Proces zarządzania
Przez proces zarządzania rozumie się ciąg (łańcuch, pasmo) zmian zachodzących w bezpośrednio następujących po sobie lub zachodzących na siebie chwilach, intencjonalnie wyróżnionych pod pewnym względem jako całość.
Zarządzanie. jest to wielce złożony proces polegający na podejmowaniu przez aparat zarządzający wielu różnych wzajemnie powiązanych zadań, czynności, decyzji kierowniczych, które zmierzają do zapewnienie takiego funkcjonowania organizacji, aby w sposób sprawny były osiągane jej cele.
Proces zarządzania obejmuje cztery podstawowe funkcje: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie oraz kontrolowanie.
Planowanie i podejmowanie decyzji - określanie celów organizacji i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia.
- Planowanie i podejmowanie decyzji to określanie trybu działania.
- W najprostszej formie planowanie oznacza wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji.
- Podejmowanie decyzji, część procesu planowania, obejmuje wybór działania spośród zestawu dostępnych możliwości.
- Planowanie i podejmowanie decyzji pomagają utrzymać sprawność zarządzania, dostarczając wskazówek do przyszłych działań.
W skład planowania i podejmowania decyzji wchodzą:
- cele organizacji i proces planowania;
- strategia i planowanie strategiczne;
- decyzje kierownicze;
- narzędzia wykorzystywane przez menedżerów w planowaniu i podejmowaniu decyzji;
Organizowanie - określanie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów.
- Organizowanie to koordynacja działań i zasobów;
- Organizowanie to działanie mające na celu zrealizowanie opracowanego planu;
- Organizowanie to logiczne grupowanie działań i zasobów;
W skład organizowania wchodzą:
- projektowanie stanowisk pracy, podział na wydziały, stosunki władcze, zakres kontroli, role liniowe i sztabowe;
- łączenie przez menedżerów powyższych w celu stworzenia ogólnego schematu organizacyjnego;
- zmiany organizacyjne;
- nabór kadr i przypisywanie im określonych ról w organizacji;
Przewodzenie (kierowanie ludźmi) - motywowanie załogi organizacji do pracy w interesie organizacji.
- Przewodzenie to kierowanie ludźmi;
- Przewodzenie jest to zespół procesów wykorzystywanych w celu skłonienia ludzi do współpracy na rzecz interesów organizacji. Współpraca członków organizacji w jej interesie;
W skład przewodzenia wchodzą:
- motywowanie pracowników
- kierowanie działaniami ludzkimi i wysiłki kierujących na rzecz wywarcia wpływu na innych
- zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi
- komunikowanie się
Kontrolowanie - obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów.
- Kontrolowanie to obserwowanie i ocena działań
- Jest to końcowy etap procesu zarządzania. Polega na obserwowaniu organizacji, jej postępów i analizowaniu osiąganych wyników pod kątem osiągnięcia wyznaczonych celów
- Kontrolowanie pozwala zapewnić sprawność niezbędna do skutecznego zarządzania - Kontrolowanie to obserwowanie postępów organizacji w realizowaniu jej celów
Elementy wchodzące w skład kontrolowania:
- ogólnie o procesie kontroli oraz kontroli strategicznej
- zarządzanie operacjami, wydajnością i jakością
- zarządzanie techniką i innowacją
- zarządzanie informacją
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (4 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (11 stron A4)
4. (38 stron A4)
5. (16 stron A4)
6. (12 stron A4)
7. (35 stron A4)
8. (16 stron A4)
9. (75 stron A4)
10. (14 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.1 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.9 stron)
8. (1.7 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Proces zarządzania
Proces zarządzania
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 248 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|