Geneza reengineeringu
Od kilku lat książka Reengineering the Corporation. A Manifesto for Business Revolution, której autorami są M. Hammer i J. Champy, znajduje się na listach bestsellerów. W samych tylko Niemczech w 1994 roku rozeszła się w nakładzie 2,5 miliona egzemplarzy. W jednym z wielu wywiadów udzielonych przez M. Hammera na pytanie, co jest myślą przewodnią reengineeringu, odpowiedział on następująco: Organizacja procesu — to właśnie myśl przewodnia. To bardzo prosta idea.
Według wspomnianych autorów reengineering jest nową koncepcją modelu przedsiębiorstwa. Już na samym początku prezentacji swojej koncepcji M. Hammer i J. Champy zalecają, aby wszelkie zasady obowiązujące dotychczas w organizacji i zarządzaniu wyrzucić za burtę. Kierownicy powinni pozbyć się ciasnego gorsetu starych przyzwyczajeń po to, aby przygotować się do konkurencji w nowym, globalnym świecie. Zdaniem autorów, ten nowy świat to zupełnie odmienne produkty i usługi, sposoby sprzedaży i zakupu. Dlatego nie mają już żadnej wartości pomysły rodem z XIX wieku, takie jak zasada podziału pracy A. Smitha, w myśl której pracę (działalność przemysłową) należy rozłożyć na proste i podstawowe zadania.. Należy więc całkowicie uwolnić się od przeszłości, gdyż bez tego nie jest możliwy reen-gineerig — radykalna kuracja przedsiębiorstwa.
M. Hammer i J. Champy opisują na łamach swej książki, jak rodziła się ich koncepcja. Otóż od wielu lat obserwowali przedsiębiorstwa, które próbowały radykalnie zmienić swój sposób działania. Nie miały one odwagi wejść na nowe obszary, nie potrafiły wyzwolić się z ciasnych okowów myślenia branżowego. W końcu jednak niektóre z nich rozpoczęły daleko idące zmiany w swych dotychczasowych procesach lub przestawiły się na zupełnie nowe. Pracując z tymi przedsiębiorstwami, autorzy starali się, aby nabrały one nowych doświadczeń, które pozwoliłyby im przeżyć, a nawet rozwijać się w bardzo konkurencyjnym otoczeniu. M. Hammer i J. Champy zauważyli, że prawie zawsze zmianom procesów towarzyszyły znaczące przeobrażenia w strukturze organizacyjnej i stylu kierowania. Autorzy piszą, że w swych analizach nie zadawali pytań: 'Jak można tę sprawę załatwić szybciej? Jak można to zrobić lepiej? Jak obniżyć koszty?" Pytali natomiast: 'Dlaczego w ogóle robimy to, co robimy? No właśnie — dlaczego?".
Z biegiem czasu obserwacja wielu przedsiębiorstw i zebrane doświadczenia pozwoliły autorom na opisanie pewnego wzoru działania, który umożliwia przeprowadzenie radykalnych zmian. Ostatecznie nadali mu nazwę Business Process Reengineering (BPR). M. Hammer i J. Champy są zdania, że reengineering jest ostatnią deską ratunku dla wielu przedsiębiorstw. Pozwala na pozbycie się mało efektywnych, przestarzałych metod gospodarowania i zarządzania. Trzymanie się tych metod oznaczałoby dla przedsiębiorstw katastrofę.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (13 stron A4)
2. (4 stron A4)
3. (14 stron A4)
4. (13 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (13 stron A4)
7. (4 stron A4)
8. (16 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (6 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.8 stron)
2. (0.2 stron)
3. (1.6 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.1 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.1 stron)
8. (1.6 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie produkcją » Geneza reengineeringu
Geneza reengineeringu
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 163 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|