Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zarządzanie procesowe | wprowadzenie na rynek nowego produktu | TQM | historia gospodarcza Polski | wykłady z geografii ekonomicznej | łączenie przedsiębiorstw | podstawy statystykia | analiza ekonomiczna |

Cechy negocjacji

Negocjacje w biznesie to złożony proces, w którym strony dążą do  osiągnięcia porozumienia lub umowy, zwykle w kontekście wymiany dóbr,  usług, informacji lub warunków współpracy. Charakteryzują się  specyficznymi cechami, które są kluczowe dla skutecznego prowadzenia  negocjacji w tym środowisku.

Negocjacje charakteryzują następujące cechy:  

1. Obustronna wymiana korzyści, a nie sytuacja, gdzie jedna strona dąży do uzyskania wyłącznej korzyści. To nie daje szans na znalezienie właściwego rozwiązania, ale prowadzi do zdominowania partnera.

2. Uczciwość i solidność negocjatorów rozumiana jako przejawianie przez nich zachowań zgodnych z uznawanymi normami społecznymi, prawami i obyczajami. Są podstawą zdobycia wiarygodności, a ona otwiera możliwości zawierania kolejnych korzystnych transakcji.

3. Względna stałość rezultatów, by nie zachodziła konieczność renegocjowania warunków. Może to obniżyć wiarygodność negocjatora, a ponowne podejmowanie rozmów to kolejne koszty czasowe, finansowe itp.

4. Przydatność społeczna negocjacji czyli umowa zawarta w wyniku negocjowania winna być przydatna szerszej społeczności. Takie nastawienie w poszukiwaniu rozwiązań świadczy o społecznej dojrzałości partnerów, np. w przypadku negocjowania wysypiska odpadów komunalnych, czy zakładu produkującego wyroby niebezpieczne dla środowiska.

5. Skuteczność rozmów rozumiana nie tylko jako ilość korzyści uzyskanych w wyniku prowadzenia rozmów, ale także sposób prowadzenia negocjacji.

6. Utrwalanie pozytywnych relacji między partnerami negocjacji, pamiętając, że wyznaczają one obraz przedsiębiorstwa.

 

W literaturze przedmiotu można znaleźć również inne zestawy cech negocjacji. Oto niektóre z nich:

1. Celowość: W biznesie negocjacje mają zwykle konkretny cel, takie jak: osiągnięcie korzystnej umowy, zwiększenie zysków lub zbudowanie trwałej relacji. Cele te mogą być różne dla obu stron, dlatego istotne jest znalezienie wspólnego mianownika i kompromisu.

2. Zysk i wartość: Strony negocjują w celu uzyskania jak największych korzyści i wartości dla siebie lub swojej firmy. Osiągnięcie korzystnych warunków finansowych, dodatkowych benefitów lub zwiększenia udziału w rynku to typowe cele biznesowych negocjacji.

3. Współpraca i relacje: Biznesowe negocjacje nie zawsze są jednorazowymi interakcjami. Często prowadzą do długoterminowych relacji biznesowych. Dlatego ważne jest, aby negocjacje były prowadzone w duchu współpracy i budowania trwałych relacji, które przyniosą korzyści obu stronom na przestrzeni czasu.

4. Analiza i dane: Negocjacje w biznesie opierają się na faktach i danych liczbowych. Strony często prezentują argumenty poparte danymi dotyczącymi wyników finansowych, trendów rynkowych, kosztów produkcji itp. Analiza tych informacji pomaga uzasadnić postulowane warunki.

5. Wpływ i perswazja: W biznesie istotna jest umiejętność wpływania na decyzje i przekonywania do swoich racji. Perswazja może obejmować prezentację korzyści, argumentów logicznych oraz uwzględnienie emocji i motywacji drugiej strony.

6. Przygotowanie: Współczesne negocjacje w biznesie wymagają solidnego przygotowania. Strony muszą dobrze zrozumieć swoje cele, mocne i słabe strony, jak również poznać tło drugiej strony. Wartościowe przygotowanie pozwala uniknąć nieporozumień i błędów.

7. Elastyczność i kreatywność: Negocjacje biznesowe mogą wymagać elastyczności i kreatywności w rozwiązywaniu problemów. Czasami strony napotykają na przeszkody, które można pokonać, stosując innowacyjne podejścia.

8. Asertywność i zdecydowanie: Warto mieć zdolność do wyrażania swoich oczekiwań, ale też słuchania i szanowania potrzeb drugiej strony. Asertywność pozwala na wyrażenie swoich interesów w sposób zdecydowany, ale nieagresywny.

9. Czas i terminy: W biznesie czas jest często czynnikiem kluczowym. Negocjacje mogą dotyczyć umów dostawczych, projektów czy kampanii reklamowych, które mają ściśle określone terminy realizacji.

10. Alternatywy i BATNA: W negocjacjach biznesowych ważne jest zrozumienie swojego "Best Alternative to a Negotiated Agreement" (BATNA) czyli najlepszej alternatywy, jaką masz, jeśli nie dojdziesz do porozumienia. To stanowi podstawę dla oceny czy osiągnięte warunki są atrakcyjne.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Style negocjacji - prezentacja
40 stron(-y)
Negocjacje zbiorowe - referat (⭐bibliografia)
22 stron(-y)
Negocjacje japońskie
5 stron(-y)
Negocjacje - praca (⭐bibliografia)
16 stron(-y)
Negocjacje cenowe (⭐przypisy)
14 stron(-y)
Negocjacje - opracowanie
24 stron(-y)
Cechy społeczeństwa rynkowego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Cechy negocjacji

Cechy negocjacji
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 166 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii