Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
gospodarka magazynowa | współczynnik zmienności | mikroekonomia | Just in time | transport | wykłady z geografii gospodarczej | monopol | rachunek wyników |

Karty kontrolne Waltera Shewharta

Już w latach '20 XX wieku dostrzeżono, że doskonalenie jakości może przynieść spore korzyści. Nowatorskie podejście do ekonomiki jakości zaprezentowało m.in. przedsiębiorstwo telefoniczne Bell System, gdzie dokonano wyspecjalizowanego podziału pracy. Projektowanie systemów telefonicznych wykonywało Bell Telephone Laboratories, ich wytwarzanie z kolei Western Electric Company, a dystrybucją systemów i obsługą klienta zajmowały się regionalne spółki telefoniczne.

Taka dystrybucja zadań umożliwiało obserwację przepływu produktów, a w rezultacie dotarcie do źródeł ich wadliwości. Jeden z pracowników firmy Bell Laboratories, A. Walter Shewhart, z wykształcenia statystyk dowiódł, iż wadliwość i koszty z tym związane mogą być pomniejszone przez czynnik będący podstawą wzajemnego zrozumienia problemów stojących przed pracownikami produkcji, konstruktorami oraz kontrolerami. Założono, że to właśnie brak przepływu informacji pomiędzy specjalistami był przyczyną owej wadliwości. Centrum tych informacji miała być karta kontrolna opracowana przez Shewharta. Karta ta zapoczątkowała inne, rewolucyjne spojrzenie na jakość i koszty z nią związane. Walter Shewhart wykorzystał bowiem do jej opracowania metody statystyczne.

Edward Grant tak wyjaśnił funkcję kart kontrolnych Waltera Shewharta: Mierzona jakość wytwarzanego produktu zawsze podlega pewnej zmienności w wyniku działania losowych czynników. W każdym schemacie produkcji oraz jej kontroli tkwi nieodłącznie pewien ustabilizowany 'układ przyczyn przypadkowych'. Zmienność jakości w ramach tego stałego modelu jest nieunikniona. Przyczyny owej zmienności wykraczające poza model, dają się wykryć i wyeliminować.

Karty kontrolne Shewharta umożliwiają wyodrębnienie tych wyznaczalnych przyczyn zmian jakości. Taki sposób pozwala na wyeliminowanie wielu zakłóceń procesu produkcyjnego i może doprowadzić do redukcji wielkości i wartości błędów. Mając rozeznanie w naturalnych możliwościach procesu produkcyjnego można, zdaniem Waltera Shewharta, zapewnić zdecydowanie lepszą jakość przy niższych kosztach jej kontroli.

Zwieńczeniem nowego spojrzenia na ekonomikę jakości było wydanie w 1931 r. przez Waltera Shewharta książki pt. Economic Control of Quality of Manufactured Products.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Elektroniczne karty bankowe
5 stron(-y)
Rozliczenia gotówkowe i bezgotówkowe - referat (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Total Quality Management - prezentacja (⭐bibliografia)
38 stron(-y)
Japońskie systemy sterowania - Just in time i Kanban (⭐bibliografia)
18 stron(-y)
Analiza ekonomiczna salonu samochodowego (autosalonu) Toyota
28 stron(-y)
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Strategiczna karta wyników (Balanced scorecard) - prezentacja
23 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie jakością » Karty kontrolne Waltera Shewharta

Karty kontrolne Waltera Shewharta
Ocena: 9 / 10
Liczba głosów: 4 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii