Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
europejski system walutowy | analiza swot | zarządzanie produkacją | Customer Relationship Management | przykładowa analiza marketingowa | komunikacja w organizacji | akcje | marketing internetowy |

Podstawowe założenia nowoczesnych koncepcji zarządzania

Koncepcja zarządzania – jest to swego rodzaju całościowy pomysł na zarządzanie organizacjami. Obecnie współczesne koncepcje mają charakter uniwersalny i wszechstronny tzn. ich autorzy (firmy doradcze, uczelnie, naukowcy) mają zamiar i propozycje, aby formy stosujące te koncepcje wprowadzały je w przekroju wszystkich funkcji zarządzania (plany, cele, organizacja pracy, struktura organizacyjna, motywowanie, oceny pracowników itd.). Te koncepcje dokonują syntezy Wiedzy menedżerskiej z różnych dziedzin.

Wprowadzając nowoczesne koncepcje zarządzania musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nasza wiedza musi obejmować wiele metod zarządzania.

Koncepcje zawierają w sobie pewną aparaturę pojęciową, której podstawowe założenia dotyczą prowadzenia firmy. Zawierają również propozycje metod zarządzania, które mają umożliwić wdrożenie danej koncepcji oraz zawierają podstawowe przewidywane efekty, jakie spodziewamy się uzyskać.
Koncepcje są to zbiory metod, są to pewne bazy metodyczne, które wskazują kierunek funkcjonowania firmy. Każda z koncepcji zawiera przynajmniej jedną wiodącą metodę zarządzania.

Metoda zarządzania – sprawdzony, uznany, logicznie uporządkowany sposób rozwiązywania określonych problemów występujących w organizacji. Wspólną platformą tych metod są następujące elementy:
a) cele
b) możliwości (uwarunkowania ich zastosowania)
c) procedura ich wprowadzenia w życie (implementacji)
d) wady i zalety
e) przewidywane efekty

Kierunki ewolucji organizacji

Organizacja ery przemysłowej  => Organizacja ery wiedzy
Obszary funkcjonalne => Procesy
Realizowanie wszystkich funkcji => Outsourcing
Hierarchia => Partnerstwo w sieci
Skomplikowane struktury => Uproszczone struktury
Pracownik wykonawczy => Pracownik wiedzy
Praca w pojedynkę => Współpraca w zespole
Reagowanie na problemy => Antycypowanie szans i okazji
Pojedyncze wynalazki =>Ciągła innowacyjność
Zasoby materialne => Zasoby niematerialne
Masowy klient => Klient indywidualny

We współczesnej praktyce zarządzania mamy do czynienia z imamentnym paradoksem, bowiem wiele się w niej zmienia ale jednocześnie wiele pozostaje absolutnie bez zmian. Cztery rzeczy niezmienne w biznesie to:
1. Praktyki dobrego planowania, czyli umiejętność budowania porządnych prognoz. diagnostyki otoczenia i organizacji. Budowania napiętych ale realistycznych planów.
2. Systemy kontroli i redukcji kosztów. Zwiększa się ich wyrafinowanie ale zasady są niezmienne. Koszty trzeba znać, kontrolować i zmniejszać.
3. Klasyczne metody i zasady marketingu tzn. trzeba dobrze pozycjonować produkt, określić grupę docelową, budować markę i porządną dystrybucję.
4. Każdej firmie potrzebne są aktywa decydujące o sukcesie w danej branży i te aktywa trzeba systematycznie odnawiać, uzupełniać, chronić.

Pewne cechy współczesnych koncepcji i metod zarządzania są wspólne:
1. Dość często w koncepcjach tych pojawia się orientacja na procesy, która stanowi zaprzeczenie dotychczasowej orientacji funkcjonalnej.
2. Charakterystycznym rysem analizowanych koncepcji jest orientacja na szeroko pojmowane uczenie się.
3. Znaczące miejsce wśród cech wielu koncepcji zajmuje ich orientacja na racjonalność i oszczędność w działaniu, unikanie marnotrawstwa.
4. Widocznym wspólnym elementem koncepcji jest ich nastawienie na wprowadzanie i wykorzystywanie wysokiego stopnia samodzielności oraz aktywności zespołów.

Najnowocześniejsze metody zarządzania są nastawione na wprowadzanie zmian, stare tylko na utrzymywanie stanu obecnego i jego strukturalizacje.

Cechy koncepcji i metod zarządzania:
a) kompleksowość
b) klient w centrum uwagi (wartość dodatkowa)
c) kreatywni i wszechstronni pracownicy
d) stałe uczenie się pracowników organizacji
e) nieograniczenie się tylko do swoich obowiązków

Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania rezygnują z sekwencyjnego sposobu wdrażania poszczególnych metod zarządzania. Ta sekwencyjność przestaje być optymalnym sposobem działania. Nowe koncepcje zakładają przy wdrażaniu metody stosowania działań równoległych, jednoczesnych, w tym samym czasie rzeczywistym. Realizując równolegle określone procesy możemy mówić jedynie o czasowych priorytetach dla jednego z nich.

High Speed Management pokazuje najważniejsze wytyczne w prowadzeniu nowoczesnej firmy. Zarządzanie powinno być:
a) innowacyjne – zdolność nie tylko do innowacyjności produktowych, ale także strukturalnych, usługowych, organizacyjnych i organizacyjnych sferze metod zarządzania
b) adaptacyjne – zdolność do zmian w postawach pracowników, upodobaniach nabywców, w doborze dostawców, kooperantów; liczy się nie adaptacja bierna ale adaptacja czynna, czyli np. nie realizowanie potrzeb klientów ale przede wszystkim poznawanie pragnień klientów lub ich kreowanie
c) elastyczne – zdolność do zwiększania i zmniejszania rozmiarów organizacji, zmian kierunków działania i strategii, zdolność do wchodzenia w nowe związki operacyjne z nowymi firmami, eliminowanie nieefektywnych lub mniej efektywnych jednostek organizacyjnych
d) efektywne – zdolność do utrzymywania trwałej przewagi nad konkurentami w zakresie produktów, usług, wydajności, lojalności klientów, jakości i serwisu obsługi, wyrobów
e) szybkie – zdolność do szybszej niż konkurenci odpowiedzi na zmiany w otoczeniu

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Lean management - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Zarządzanie procesowe - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Lean management i Outsourcing - Prezentacja (⭐bibliografia ⭐przypisy)
32 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM
5 stron(-y)
Charakterystyka zarządzania przez wyjątki - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Total Quality Management - prezentacja (⭐bibliografia)
38 stron(-y)
Controllingowy system zarządzania projektami inwestycyjnymi (⭐bibliografia)
20 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Podstawowe założenia nowoczesnych koncepcji zarządzania

Podstawowe założenia nowoczesnych koncepcji zarządzania
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 25 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii