Warunki skutecznego kierowania ludźmi w firmie
1. Odpowiednie predyspozycje osobowościowe kierowników (wewnętrzna lokalizacja kontroli, entuzjazm zawodowy, kreatywność i inspiracja, komunikatywność społeczna, elastyczność zachowań, wrażliwość ekonomiczna, etyczność, otwartość na nowe pomysły, niezależność myślenia, zespołowość, wrażliwość ekonomiczna, selektywność myślenia i działania).
2. Odpowiednie kwalifikacje zawodowe kierowników.
3. Względne pokrywanie się struktury autorytetów formalnych i rzeczywistych (dostosowanie do tego systemu awansów i przekazywania stanowisk).
4. Trafność i elastyczność doboru i stosowania stylu kierowania.
5. Umiejętność pogodzenia sfery merytorycznej i podmiotowej w kierowaniu ludźmi (zawsze warto mieć w swoim otoczeniu ludzi niezależnie myślących i preferować bardzo konkretne ustalanie zadań z uwypuklenie wyników końcowych).
6. Trafność rozpoznania pożądanych wymagań na stanowiskach organizacyjnych z uwzględnieniem ich otoczenia organizacyjnego i społecznego.
7. Możliwość pełnego rozpoznania i oceny kwalifikacji pracowników (formalne i rzeczywiste kwalifikacje zawodowe, umiejętności – intelektualne, interpersonalne, menedżerskie, cechy osobowości – np. dynamika zachowań, asertywność, skłonność do ryzyka itp.).
8. Możliwość i trafność doboru ludzi na stanowiska organizacyjne (zgodnie z wymaganiami wzorcowymi i z długofalowymi interesami firmy).
9. Długofalowe wypracowanie i określenie możliwości rozwoju zawodowego i socjo- psychologicznego pracowników (w tym ich awansu pionowego i poziomego).
10. Wypracowana procedura adaptacji nowo przyjmowanych pracowników (w wąskich i w szerokich przedziałach organizacyjnych).
11. Wytypowanie kluczowych stanowisk organizacyjnych w firmie i szczególna troska o ich obsadę. Wypracowany system sukcesji na kluczowych stanowiskach organizacyjnych zawierający składniki motywacyjne i organizacyjne dla stopniowego oraz 'bezbolesnego' przejmowania tych stanowisk.
12. Jednolitość rozumienia celów firmy i zadań realizowanych w wyodrębnionych jednostkach i na poszczególnych stanowiskach (zadania przedmiotowe i kryteria oceny ustalone dla różnych przedziałów czasowych). Przestrzeganie zasad prawidłowego ustalania celów – np.: 'wykonalność i dostępność', 'względnie wysokie standardy – wymagane poziomy osiągania celów', 'konkretność – wymierność stawianych celów', 'możliwość wywierania wpływu na stopień osiągania celów', 'ustalone priorytety – hierarchia celów', 'rozumienie powiązań między celami'.
13. Wypracowany system motywacyjny dostosowany zarówno do wyznaczonych zadań, jak również uwzględniający doskonalenie kwalifikacji pracowników, awanse, funkcjonowanie w zespole, gotowość do współpracy poziomej itp.
14. Dostrzeganie potrzeby i konieczności współpracy poziomej (zależności miedzy zadaniami, powiązania informacyjne). Wypracowanie warunków i mechanizmów współpracy poziomej. Dostrzeganie i uwzględnianie współpracy poziomej w szeroko rozumianym systemie motywacyjnym.
15. Trafność budowy zespołów zadaniowych w oparciu o uzupełniające się kwalifikacje, cechy i umiejętności, a także z uwzględnieniem struktury autorytetów rzeczywistych.
16. Kształtowanie dobrego klimatu organizacyjnego (samodzielność, klarowność, standardy, zespołowość, otwartość na pomysły, bodźce pozytywne).
17. Umiejętne wykorzystywanie struktur nieformalnych w kierowaniu ludźmi (np. w odniesieniu do układu autorytetów rzeczywistych).
18. Przestrzeganie prostych, znanych i zweryfikowanych zasad kierowania takich, jak np.: 'powiązanie zakresu odpowiedzialności z zakresem uprawnień', 'szersze stosowanie pochwał', 'krytykowanie w 4 oczy', 'preferowanie oceny całościowej w wynagradzaniu pracowników', 'eliminowanie zjawiska nieformalnej centralizacji w połączeniu z tolerancją do popełniania błędów', 'ustalanie kryteriów oceny z odpowiednim wyprzedzeniem i ich konsekwentne przestrzeganie', 'współdecydowanie o doborze pracowników' itd.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (8 stron A4)
2. (18 stron A4)
3. (9 stron A4)
4. (8 stron A4)
5. (7 stron A4)
6. (12 stron A4)
7. (31 stron A4)
8. (15 stron A4)
9. (12 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (0.2 stron)
3. (2.1 stron)
4. (1 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.6 stron)
7. (0.7 stron)
8. (1.4 stron)
9. (0.4 stron)
10. (1.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Warunki skutecznego kierowania ludźmi w firmie
Warunki skutecznego kierowania ludźmi w firmie
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 44 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|