Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
wprowadzenie na rynek nowego produktu | metody walki z inflacją | wzory statystyczne | testy z mikroekonomii | metoda simplex | ERP | analiza techniczna | cykl koniunkturalny |

Identyfikacja konkurencji przedsiębiorstwa

W oparciu o stopień substytucyjności produktu można wyróżnić cztery rodzaje konkurencji:

- w ramach marki: to inne przedsiębiorstwa oferujące zbliżony produkt i serwis dla tych samych klientów i po tej samej cenie
- w ramach gałęzi: to grupa firm oferujących produkt lub pewną grupę produktów wzajemnie substytucyjnych
- w ramach formy produktów: wszystkie firmy, których wyroby służą temu samemu celowi
- ogólna konkurencja: wszystkie firmy z którymi konkuruje

Bardziej szczegółowo można określić konkurentów ze względu na gałąź i z punktu widzenia rynku.

Gałęziowy wymiar konkurencji:
Gałąź definiuje się jako grupę firm, które oferują produkt lub pewną kategorią produktów wzajemnie substytucyjnych.  Dla ekonomistów bliskie substytuty to produkty charakteryzujące się wysoką mieszaną elastycznością cenową popytu(jeśli wzrost ceny na jedno dobro spowoduje wzrost popytu na inne to wówczas są one substytucyjne)
Przy analizie konkurencji konieczna jest analiza struktury gałęzi obejmująca elementy:
- liczba sprzedawców i stopień zróżnicowania produktu
- bariery wejścia i mobilności
- bariery wyjścia i zmniejszenia firmy
- struktura kosztów
- integracja pionowa
- zasięg globalny.

Bardzo ważne jest określenie typu struktury gałęzi:
- czysty monopol - jedna firma dostarcza całą produkcję
- czysty oligopol – składa się z kilku przedsiębiorstw produkujących z zasadzie ten sam produkt o zbliżonych cenach
- oligopol zróżnicowany – składa się z kilku przedsiębiorstw produkujących zróżnicowany produkt, każda z firm stara się zostać liderem
- konkurencja monopolistyczna – wielu konkurentów jest w stanie zróżnicować całkowicie lub częściowo swoją ofertę rynkową, zwracając uwagę na segmenty
- konkurencja doskonała – wielu konkurentów oferujących ten sam produkt i usługę.

Rynkowy wymiar konkurencji
Zamiast analizować przedsiębiorstwa produkujące ten sam produkt można przyjrzeć się przedsiębiorstwom zaspokajającym tę samą potrzebę lub służącym tej samej grupie klientów. Rynkowe podejście konkurencji każe zwrócić uwagę przedsiębiorstwa na większą liczbę obecnych i potencjalnych konkurentów i stymuluje bardziej długookresowe, strategiczne planowanie rynkowe.
Kluczem do identyfikacji konkurentów jest powiązanie analizy gałęziowej i rynkowej za pomocą nakreślenia pola bitwy produkt/rynek opierającego się na segmentacji produktu i segmentacji klientów.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Konkurencja rynkowa - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Elementy analizy otoczenia konkurencyjnego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Etyka w relacji z konkurencją (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Analiza konkurencyjna firmy Hoop S.A. (⭐bibliografia)
21 stron(-y)
Biznes plan hurtowni artykułów papierniczych
21 stron(-y)
Analiza marketingowa producenta kostki brukowej (⭐bibliografia)
37 stron(-y)
Logistyka w organizacjach non profit - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Identyfikacja konkurencji przedsiębiorstwa

Identyfikacja konkurencji przedsiębiorstwa
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 234 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii