może on także wynikać również z różnic pełnionych ról, przekonań, emocji czy niezgodności intencji.
Źródła konfliktów w organizacji:
- łamanie ustawodawstwa pracy
- zła organizacja pracy
- różnice wśród pracowników w kwestiach merytorycznych
- zły system podziału korzyści materialnych
- niejasny system wyróżnień i awansów
- nieprawidłowa polityka kadrowa
- niewłaściwe odnoszenie się przełożonych do podwładnych i odwrotnie
- nieumiejętność wprowadzenia zmian w organizacji
- zły system komunikacji i łączności
- niska kultura bycia przełożonych i podwładnych
- brak poszanowania władzy przez podwładnych i godności podwładnych przez przełożonych
- przeciwne lub niezgodne ze sobą interesy społeczne i osobiste stron
Rodzaje konfliktów:
Z uwagi na zasięg konfliktu najczęściej występują:
1. konflikt między grupami pracowniczymi – powstaje w wyniku rozbieżności interesów poszczególnych grup, celów i sposobów rozwiązywania problemów.
2. konflikt między jednostkami – przypisywany często różnicom osobowości, na ogół jednak powodowany zaburzeniami relacji między jednostkami, wynikającymi z pełnienia odmiennych ról.
3. konflikt intrapersonalny – pojawia się, kiedy jednostka nie ma jasno określonych obowiązków na stanowisku pracy, niektóre zadania są wzajemnie sprzeczne lub kiedy oczekiwania przekraczają poziom jej własnych możliwości.
Z uwagi na przyczyny, w organizacjach spotyka się konflikty:
1. konflikt interesów – jest spowodowany współzawodnictwem o pewne dobra lub wynika z odmiennych potrzeb stron. Konflikt tego rodzaju powstaje wtedy, kiedy jedna lub więcej stron pragnie zaspokoić swoje potrzeby kosztem drugiej. konflikt strukturalny – może wynikać z pewnych zewnętrznych ograniczeń, które utrudniają dojście do porozumienia. Chodzi tu głównie o takie czynniki, jak: struktura organizacyjna, brak uprawnień do podjęcia decyzji, deficyt jakiegoś dobra, brak czasu, odległość.
2. konflikt wartości – jest powodowany odmiennymi systemami wartości osób zaangażowanych w daną sytuację. Czynnikiem, który uwalnia konflikt, jest silne eksponowanie własnych wartości bez postawy tolerancji wobec wartości cenionych przez drugą stronę.
3. konflikt relacji – pojawia się w wyniku działania silnych negatywnych emocji, stereotypów, błędnego spostrzegania lub niezrozumienia, wadliwej komunikacji lub odwetowych zachowań między ludźmi.
4. konflikt danych – powstaje, kiedy strony nie dysponują potrzebnymi danymi, są niedoinformowane bądź informacje, które otrzymują są błędne, kiedy wyciągają odmiennie wnioski z tych samych przesłanek. Większość konfliktów w tym obszarze wynika głównie z nieumiejętności porozumiewania się.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (19 stron A4)
2. (8 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (15 stron A4)
5. (2 stron A4)
6. (11 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (13 stron A4)
9. (23 stron A4)
10. (17 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.8 stron)
3. (1.4 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.7 stron)
8. (0.7 stron)
9. (1.3 stron)
10. (1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji
Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 35 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|