Istota franchisingu
Franchising określany jest najczęściej jako metoda prowadzenia działalności gospodarczej i usługowej polegającej na tym, że przedsiębiorstwo otrzymuje prawo do oferowania i sprzedaży określonych towarów i usług w ramach systemu marketingowego innego przedsiębiorstwa z wykorzystaniem nazwy, znaków towarowych i doświadczeń techniczno – organizacyjnych tego przedsiębiorstwa.
Jest jedna strona, którą reprezentuje przedsiębiorstwo (z reguły duże, nawet międzynarodowy koncern) mające wartość będącą przedmiotem franchisingu – nazywane franchisodawcą. Wartość ta bywa różna, począwszy od znaku towarowego, marki firmy, procedury produkcji do standardu i rozwiązania organizacyjnego czy know-how.
Drugą stroną jest osoba lub kilka osób, które starają się o zezwolenie na eksploatację pokazanego wyżej przedmiotu franchisingu. Strona ta nazywana jest franchisobiorcą. Użytkownikiem jest zwykle mała firma, nieposiadająca znacznych kapitałów.
Podstawowym elementem jest umowa regulująca stosunki między obiema stronami, w tym także kontrolę wykorzystania franchisingu. Kolejnym elementem franchisingu jest opłata franchisingowa za udzielenie zezwolenia i korzystanie z przedmiotu franchisingu.
Zasadniczą ideą franchisingu jest wyjątkowość pomysłu, na którym opiera swoje funkcjonowanie franchisodawca. Nie musi to być najnowocześniejsza technologia, często jest to proste rozwiązanie organizacyjne, np. na prostym pomyśle opiera się idea fast ford, na recepturze i organizacji sukces sprzedaży lodów. Pomysłodawca zwykle ubezpiecza swój pomysł przez otrzymanie patentu. Równocześnie nie chce angażować środków w rozszerzenie rynków zbytu.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (4 stron A4)
3. (14 stron A4)
4. (8 stron A4)
5. (25 stron A4)
6. (61 stron A4)
7. (72 stron A4)
8. (3 stron A4)
9. (5 stron A4)
10. (4 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.6 stron)
7. (0.9 stron)
8. (0.8 stron)
9. (0.1 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Istota franchisingu
Istota franchisingu
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 34 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|