Model pięciu sił Portera
Idea konkurencji wg Michaela Portera polegająca na wypracowaniu takiej pozycji firmy, aby najlepiej wykorzystać przewagę jaką posiada w stosunku do innych uczestników rynku (konkurentów). Opiera się na analizie konkurencyjnej, które jest oceną prawdopodobieństwa możliwości przyjęcia lub zmian strategii przez innych. Wyróżnił 4 podstawowe składniki analizy konkurencyjnej.
1. przyszłe cele – zawiera informacje o celach innych uczestników rynku, m. in. wyników finansowych, pozycją rynkową a tym samym jest podstawą do wnioskowania o przypuszczalnych kierunkach przyszłych zmian;
2. założenia – analiza się tutaj do odpowiedzi na pytania jak konkurenci postrzegają sami siebie i jakie mają założenia wobec innych firm oraz branży w których działają:
3. obecna strategia;
4. szanse – sformułowane.
Porter wyróżnia 5 czynników określających pozycje firmy na rynku, świadczących o jego atrakcyjności. Są to:
1. bariery wejścia na rynek;
2. aktualny stan konkurencji na rynku;
3. możliwości substytucji;
4. odbiorcy;
5. dostawcy.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (43 stron A4)
2. (21 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (27 stron A4)
7. (18 stron A4)
8. (17 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (43 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.6 stron)
5. (0.8 stron)
6. (0.8 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Model pięciu sił Portera
Model pięciu sił Portera
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 134 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|