Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza branży | próba | komunikacja w przedsiębiorstwie | macierz McKinseya | nisza rynkowa | dochody budżetu państwa | wykłady z finansów publicznych | podstawy statystyki |

Istota franchisingu

Franchising określany jest najczęściej jako metoda prowadzenia działalności gospodarczej i usługowej polegającej na tym, że przedsiębiorstwo otrzymuje prawo do oferowania i sprzedaży określonych towarów i usług w ramach systemu marketingowego innego przedsiębiorstwa z wykorzystaniem nazwy, znaków towarowych i doświadczeń techniczno – organizacyjnych tego przedsiębiorstwa.

Jest jedna strona, którą reprezentuje przedsiębiorstwo (z reguły duże, nawet międzynarodowy koncern) mające wartość będącą przedmiotem franchisingu – nazywane franchisodawcą. Wartość ta bywa różna, począwszy od znaku towarowego, marki firmy, procedury produkcji do standardu i rozwiązania organizacyjnego czy know-how.

Drugą stroną jest osoba lub kilka osób, które starają się o zezwolenie na eksploatację pokazanego wyżej przedmiotu franchisingu. Strona ta nazywana jest franchisobiorcą. Użytkownikiem jest zwykle mała firma, nieposiadająca znacznych kapitałów.

Podstawowym elementem jest umowa regulująca stosunki między obiema stronami, w tym także kontrolę wykorzystania franchisingu. Kolejnym elementem franchisingu jest opłata franchisingowa za udzielenie zezwolenia i korzystanie z przedmiotu franchisingu.

Zasadniczą ideą franchisingu jest wyjątkowość pomysłu, na którym opiera swoje funkcjonowanie franchisodawca. Nie musi to być najnowocześniejsza technologia, często jest to proste rozwiązanie organizacyjne, np. na prostym pomyśle opiera się idea fast ford, na recepturze i organizacji sukces sprzedaży lodów. Pomysłodawca zwykle ubezpiecza swój pomysł przez otrzymanie patentu. Równocześnie nie chce angażować środków w rozszerzenie rynków zbytu.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Franczyza (franchising) - prezentacja
30 stron(-y)
Franczyza - istota i korzyści franchisingu (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Franchising i jego wpływ na skuteczność działań wybranych firm (⭐bibliografia ⭐przypisy)
12 stron(-y)
Franchising a kanały dystrybucji (⭐bibliografia)
23 stron(-y)
Podstawy logistyki - ponad 70 zagadnień z odpowiedziami
14 stron(-y)
Istota zarządzania projektami (⭐przypisy)
4 stron(-y)
Ryzyko kredytowe - zarządzanie ryzykiem kredytowym
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Istota franchisingu

Istota franchisingu
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 34 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii