Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
spółki osobowe | outsourcing | wskaźniki płynności finansowej | logistyka w przedsiębiorstwie | wykłady z marketingu międzynarodowego | rachunek zysków i strat | harmonogram spłaty kredytu | projekt inwestycyjny |

Logistyka w konkurencji globlnej

Globalizujące się systemy gospodarcze państw coraz częściej konkurują pomiędzy sobą poprzez udoskonalenie i unowocześnienie szeroko stosowanej logistyki. W wyniku gwałtownego rozwoju informacji wspomagającej zarządzanie, a także w wyniku ujednolicenia w skali globalnej potrzeb konsumentów, logistykę traktuje się dzisiaj jako jeden z warunków osiągania przewagi konkurencji w firmie i pomiędzy firmami. W związku z tym jej rolę i znaczenie należy rozważyć w kontekście dwóch podstawowych nurtów zachowań przedsiębiorstw.

Pierwszy z tych nurtów dotyczy sytuacji, w której stosownie do podejścia geocentrycznego proces globalizacji a w konsekwencji zarządzania globalnego sprowadza się do tego, iż decyzje strategiczne firmy dotyczą  rynku światowego.

Z tym podejściem wiąże się także istota globalnego zarządzania, w którym bierze się pod uwagę różnice kultur, warunków przestrzennego zagospodarowania, z uwzględnieniem wszakże międzynarodowej kadry menadżerskiej.

Drugi nurt zachowań firm w otoczeniu konkurencji globalnej prowadzi do internacjonalizacji i zarządzania międzynarodowego, lecz związany jest z rynkiem krajowym jako głównym obszarem gospodarowania zasobami. W tym przypadku przedsiębiorstwa wzorują swoją strategię na rozwiązaniach międzynarodowych, co pozwala najpierw na uzyskanie konkurencji, a potem na rozpoczęcie internacjonalizacji swojej działalności.

W każdym jednak z wymienionych nurtów reorientacji firm w kierunku rynku światowego, znaczącą rolę w osiąganiu przewagi konkurencji należy przypisać logistyce. I tak D. Water stwierdza, iż obecnie dominują dwie zasadnicze przesłanki modelowania globalnego, logistycznego łańcucha dostaw. Pierwsza z nich to integracja geograficzna, druga zaś produktowa.

Wynika to z tego, iż rynek światowy XXI wieku, na którym nastąpi nie tylko reorientacja, ale również dywersyfikacja popytu, wymusi na firmach, ogniwach łańcucha logistycznego, skracanie czasu dostaw surowców, półproduktów i wyrobów gotowych.

Globalny łańcuch dostaw warunkiem konkurencyjności firm

Najnowsze trendy w teorii i praktyce poszukiwania dróg uzyskiwania przewagi konkurencji dzięki zastosowaniu logistyki można, za M. Manheimem, zdefiniować następująco: integracja ponad łańcuchem dostaw jako możliwość uzyskania przewagi konkurencji. Autor formułuje następujące pytania:
1. Czy zarządzanie łańcuchem dostaw może samo w sobie być źródłem przewagi konkurencji?
2. Jeśli nie, to jakie są inne strategie, które mogą być adaptowane dla celów łączenia różnych organizacji?

Aby odpowiedzieć na te pytania, należy spojrzeć ponad logistykę i jej funkcje jako takie. Należy przede wszystkim podkreślić, iż w zasadzie istotą konkurencji jest presja kosztów, jakości i czasu. W związku z tym trzeba uwzględnić w rozważaniach takie zjawiska, jak:
- zmieniające się struktury firm, konkurujących globalnie
- rozwijające się światowe technologie informatyczne w otoczeniu konkurencji
- strategiczna rola i znaczenie ludzi

Konsekwencją zmian w produkcji, dystrybucji jest restrukturyzacja dotychczasowych form organizacyjnych firm. Jedną z takich form jest ewolucja w kierunku globalnych grup produktowych. Przykładem mogą być firmy: Philips, Siemens, które przechodzą od narodowych organizacji do grup produktowych o szerokiej światowej bazie.

Inną drogą ewolucji jest tworzenie regionalnych struktur organizacyjnych, w których jedna firma zarządza produkcją, dystrybucją oraz marketingiem w regionie jako całości. Mówi się coraz częściej o praktyce czterech regionów, to znaczy: Europy, Ameryki Północnej, Japonii i reszty świata.

Zdaniem M. Fritza, nieodzowne w realizacji obu koncepcji okaże się kreowanie w najbliższych latach nowej formy pracy, a mianowicie pracy wirtualnej. Definiuje się ją jako gotowość ludzi do pracy w każdym czasie, w każdym miejscu, w tej samej lub innej firmie. Realizuje się taką pracę drogą:
- telekomunikacyjną, gdy ludzie pracują w domu i koordynują swoja pracę z menedżerami w innych miejscach pobytu
- hotelling, gdy ludzie przebywają w domu lub u klienta i nie mają stałego własnego biura
- w zespołach rozwiązujących zadania menedżerskie u różnych klientów

Zespoły ludzkie mogą być formalne, semiformalne i nieformalne zwłaszcza, że struktury formalne nie są stabilne. Nadto takie zespoły prowadzą działalność w poprzek barier formalnych dla uzyskiwania szybkich pytań i odpowiedzi, niezbędnych w działalności gospodarczej.

Dzięki prowadzeniu operacji poprzez i ponad granicami są efektywne, innowacyjne, a także charakteryzują się indywidualizmem w kontaktach z partnerami. Najczęściej przyjmuje się, że realizacja zamierzeń co do logistyki jest efektywna wtedy, gdy w ciągu 5-10 lat utrzymywana jest przewaga konkurencji w danym sektorze.

Według T. H. Davenporta i M. Hammera, doskonalenie procesów biznesowych dotyczących zwłaszcza procedur ad hoc, które zgodnie z potrzebami rynku muszą być w logistyce firmy wykorzystywane bieżąco, może być źródłem uzyskania przewagi konkurencji. Dotyczy to zwłaszcza fundamentalnych dla logistyki procesów, takich jak:
- koordynowanie cyklem zamówień
- koordynowanie życia produktu, zwłaszcza nowego, na rynku światowym
- zarządzanie procesem obsługi klienta

Waga koordynowania cyklu życia produktu, zdaniem M. Hammera, kluczowego procesu w ramach konkurencji globalnej, wynika z potrzeby równoległego przepływu informacji i przepływu produktów.

Według P. Hinesa do wszelkich działań wewnątrz logistyki, wewnątrz łańcucha dostaw należy włączyć wprowadzenie nowych produktów na rynek i utylizację starych, zbędnych produktów.

Wskazywałoby to jednoznacznie nie tylko na wzrost znaczenia funkcji marketingowej logistyki, ale także na integrowanie różnych obszarów zarządzania firmą lub grupą firm. Zmienia to być może w przyszłości rolę i znaczenie logistyki, a także ma bezpośredni wpływ na globalną konkurencyjność firm.

Gwałtowny rozwój logistyki w drugiej połowie mijającego wieku, a także rewolucja informatyczna, jaka nastąpiła w tym czasie, pozwala sądzić, że w następnym wieku odważne wizje racjonalizowania przepływy produktów i usług pomiędzy krajami i kontynentami dzięki logistyce okażą się realne. Skracanie procesów zamówień, czasu dostaw, unowocześnianie infrastruktury logistycznej warunkuje już dzisiaj osiąganie przewagi konkurencji.

Ostatnio mówi się także o megatrendzie w rozwoju logistycznego łańcucha dostaw. Reorganizacja i optymalizacja przepływu surowców, wyrobów gotowych polega nie tylko na wdrażaniu nowych rozwiązań odnośnie do ich fizycznej dystrybucji, ale także metod i organizacji zarządzania tym łańcuchem w firmach i pomiędzy nimi. Logistyka stała się integralną częścią nowego modelu konkurencji, gdyż uwzględnia wymagania konkurentów w najszerszym, jak dotąd, zakresie.

W niniejszych rozważaniach położono akcent na ważniejsze zagadnienia związane z logistyką, jakie są przedmiotem badań naukowych w teorii i praktyce gospodarczej. Należy sądzić, że dalsze prace nad rozwojem teorii logistyki XXI wieku, pozwolą na tworzenie nowych przesłanek, definicji i pojęć z tego zakresu.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Logistyka w organizacjach non profit - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)
Wykłady z logistyki - opracowanie
16 stron(-y)
Konkurencja rynkowa - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Podstawy logistyki
22 stron(-y)
Eurologistyka - opracowanie
5 stron(-y)
Łańcuchy logistyczne w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Controlling logistyczny (⭐bibliografia)
7 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Eurologistyka - opracowanie (5 stron A4)
2. Łańcuchy logistyczne w przedsiębiorstwie (14 stron A4)
3. Controlling logistyczny (7 stron A4)
4. Logistyczna obsługa klienta (17 stron A4)
5. Kody kreskowe - referat (11 stron A4)
6. Efekty zarządzania logistycznego (13 stron A4)
7. Ściąga z logistyki (5 stron A4)
8. Etyka w relacji z konkurencją (10 stron A4)
9. Biznes plan hurtowni artykułów papierniczych (21 stron A4)
10. Logistyka - ściąga z zagadnień (1 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. Zasady organizacji logistyki w przedsiębiorstwie (0.3 stron)
2. Czym zajmuje się logistyka (0.1 stron)
3. Logistyka a marketing (1.3 stron)
4. Definicja logistyki (1.1 stron)
5. Logistyka marketingowa (0.7 stron)
6. Strategia unikania konkurencji (0.3 stron)
7. Logistyka dystrybucji (1 stron)
8. Istota logistyki (1.1 stron)
9. Jakie są najważniejsze cechy współczesnej konkurencji? (0.5 stron)
10. Logistyka produkcji (1.4 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Logistyka w konkurencji globlnej

Logistyka w konkurencji globlnej
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 4 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii