Identyfikacja konkurencji przedsiębiorstwa
W oparciu o stopień substytucyjności produktu można wyróżnić cztery rodzaje konkurencji:
- w ramach marki: to inne przedsiębiorstwa oferujące zbliżony produkt i serwis dla tych samych klientów i po tej samej cenie
- w ramach gałęzi: to grupa firm oferujących produkt lub pewną grupę produktów wzajemnie substytucyjnych
- w ramach formy produktów: wszystkie firmy, których wyroby służą temu samemu celowi
- ogólna konkurencja: wszystkie firmy z którymi konkuruje
Bardziej szczegółowo można określić konkurentów ze względu na gałąź i z punktu widzenia rynku.
Gałęziowy wymiar konkurencji:
Gałąź definiuje się jako grupę firm, które oferują produkt lub pewną kategorią produktów wzajemnie substytucyjnych. Dla ekonomistów bliskie substytuty to produkty charakteryzujące się wysoką mieszaną elastycznością cenową popytu(jeśli wzrost ceny na jedno dobro spowoduje wzrost popytu na inne to wówczas są one substytucyjne)
Przy analizie konkurencji konieczna jest analiza struktury gałęzi obejmująca elementy:
- liczba sprzedawców i stopień zróżnicowania produktu
- bariery wejścia i mobilności
- bariery wyjścia i zmniejszenia firmy
- struktura kosztów
- integracja pionowa
- zasięg globalny.
Bardzo ważne jest określenie typu struktury gałęzi:
- czysty monopol - jedna firma dostarcza całą produkcję
- czysty oligopol – składa się z kilku przedsiębiorstw produkujących z zasadzie ten sam produkt o zbliżonych cenach
- oligopol zróżnicowany – składa się z kilku przedsiębiorstw produkujących zróżnicowany produkt, każda z firm stara się zostać liderem
- konkurencja monopolistyczna – wielu konkurentów jest w stanie zróżnicować całkowicie lub częściowo swoją ofertę rynkową, zwracając uwagę na segmenty
- konkurencja doskonała – wielu konkurentów oferujących ten sam produkt i usługę.
Rynkowy wymiar konkurencji
Zamiast analizować przedsiębiorstwa produkujące ten sam produkt można przyjrzeć się przedsiębiorstwom zaspokajającym tę samą potrzebę lub służącym tej samej grupie klientów. Rynkowe podejście konkurencji każe zwrócić uwagę przedsiębiorstwa na większą liczbę obecnych i potencjalnych konkurentów i stymuluje bardziej długookresowe, strategiczne planowanie rynkowe.
Kluczem do identyfikacji konkurentów jest powiązanie analizy gałęziowej i rynkowej za pomocą nakreślenia pola bitwy produkt/rynek opierającego się na segmentacji produktu i segmentacji klientów.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (21 stron A4)
2. (37 stron A4)
3. (6 stron A4)
4. (11 stron A4)
5. (5 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (13 stron A4)
8. (2 stron A4)
9. (39 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.5 stron)
8. (1.4 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.9 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Identyfikacja konkurencji przedsiębiorstwa
Identyfikacja konkurencji przedsiębiorstwa
Ocena: 10 / 10 Liczba głosów: 234 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|