Marketing tradycyjny (bierny)
Marketing tradycyjny zwany także marketingiem biernym, to podejście do marketingu, które dominowało przed erą nowoczesnego marketingu, ustalając się głównie przed 1945 rokiem. Charakteryzowało się ono koncentracją na potrzebach sprzedawcy oraz środkach mających na celu osiągnięcie zysków przez przedsiębiorstwo, z minimalnym uwzględnieniem potrzeb i preferencji klientów.
Cechy marketingu tradycyjnego (biernego)
- Koncentracja na potrzebach sprzedawcy - W marketingu tradycyjnym główny nacisk kładziono na potrzeby i cele sprzedawcy. Działania marketingowe były ukierunkowane na osiągnięcie zysku poprzez maksymalizację sprzedaży produktów i usług. Istotą było przekonanie klientów do zakupu, bez szczególnego uwzględnienia ich potrzeb czy preferencji.
- Orientacja na sprzedaż - Głównym celem marketingu tradycyjnego było sprzedanie produktu lub usługi, często poprzez agresywne techniki sprzedażowe, promocje oraz reklamę, bez głębszego zrozumienia potrzeb klientów czy budowania relacji z nimi. Sprzedawcy skupiali się na zamykaniu transakcji i generowaniu zysków, bez większego zainteresowania długofalowymi relacjami z klientami.
- Brak segmentacji rynku - W marketingu tradycyjnym nie było zazwyczaj segmentacji rynku ani dostosowywania produktów czy działań marketingowych do różnych grup docelowych. Produkty były zazwyczaj standaryzowane, a strategie marketingowe oparte na założeniu, że jeden produkt lub jedna oferta jest odpowiednia dla wszystkich klientów.
- Minimalne zaangażowanie klientów - W podejściu tradycyjnym do marketingu, klient był traktowany bardziej jako obiekt niż podmiot. Nie przewidywano zaangażowania klienta w procesie zakupowym czy feedbacku. Decyzje dotyczące produktów i strategii marketingowych były podejmowane wyłącznie przez przedsiębiorstwo, bez uwzględnienia opinii klientów.
- Nacisk na zysk - W marketingu tradycyjnym sprzedawcy byli głównie nastawieni na osiągnięcie zysku. Kierowali się dążeniem do maksymalizacji zysków poprzez zwiększenie sprzedaży i obniżenie kosztów produkcji. W tym podejściu klient mógł być traktowany przede wszystkim jako źródło dochodu, a nie partner w biznesie.
Warto zauważyć, że choć marketing tradycyjny był dominującym modelem przed erą nowoczesnego marketingu, to obecnie strategie marketingowe coraz częściej skupiają się na budowaniu relacji z klientami, zaspokajaniu ich potrzeb i preferencji oraz tworzeniu wartości dla klientów jako kluczowego elementu długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (8 stron A4)
2. (20 stron A4)
3. (22 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (6 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.9 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Marketing tradycyjny (bierny)
Marketing tradycyjny (bierny)
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 172 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|