Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
test Durbina–Watsona | atrybuty produktu | rachunek kosztów | udział w rynku | teoria zachowań producenta | kapitał w przedsiębiorstwie | analiza mikrootoczenia | elastyczność popytu |

Wybór polityki cen w turystyce

Wybór polityki cen wiąże się przede wszystkim z potrzebą dostosowania wielkości oferty do pojemności rynku, elastyczności cenowej popytu i panującej na rynku konkurencji.

Przedsiębiorstwo może dokonywać wyboru polityki cenowej orientując się szczególnie na:
- koszt produkcji i dystrybucji swojego produktu,
- szacowaną elastyczność cenową popytu na produkt,
- ceny konkurentów.

Trzeba jednak stwierdzić, iż stosowanie tzw. strategii czystych, tj. biorących pod uwagę tylko jedno z wymienionych kryteriów, w praktyce nie ma zastosowania. Wybór dotyczy zwykle tzw. strategii mieszanych, uwzględniających, w różnym stopniu, wszystkie podane kryteria. Tym niemniej z punktu widzenia zasad postępowania i konsekwencji wyboru każdego z kryteriów warto rozważyć je oddzielnie.

Polityka cen zorientowana na konkurencję - aby objaśnić tę kwestię dokładniej należy odwołać się do rozważań dotyczących tzw. obrazów rynku. Każda z rozpatrywanych tam sześciu relacji form i typów rynku generuje odmienne możliwości zastosowania określonej polityki cen, tak ze względu na skład ilościowy oferujących produkty na danym rynku, jak i jego homogeniczność oraz stopień dostępności.

Warunki całkowitej i niepełnej konkurencji. Sytuacja całkowitej konkurencji nie daje możliwości autonomicznego stanowienia cen przez przedsiębiorstwo. Pełna konkurencja na doskonałym rynku zmusza wyłącznie do działań reaktywnych, wyrażających się w akceptowaniu ceny wygenerowanej przez rynek. Oferowanie ceny wyższej lub niższej prowadzi odpowiednio do braku akceptacji nabywców lub strat, ponieważ cena rynkowa kształtuje się w pobliżu kosztów wytwarzania, ponoszonych przez ogół oferujących podaż. Działania w celu osiągnięcia potrzebnej autonomii w zakresie stanowienia cen mogą polegać na próbie przekształcenia rynku, na drodze zmiany cech oferowanych produktów, w rynek heterogeniczny, czyli na próbie osiągnięcia sytuacji niepełnej konkurencji.

Sytuacja niepełnej konkurencji jest korzystniejsza dla przedsiębiorstw chcących prowadzić autonomiczną politykę cen, za sprawą heterogeniczności oferowanych dóbr. Reakcje nabywców na tym rynku są bardziej inercyjne, a ich orientacja w strukturze rynku ograniczona, co sprawia, że oferujący może liczyć na akceptację ceny, którą sam wyznaczył. Jej dolną granicą są koszty wytworzenia produktu, a górną określa stopień niedoskonałości rynku. Cena rynkowa pełni na takim rynku funkcję tzw. ceny barometrycznej, orientującej dostawcę w możliwościach osiągania korzyści z zaplanowanej polityki cen.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Marka produktu turystycznego - prezentacja
17 stron(-y)
Polityka monetarna - referat (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Plan marketingowy spółki handlowej branży paliwowej
20 stron(-y)
Polityka pieniężna banku centralnego w latach 1989 - 2005 (⭐bibliografia ⭐przypisy)
24 stron(-y)
Etapy analizy strategicznej (⭐bibliografia)
9 stron(-y)
Wpływ reklamy na postępowanie konsumenta
16 stron(-y)
Optimum producenta i konsumenta - referat (⭐bibliografia)
25 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Wybór polityki cen w turystyce

Wybór polityki cen w turystyce
Ocena: 9 / 10
Liczba głosów: 74 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii