Modele inicjacji centrów logistycznych
Bardzo ważny jest sposób, w jaki inicjatorzy planują osiągnąć określony cel. Ukształtowały się trzy modele inicjacji centrów logistycznych:
- model ewolucyjny
- model zarodkowania
- model wirtualny
Model ewolucyjny
Jest to model naturalnego formowania się koncepcji centrum logistycznego jako konsekwencji długoletniej polityki rozwoju gospodarczego określonego obszaru, w którym sektor publiczny stworzył warunki do inwestowania w działalność produkcyjną i handlową. Model ten jest najmniej ryzykowny i groźba niepowodzenia jest niewielka, ponieważ decyzja odnośnie budowy centrum logistycznego zapada w sytuacji, kiedy popyt bieżący na usługi logistyczne jest znany i znani są potencjalni uczestnicy przedsięwzięcia: nadawcy i odbiorcy oraz operatorzy logistyczni, którzy te usługi świadczą.
Istnieje jednak ryzyko, że wyczekiwanie na sprzyjające okoliczności może doprowadzić do rozproszenia potencjału inwestycyjnego, ponieważ operatorzy logistyczni, którzy nie otrzymają wyraźnego sygnału o zamiarach utworzenia centrum logistycznego, rozpoczną własne inwestycje w różnym czasie i miejscu, co może zniweczyć zamiary inicjatorów budowy centrum logistycznego.
Przykładem takiego centrum logistycznego jest przypadek Barcelony, która oferuje w promieniu 7 km od centrum miasta 2100 ha powierzchni pod działalność przemysłową i logistyczną w różnej postaci (port morski z terminalami kontenerowymi, kolejowy terminal kontenerowy, parki logistyczne, port lotniczy i inne rozproszone obszary inwestycyjne).
Model zarodkowania
Pojawił się na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych minionego wieku. Jest modelem aktywizacji gospodarczej określonego obszaru poprzez tworzenie warunków, zachęt i udogodnień dla inwestorów – przedsiębiorstw logistycznych, produkcyjnych i handlowych do podejmowania działalności w tym właśnie miejscu.
Elementami, które przyciągają potencjalnych użytkowników są m.in.: terminal kolejowy, obiekty magazynowe, place składowe oraz grunty pod własne inwestycje atrakcyjne ze względu na ich dobre przygotowanie i usytuowanie wokół wspomnianego terminala i dobrego skomunikowania z siecią dróg i linii kolejowych. W modelu tym oprócz dobrze rozpoznanego popytu na usługi centrum logistycznego ważną rolę odgrywają: dostępna infrastruktura transportowa oraz dostępność gruntów i warunki osiedlenia, które muszą być dla inwestorów korzystniejsze niż w innych lokalizacjach.
W modelu tym centrum logistyczne kończy proces formowania się obszaru działalności gospodarczej. Przykładem tego modelu jest centrum logistyczne zlokalizowane w rejonie Lipsk-Halle.
Model wirtualny
Jest to model, który integruje rozproszone obiekty i infrastrukturę logistyczną poprzez powiązania informacyjne w formie elektronicznego rynku usług logistycznych (marketplace). Jest to najmłodszy z pośród modeli inicjacji – pojawił się jako próba zintegrowania, w interesie nadawcy i odbiorcy, oferty usług logistycznych w jednym miejscu, jakim może być internetowa platforma informacyjno-transakcyjna.
Źródłem inspiracji dla sformułowania modelu wirtualnego centrum logistycznego stały się głównie niepowodzenia krajów Europy Środkowo-Wschodniej, które próbowały budować sieci centrów logistycznych mogących współpracować z centrami logistycznymi Europy Zachodniej według tych samych standardów oraz rozwiązań infrastrukturalnych i organizacyjnych.
Różni autorzy w różny sposób formułują model wirtualnego centrum logistycznego, jednak wszyscy zgadzają się, co do dwóch rzeczy:
- zgodności systemu informacyjnego, który powinien być podstawą rozwiązania wirtualnego i rzeczywistym elementem integrującym lokalny rynek usług logistycznych
- kolejowego terminala przeładunkowego dla obsługi przewozów kombinowanych, który nie tylko uzupełniłby ofertę operatorów logistycznych, ale wzmocnił samą ideę rozproszonego centrum logistycznego
Przykładem takiego modelu jest centrum logistyczne w Lubece.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (1 stron A4)
2. (9 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (5 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (13 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (22 stron A4)
9. (13 stron A4)
10. (26 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.7 stron)
3. (0.8 stron)
4. (0.3 stron)
5. (2.8 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1.2 stron)
8. (3 stron)
9. (0.7 stron)
10. (2.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Modele inicjacji centrów logistycznych
Modele inicjacji centrów logistycznych
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 45 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|