Teoria struktury intelektu Guilforda - myślenie dywergencyjne i konwergencyjne
W. J. J. Guilford był amerykańskim psychologiem, który zasłynął ze swojego wkładu w badania nad inteligencją i kreatywnością. W swojej teorii struktury intelektu Guilford wprowadził kluczowe pojęcia myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego) i konwergencyjnego (zbieżnego).
Myślenie dywergencyjne odnosi się do procesu generowania wielu różnych, unikatowych i oryginalnych pomysłów jako odpowiedzi na określony problem. To podejście charakteryzuje się otwartością na różne możliwości, elastycznością i kreatywnością. Guilford zauważył, że myślenie dywergencyjne jest kluczowe dla procesów twórczych, gdyż pozwala na odkrywanie nowych perspektyw i podejść do problemów. W myśleniu dywergencyjnym istotne są aspekty, takie jak:
- płodność (ilość generowanych pomysłów)
- elastyczność (umiejętność zmiany perspektywy)
- oryginalność (unikalność pomysłów)
Myślenie konwergencyjne to proces, w którym dąży się do znalezienia jednego najlepszego rozwiązania dla danego problemu. W przeciwieństwie do myślenia dywergencyjnego, konwergencyjne skupia się na analizie, ocenie i syntezie istniejących informacji w celu wyłonienia optymalnego wyjścia. Myślenie konwergencyjne jest bardziej ukierunkowane na logiczne, systematyczne i uporządkowane rozważanie problemu - co jest ważne w procesach decyzyjnych, naukowych i technicznych.
Guilford zwrócił uwagę na potrzebę równowagi między myśleniem dywergencyjnym i konwergencyjnym w procesie rozwiązywania problemów i twórczym podejściu do różnych sytuacji. Oba rodzaje myślenia są ważne i mają swoje zastosowania w zależności od rodzaju zadania i kontekstu, w jakim jesteśmy postawieni.
Zarówno myślenie dywergencyjne, jak i konwergencyjne odgrywają kluczowe role w procesie rozwiązywania problemów i innowacji. Przyjrzyjmy się bliżej, jak te dwa rodzaje myślenia mogą współdziałać w różnych sytuacjach:
- Proces twórczy: w fazie początkowej procesu twórczego, myślenie dywergencyjne jest niezbędne do generowania jak największej liczby pomysłów i perspektyw. Następnie, myślenie konwergencyjne jest używane do analizowania, oceny i wyboru najbardziej obiecujących pomysłów, które mogą być dalej rozwijane.
- Rozwiązywanie problemów: podczas rozwiązywania problemów, myślenie dywergencyjne pomaga nam badać różne możliwości i generować nowe podejścia. Po zgromadzeniu różnych propozycji, używamy myślenia konwergencyjnego, aby dokonać analizy, oceny i wyboru najlepszego rozwiązania.
- Pracując w zespole: w sytuacji, gdy pracujemy w zespole, myślenie dywergencyjne pozwala nam na wzbogacenie dyskusji i uwzględnienie różnorodnych perspektyw. Następnie, myślenie konwergencyjne jest potrzebne, aby ustalić wspólny kierunek i wybrać najlepsze pomysły do realizacji.
- Projektowanie i innowacje: w przypadku projektowania i innowacji, myślenie dywergencyjne jest kluczowe w fazie eksploracji i generowania nowych koncepcji. Gdy już mamy bogaty zbiór pomysłów, myślenie konwergencyjne pozwala na selekcję, testowanie i ostateczne wdrożenie wybranych rozwiązań.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (5 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (7 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (12 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (20 stron A4)
9. (61 stron A4)
10. (2 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.6 stron)
3. (1 stron)
4. (0.2 stron)
5. (1.4 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.1 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Teoria struktury intelektu Guilforda - myślenie dywergencyjne i konwergencyjne
Teoria struktury intelektu Guilforda - myślenie dywergencyjne i konwergencyjne
Ocena: 9.6 / 10 Liczba głosów: 21 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|