Proces zarządzania
Przez proces zarządzania rozumie się ciąg (łańcuch, pasmo) zmian zachodzących w bezpośrednio następujących po sobie lub zachodzących na siebie chwilach, intencjonalnie wyróżnionych pod pewnym względem jako całość.
Zarządzanie
Proces zarządzania obejmuje cztery podstawowe funkcje: planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie oraz kontrolowanie.
Planowanie i podejmowanie decyzji - określanie celów organizacji i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia.
- Planowanie i podejmowanie decyzji to określanie trybu działania.
- W najprostszej formie planowanie oznacza wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji.
- Podejmowanie decyzji, część procesu planowania, obejmuje wybór działania spośród zestawu dostępnych możliwości.
- Planowanie i podejmowanie decyzji pomagają utrzymać sprawność zarządzania, dostarczając wskazówek do przyszłych działań.
W skład planowania i podejmowania decyzji wchodzą:
- cele organizacji i proces planowania;
- strategia i planowanie strategiczne;
- decyzje kierownicze;
- narzędzia wykorzystywane przez menedżerów w planowaniu i podejmowaniu decyzji;
Organizowanie - określanie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów.
- Organizowanie to koordynacja działań i zasobów;
- Organizowanie to działanie mające na celu zrealizowanie opracowanego planu;
- Organizowanie to logiczne grupowanie działań i zasobów;
W skład organizowania wchodzą:
- projektowanie stanowisk pracy, podział na wydziały, stosunki władcze, zakres kontroli, role liniowe i sztabowe;
- łączenie przez menedżerów powyższych w celu stworzenia ogólnego schematu organizacyjnego;
- zmiany organizacyjne;
- nabór kadr i przypisywanie im określonych ról w organizacji;
Przewodzenie (kierowanie ludźmi) - motywowanie załogi organizacji do pracy w interesie organizacji.
- Przewodzenie to kierowanie ludźmi;
- Przewodzenie jest to zespół procesów wykorzystywanych w celu skłonienia ludzi do współpracy na rzecz interesów organizacji. Współpraca członków organizacji w jej interesie;
W skład przewodzenia wchodzą:
- motywowanie pracowników;
- kierowanie działaniami ludzkimi i wysiłki kierujących na rzecz wywarcia wpływu na innych;
- zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi;
- komunikowanie się;
Kontrolowanie - obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów.
- Kontrolowanie to obserwowanie i ocena działań;
- Jest to końcowy etap procesu zarządzania. Polega na obserwowaniu organizacji, jej postępów i analizowaniu osiąganych wyników pod kątem osiągnięcia wyznaczonych celów;
- Kontrolowanie pozwala zapewnić sprawność niezbędna do skutecznego zarządzania; - Kontrolowanie to obserwowanie postępów organizacji w realizowaniu jej celów;
Elementy wchodzące w skład kontrolowania:
- ogólnie o procesie kontroli oraz kontroli strategicznej;
- zarządzanie operacjami, wydajnością i jakością;
- zarządzanie techniką i innowacją;
- zarządzanie informacją;
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (30 stron)
2. (4 stron)
3. (14 stron)
4. (16 stron)
5. (12 stron)
6. (16 stron)
7. (14 stron)
8. (20 stron)
9. (31 stron)
10. (18 stron)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Proces zarządzania
Proces zarządzania
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 172 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|