Myślenie metaforyczne i dywergencyjne wg Guilforda
W. J. J. (Joy Paul) Guilford był amerykańskim psychologiem, który w znacznym stopniu przyczynił się do badań nad kreatywnością, inteligencją i myśleniem. W latach '50 XX wieku Guilford zwrócił uwagę na istotność myślenia metaforycznego jako jednego z kluczowych elementów kreatywnego myślenia.
Myślenie metaforyczne polega na tworzeniu analogii lub porównań między rzeczami, które na pierwszy rzut oka wydają się być różne. Metafory pomagają twórczo myśleć, ponieważ pozwalają na odkrywanie nowych perspektyw i rozumienie istoty problemu w nowy sposób.
Guilford podkreślał znaczenie dywergencyjnego myślenia (myślenie rozbieżne) czyli zdolności do generowania wielu oryginalnych, unikatowych i różnorodnych pomysłów na rozwiązanie problemu. Myślenie dywergencyjne różni się od myślenia konwergencyjnego (myślenie zbieżne), które skupia się na znalezieniu jednego właściwego rozwiązania problemu.
W kontekście myślenia metaforycznego Guilford podkreślał, że jest to istotny element kreatywności, który pozwala ludziom odkrywać nowe możliwości, łączyć pomysły i generować innowacyjne rozwiązania. W ten sposób myślenie metaforyczne wpisuje się w szerszą teorię Guilforda dotyczącą struktury intelektu i kreatywności.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (31 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.7 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.4 stron)
6. (1.8 stron)
7. (0.5 stron)
8. (0.5 stron)
9. (1.5 stron)
10. (0.6 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Myślenie metaforyczne i dywergencyjne wg Guilforda
Myślenie metaforyczne i dywergencyjne wg Guilforda
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 23 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|