Paradoks Veblena
Paradoks Veblena to zjawisko, w którym wzrost ceny towaru prowadzi do wzrostu popytu na ten towar. Nazwa pochodzi od nazwiska amerykańskiego ekonomisty Thorsteina Veblena, który jako pierwszy opisał to zjawisko w swojej pracy pt. Teoria klasy próżniaczej (The Theory of the Leisure Class) z 1899 roku.
Paradoks Veblena dotyczy dóbr zaliczanych do tzw. dóbr luksusowych, które z definicji są dobrami wysokiej jakości i wyjątkowo kosztownymi. Klienci często kupują te towary ze względu na prestiż i status jakie one zapewniają. W takim przypadku cena towaru staje się swoistym symbolem wyższości i prestiżu, a niższa cena może prowadzić do utraty wartości towaru.
Przykładem paradoksu Veblena może być luksusowy zegarek. W przypadku, gdy marka zegarka podnosi cenę może to skłonić klientów do jeszcze większej chęci kupienia go, ponieważ cena stała się symbolem wyższości produktu. Z drugiej strony, jeśli marka zdecyduje się na obniżkę ceny to zegarek może zacząć być postrzegany jako mniej pożądany.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (10 stron A4)
2. (12 stron A4)
3. (4 stron A4)
4. (25 stron A4)
5. (14 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.8 stron)
2. (0.9 stron)
3. (0.9 stron)
4. (0.9 stron)
5. (1 stron)
6. (0.1 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Paradoks Veblena
Paradoks Veblena
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 212 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|