Franchising - jego historia, definicja, umowa franchisingowa
Franchising (z ang. franchise - przywilej) funkcjonujący obecnie w Polsce jako franczyza, oznacza długoterminowe pozwolenie (licencję, zgodę, franchise) udzielone umownie przez franchisingodawcę (franczyzera, licencjodawcę), a polegające na możliwości używania handlowych nazw, znaków towarowych i biznesowych systemów franchisingodawcy do dystrybucji produktów lub usług dokonywanych na własny rachunek przez franchisingobiorcę (franczyzanta, licencjobiorcę). Tak więc, można powiedzieć, że franchising jest systemem dystrybucji.
Koszty franchisingu
W trakcie trwania umowy franchisingowej, biorca jest pod stałą kontrolą franchisingodawcy oraz wykonuje umowę zgodnie z zaleceniami i wskazówkami franchisingodawcy. Oczywiście za ten przywilej trzeba zapłacić. Zwykle jest to początkowa opłata za otrzymanie licencji oraz w trakcie trwania umowy "honoraria" (ang. royalities) lub "opłata za usługi" (ang. fee for services). Umowy tego rodzaju wydają się opłacalnym interesem, który polega na związku sprawdzonego systemu biznesowego z kapitałem biorcy oraz jego zaangażowaniem.
Historai franchisingu
Franchising pojawił się w krajach o gospodarce rynkowej w XIX wieku. Pierwszym, który wykorzystał franchising, był J.M.Singer. W r. 1851 organizując sprzedaż maszyn do szycia, stworzył on sieć niezależnych dystrybutorów, mających prawo wyłączności sprzedaży na określonym terytorium.
Do rozwoju franchisingu przyczynił się także John Pemberton z Atlanty, udzielając licencji na rozprowadzanie wynalezionej przez siebie mikstury kilkunastu rozlewniom, którym dostarczał syropu gotowego do rozcieńczania. Takie były skromne początki Coca-Coli.
Triumfalny pochód franchisingu rozpoczął się wraz z postępem motoryzacji (produkcja samochodów – Ford) i rozwojem sieci sprzedaży samochodów. Kolejne sieci powstawały w przemyśle naftowym (umowy między rafineriami a stacjami benzynowymi) oraz handlu detalicznym. Obecnie franchising dominuje w dwóch obszarach gospodarki: usługach i handlu.
Umowa franchisingu
Umowa franchisingu nie jest umową nazwaną. Oznacza to, że nie ma w przepisach prawa stosownej regulacji. Jeżeli zatem strony nie uregulują w sposób wyraźny określonego zagadnienia w samej treści umowy, mogą pojawić się trudności za wskazaniem stosownych przepisów, które mogłyby uwzględnić specyfikę franchisingu. Dlatego też umowy takie są zazwyczaj bardzo obszerne. Partnerzy starają się, bowiem uregulować w jej treści to wszystko, co ich zdaniem jest ważne i wymaga regulacji. Starają się w ten sposób uniknąć konieczności posiłkowego odwołania się do przepisów prawa.
Umowa franchisingu jest typową umową wypracowaną przez praktykę obrotu prawno-gospodarczego.
Podstawę do zawierania tej umowy w prawie polskim stanowi art. 353 k.c. Umowa ta jest umową obligacyjną, obustronnie zobowiązującą, odpłatną i wzajemną oraz stanowi konglomerat wielu umów.
Treść umowy franchisingowej
Wzajemne prawa i obowiązki stron umowy franchisingowej określają jej treść. Prawa te i obowiązki strony określają i precyzują same na zasadzie swobody kontraktowej (autonomia woli stron). Niekiedy jej stanowcze zawarcie poprzedzone jest umową wstępną, na mocy, której franchisingobiorca jest jedynie 'wtajemniczony' w sprawy systemu sieci franchisingowej i know-how tej sieci z obowiązkiem dochowania tajemnicy w zakresie uzyskanych informacji i konkretnej wiedzy. Obowiązek ten nierzadko jest wzmacniany zagrożeniem zapłaty kary umownej w razie jego niedochowania. Sama zaś umowa franchisingowa, jak każda inna, wymaga dokładnego oznaczenia stron, ich miejsca zamieszkania lub siedziby, jeśli strony działają przez pełnomocników – także dokładnego ich oznaczenia i zakresu ich umocowania.
W umowie franchisingowej strony powinny w miarę dokładnie sprecyzować postanowienia odnośnie do:
• przedmiotu umowy, przy czym przedmiot ten determinowany jest w szczególności rodzajem franchisingu, który strony zamierzają prowadzić;
• czasu, na jaki strony mają zamiar zawrzeć umowę; w praktyce umowy franchisingowe są zawierane na czas oznaczony, od pięciu do dwudziestu lat;
• wynagrodzenia, przy czym chodzi o oznaczenie wynagrodzenia początkowego (z tytułu włączenia biorcy do sieci franchisingowej) oraz bieżącego (uzależnionego od wysokości osiąganego obrotu przez przedsiębiorstwo franchisingobiorcy);
• prowadzenia rachunkowości przez franchisingobiorcę;
• prawa i sposobu kontroli działalności przedsiębiorstwa biorcy przez dawcę;
• możliwości przejścia praw i obowiązków franchisingobiorcy na osoby trzecie w razie jego śmierci, zbycia przedsiębiorstwa, wydzierżawienia, itp.; w razie zbycia przedsiębiorstwa zastrzega się niekiedy prawo pierwokupu dla franchisingodawcy
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (24 stron A4)
2. (29 stron A4)
3. (22 stron A4)
4. (19 stron A4)
5. (16 stron A4)
6. (11 stron A4)
7. (26 stron A4)
8. (5 stron A4)
9. (8 stron A4)
10. (13 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.1 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.2 stron)
8. (2.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Franchising - jego historia, definicja, umowa franchisingowa
Franchising - jego historia, definicja, umowa franchisingowa
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 198 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|