Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
logistyka w przedsiębiorstwie | karty płatnicze | globalizacja | gospodarowanie kapitałem ludzkim | podejmowanie decyzji | WACC | wykłady z międzynarodowych stosunków gospodarczych | czynności bankowe |

Planowanie strategiczne jednostek terytorialnych

Planowanie strategiczne jest systematyczną metodą zarządzania zmianami oraz budowania szerokiego konsensusu wśród społeczności lokalnej, odnośnie wspólnej wizji przyszłości ekonomicznej. Jest to proces twórczy, który określa główne obszary problemowe oraz dąży do osiągnięcia zgodności w sprawie zamierzeń, celów i strategii rozwiązywania problemów. Planowanie strategiczne oparte jest na jasnym zrozumieniu mocnych i słabych stron danej społeczności lokalnej oraz na rozpoznaniu zagrożeń i okazji tworzonych przez czynniki zewnętrzne.

Planowanie strategiczne jest również skutecznym sposobem komunikacji radnych z przedsiębiorcami i innymi liderami społeczności lokalnych w procesie poszukiwania konsensusu oraz tworzenia wspólnej wizji. Jest metodą tworzenia nowych związków partnerskich, które wpływają na poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w miastach i gminach, podnosząc ich konkurencyjną pozycję i rozwiązując problemy mające wpływ na poziom życia mieszkańców.

Planowanie strategiczne jednostek terytorialnych ma swoje odzwierciedlenie w dokumencie pt. Strategia Rozwoju Terytorialnego. Każdą strategię charakteryzują następujące cechy: szerokie pasmo działań, długi horyzont w czasie, koncentracja działalności, konieczność podejmowania wielu decyzji określonego typu w czasie, działalność wszystkich użytkowników gminy winna być podporządkowana jej skutecznej realizacji.

Strategia Rozwoju Terytorialnego powinna zawierać hierarchiczną strukturę celów i wynikających z nich zadań. Lista zadań powinna składać się z czterech części:
1. zadania korespondujące z ustawowymi zadaniami własnymi - to zadania, których realizacja będzie jednocześnie wypełnieniem ustawowych dyspozycji
2. zadania fakultatywne, których jedynym realizatorem będzie samorząd
3. zadania, których współrealizatorem będzie samorząd danej jednostki terytorialnej
4. pozostałe zadania - to zadania, których realizacja będzie sprzyjać rozwojowi danego terytorium, jednak udział władz w tym procesie będzie wysoce ograniczony np. zadania, które leżą w wyłącznych kompetencjach władz wojewódzkich, organizacji społecznych, właściwych instytucji rządowych i pozarządowych

Z zasady tworzeniem i realizacją tego dokumentu zajmują się wyspecjalizowane jednostki przy wsparciu władz lokalnych. Zawartość i układ takiego dokumentu powinien być następujący:
Etap 0 - Faza wstępna - podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac nad strategią rozwoju gminy, wybór wykonawcy, określenie metodyki prac itp.
Etap 1 - Diagnoza prospektywna - ocena stanu istniejącego i tendencji rozwojowych w przeszłości, analiza możliwości rozwoju gminy
Etap 2 - Misja i wizja gminy - Hierarchiczna struktura celów i zadań strategicznych rozwoju gminy
Etap 3 - Formułowanie scenariuszy (wariantów strategicznych) rozwoju gminy
Etap 4 - Wybór optymalnej strategii rozwoju gminy - poprzez formalną decyzję rady gminy ( uchwałę) poprzedzoną szeroką akcją informacyjną, dyskusją środowiskową i spotkaniami z gremiami opiniotwórczymi
Etap 5 - Opracowanie programu realizacyjnego - czyli projektów realizacyjnych zadań strategicznych, przedsięwzięć inwestycyjnych, organizacyjnych itp.
Etap 6 - Wdrażanie strategicznych ustaleń
Etap 7 - Monitoring i ocena efektów wdrażania strategii

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Planowanie i operacyjne zarządzanie personelem - prezentacja ( bibliografia)
31 stron(-y)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego ( bibliografia przypisy)
7 stron(-y)
Ściąga z marketingu 2
2 stron(-y)
Budżet jako podstawa zarządzania jednostki samorządu terytorialnego ( bibliografia przypisy)
14 stron(-y)
Procedura budżetowa jednostek samorządu terytorialnego ( bibliografia przypisy)
23 stron(-y)
Marketing w działalności przedsiębiorstwa handlowego i usługowego ( bibliografia)
20 stron(-y)
Istota planu marketingowego - referat ( bibliografia)
12 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Planowanie strategiczne jednostek terytorialnych

Planowanie strategiczne jednostek terytorialnych
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 37 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii