Plan strategiczny w logistyce
Plan strategiczny określa konfigurację systemu logistycznego, a mianowicie: lokalizację magazynów, środki transportu, sposoby zamawiania, system informacji, planowany poziom obsługi. Plan strategiczny jedynie zarysowuje przyszły system działań logistycznych.
Plan taktyczny – określa jak mają być pozyskane i wykorzystane zasoby, optymalizację poziomu zapasów, minimalizację czasu przepływu surowców, materiałów i wyrobów, efektywne wykorzystanie opakowań, utylizację odpadów.
Decyzje taktyczne konkretyzują także to, co wcześniej zarysowane zostało ogólnie w planie strategicznym. Związane są one przede wszystkim z:
- liczbą, wielkością, wyposażeniem i lokalizacją magazynów, centrów dystrybucji oraz centrów logistycznych
- poziomem utrzymywanych zapasów i ich kontroli
- wyborem jednostek ładunkowych i środków transportu
- wyborem między własną obsługą logistyczną (dostawy we własnym zakresie) a usługami firm wyspecjalizowanych w zakresie transportu i spedycji
- zakresem i tempem wdrażania systemów informatycznych ze względu na cele logistyczne
- wyborem dostawców i odbiorców firmy
Zarządzanie operacyjne – dotyczy zadań codziennych, związanych z zabezpieczeniem przepływu produktów w przedsiębiorstwie i poza nim, aż do ostatecznego klienta. Zwykle wiąże się to z wykonaniem następujących czynności:
- przemieszczanie produktów z magazynów
- przesyłanie informacji o przepływach produktów
- ładowanie ciężarówek
- pakowanie
- utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów
- przygotowanie zamówień na materiały
Nowoczesne strategie logistyczne można śmiało nazwać strategiami obsługi klienta. Dowodem na to są zintegrowane łańcuchy dostaw. Nie są one jednak powszechne. Tylko pewien odsetek czołowych przedsiębiorstw w świecie i Europie realizuje tak zaawansowane strategie logistyczne.
W pozostałych, w których działania logistyczne są rozproszone, plany i wizje rozwojowe formułuje się mniej ambitnie. Strategie obsługi klienta mają więc współcześnie bardzo szerokie spektrum: od wizji i planów cząstkowych i mało znaczących, poprzez strategie obsługi w systemach logistycznych przedsiębiorstwa, a następnie strategie łańcucha dostaw, po supernowoczesne rozwiązania w informacyjnych organizacjach sieciowych.
W przypadku tych ostatnich trudno mówić już o typowej strategii obsługi. Są to rozwiązania nie mieszczące się w znanych kategoriach zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie.
Ze względu na występującą w przedsiębiorstwach różnorodność stosowanych strategii obsługi i innych, możliwych cząstkowych i globalnych rozwiązań strategicznych konieczne staje się wprowadzenie klasyfikacji tych strategii. Pomoże ona zrozumieć ewolucję obsługi klienta i zmiany modeli myślenia o logistyce tej obsługi.
Strategie obsługi klienta, stosowane przez przedsiębiorstwa i inne organizacje gospodarcze, można podzielić ze względu na:
1) Stosunek przedsiębiorstwa do konkurentów i klientów – wyrażający zachowania przedsiębiorstwa w otoczeniu rynkowym; wyróżnia się wówczas:
- strategie konkurencyjne (konfrontacyjne)
- strategie niekonkurencyjne
- nowoczesne strategie kooperacyjne, w tym zależności od poziomu integracji informacyjnej i informatycznej:
- łańcuch dostaw II i III stopnia,
- obsługę klienta przez dynamiczne sieci informacyjne
2) Udział w rynku:
- strategie lidera
- strategie pozostałych uczestników rynku
3) Stosowane rozwiązania logistyczne w obsłudze rynku masowego
- tradycyjne strategie dystrybucji fizycznej, czyli strategie oparte na zarządzaniu funkcjami logistycznymi, akcentujące fizyczne przepływy towarów na rynek
- Nowoczesne strategie dostaw (łańcuch dostaw II i III stopnia, łańcuch dostaw w dynamicznej sieci informacyjnej), oparte na przepływach informacji i zarządzaniu procesami, zgodnie z koncepcją reengineeringu
4) Etap rozwoju przedsiębiorstwa i poziom zaawansowania w zakresie zarządzania logistycznego:
- funkcjonalne strategie obsługi
- strategie obsługi w systemach logistycznych
- obsługę klienta w sieciach informacji
5) Zasięg geograficzny:
- strategie globalne, głównie kooperacyjne i konkurencyjne
- strategie regionalne
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (7 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (19 stron A4)
5. (51 stron A4)
6. (24 stron A4)
7. (20 stron A4)
8. (22 stron A4)
9. (13 stron A4)
10. (35 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.7 stron)
4. (0.9 stron)
5. (1.1 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (1.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Plan strategiczny w logistyce
Plan strategiczny w logistyce
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 42 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|