Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
misja firmy | sponsoring | kapitał intelektualny | analiza czynnikowa | list zastawny | krańcowa stopa substytucji | style negocjacji | spółki osobowe |

Plan strategiczny w logistyce

Plan strategiczny określa konfigurację systemu logistycznego, a mianowicie: lokalizację magazynów, środki transportu, sposoby zamawiania, system informacji, planowany poziom obsługi. Plan strategiczny jedynie zarysowuje przyszły system działań logistycznych.

Plan taktyczny – określa jak mają być pozyskane i wykorzystane zasoby, optymalizację poziomu zapasów, minimalizację czasu przepływu surowców, materiałów i wyrobów, efektywne wykorzystanie opakowań, utylizację odpadów.

Decyzje taktyczne konkretyzują także to, co wcześniej zarysowane zostało ogólnie w planie strategicznym. Związane są one przede wszystkim z:
- liczbą, wielkością, wyposażeniem i lokalizacją magazynów, centrów dystrybucji oraz centrów logistycznych
- poziomem utrzymywanych zapasów i ich kontroli
- wyborem jednostek ładunkowych i środków transportu
- wyborem między własną obsługą logistyczną (dostawy we własnym zakresie) a usługami firm wyspecjalizowanych w zakresie transportu i spedycji
- zakresem i tempem wdrażania systemów informatycznych ze względu na cele logistyczne
- wyborem dostawców i odbiorców firmy

Zarządzanie operacyjne – dotyczy zadań codziennych, związanych z zabezpieczeniem przepływu produktów w przedsiębiorstwie i poza nim, aż do ostatecznego klienta. Zwykle wiąże się to z wykonaniem następujących czynności:
- przemieszczanie produktów z magazynów
- przesyłanie informacji o przepływach produktów
- ładowanie ciężarówek
- pakowanie
- utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów
- przygotowanie zamówień na materiały

Nowoczesne strategie logistyczne można śmiało nazwać strategiami obsługi klienta. Dowodem na to są zintegrowane łańcuchy dostaw. Nie są one jednak powszechne. Tylko pewien odsetek czołowych przedsiębiorstw w świecie i Europie realizuje tak zaawansowane strategie logistyczne.

W pozostałych, w których działania logistyczne są rozproszone, plany i wizje rozwojowe formułuje się mniej ambitnie. Strategie obsługi klienta mają więc współcześnie bardzo szerokie spektrum: od wizji i planów cząstkowych i mało znaczących, poprzez strategie obsługi w systemach logistycznych przedsiębiorstwa, a następnie strategie łańcucha dostaw, po supernowoczesne rozwiązania w informacyjnych organizacjach sieciowych.

W przypadku tych ostatnich trudno mówić już o typowej strategii obsługi. Są to rozwiązania nie mieszczące się w znanych kategoriach zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie.

Ze względu na występującą w przedsiębiorstwach różnorodność stosowanych strategii obsługi i innych, możliwych cząstkowych i globalnych rozwiązań strategicznych konieczne staje się wprowadzenie klasyfikacji tych strategii. Pomoże ona zrozumieć ewolucję obsługi klienta i zmiany modeli myślenia o logistyce tej obsługi.

Strategie obsługi klienta, stosowane przez przedsiębiorstwa i inne organizacje gospodarcze, można podzielić ze względu na:

1) Stosunek przedsiębiorstwa do konkurentów i klientów – wyrażający zachowania przedsiębiorstwa w otoczeniu rynkowym; wyróżnia się wówczas:
- strategie konkurencyjne (konfrontacyjne)
- strategie niekonkurencyjne
- nowoczesne strategie kooperacyjne, w tym zależności od poziomu integracji informacyjnej i informatycznej:
- łańcuch dostaw II i III stopnia,
- obsługę klienta przez dynamiczne sieci informacyjne
2) Udział w rynku:
- strategie lidera
- strategie pozostałych uczestników rynku
3) Stosowane rozwiązania logistyczne w obsłudze rynku masowego
- tradycyjne strategie dystrybucji fizycznej, czyli strategie oparte na zarządzaniu funkcjami logistycznymi, akcentujące fizyczne przepływy towarów na rynek
- Nowoczesne strategie dostaw (łańcuch dostaw II i III stopnia, łańcuch dostaw w dynamicznej sieci informacyjnej), oparte na przepływach informacji i zarządzaniu procesami, zgodnie z koncepcją reengineeringu
4) Etap rozwoju przedsiębiorstwa i poziom zaawansowania w zakresie zarządzania logistycznego:
- funkcjonalne strategie obsługi
- strategie obsługi w systemach logistycznych
- obsługę klienta w sieciach informacji
5) Zasięg geograficzny:
- strategie globalne, głównie kooperacyjne i konkurencyjne
- strategie regionalne

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Plan marketingowy dla przewozów pasażerskich i turystycznych
16 stron(-y)
Plan marketingowy - teoria
17 stron(-y)
Biznes plan księgarni
11 stron(-y)
Plan marketingowy biura podróży
14 stron(-y)
Controlling logistyczny (⭐bibliografia)
7 stron(-y)
Analiza strategiczna browaru Strzelec
14 stron(-y)
Plan marketingowy firmy produkcyjno-dekoratorskiej
17 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Plan strategiczny w logistyce

Plan strategiczny w logistyce
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 42 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii