Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
NPV | produkt | wpływ reklamy | franchising | psychologia w zarządzaniu | oligopol | leasing | strategia marki |

Gaslighting - nie daj się psychologicznej manipulacji

Gaslighting to manipulacja psychologiczna, w której osoba lub grupa osób próbuje wpłynąć na percepcję innej osoby poprzez fałszywe informacje, dezinformację, kłamstwa lub dezorientację. Osoba stosująca gaslighting zwykle dąży do zdobycia władzy lub kontroli nad inną osobą poprzez manipulowanie jej myślami i emocjami.

Osoba stosująca gaslighting może twierdzić, że ofiara jest szalona, nieracjonalna, niepewna siebie, niezdolna do podejmowania decyzji czy zapominająca o wydarzeniach, które rzekomo miały miejsce. Celem takiej manipulacji jest osłabienie zaufania ofiary do własnej pamięci i zdolności postrzegania rzeczywistości.

Przykłady zachowań gaslightingu mogą obejmować m.in.:
- kłamstwa na temat wydarzeń, które rzekomo miały miejsce
- przekonywanie ofiary, że jej odczucia i emocje są nieuzasadnione lub nieprawdziwe
- przekazywanie sprzecznych informacji, które wprowadzają zamęt w umyśle ofiary
- ignorowanie lub bagatelizowanie potrzeb i pragnień ofiary

Gaslighting jest formą emocjonalnej i psychologicznej przemocy i może powodować wiele negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego ofiary, takich jak np.: lęki, depresja, stany lękowe, brak pewności siebie czy poczucia bezradności.


Podobne tematy w Kompendium

1. Definicja mobbingu oraz jego cel (1 stron)
2. Korzyście ze stosowania marek (0.3 stron)
3. Budowle magazynowe (0.3 stron)
4. Makiawelizm (0.3 stron)
5. Koszty zapasów - podział (0.3 stron)
6. Reklama ukryta (0.4 stron)
7. Cechy mobbera (0.6 stron)
8. Stopa dyskontowa (0.5 stron)
9. Reklama nieetyczna (1.8 stron)
10. Infrastruktura procesów logistycznych (0.9 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Gaslighting - nie daj się psychologicznej manipulacji

Gaslighting - nie daj się psychologicznej manipulacji
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 23 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii