Biurokracja - zasady cechy i dysfunkcje
Zasady biurokracji
• zasada hierarchii powiązana z modelem jednoosobowego kierownictwa
• zasada bezosobowości
• skodyfikowane reguły postępowania (przepisy) z określeniem drogi służbowej
• archiwizacja dokumentów; "pamięć" biurokracji
• zasada profesjonalizmu; specjalizacja i podział pracy
• zasada pracy najemnej; urzędnicy nie są właścicielami środków administrowania; sfera zawodowa oddzielona od sfery prywatnej. W przedsiębiorstwie władza przechodzi od właściciela do menadżera.
Cechy biurokracji
• Racjonalność
• Przewidywalność
• Kompetencja
• Obiektywizm
Dysfunkcje biurokracji
• Rytualizm i wirtuozeria biurokratyczna przeciw innowacjom, elastyczności i twórczym rozwiązaniom; wyuczona nieudolność w sytuacjach nowych i nietypowych
• Biurokratyczne procedury ponad celami organizacji; dominacja środków nad celem i powołaniem organizacji
• Zderzenie zasad bezosobowych z osobistymi przypadkami; napięcia między obywatelami a administracją
• Grupy nieformalne wewnątrz biurokracji
• Rozrost biurokracji ponad potrzeby społeczne (biurokracja jako pasożytnicza narośl)
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (2 stron A4)
2. (13 stron A4)
3. (4 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (10 stron A4)
6. (7 stron A4)
7. (23 stron A4)
8. (7 stron A4)
9. (13 stron A4)
10. (7 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.4 stron)
5. (1 stron)
6. (0.1 stron)
7. (0.1 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Biurokracja - zasady cechy i dysfunkcje
Biurokracja - zasady cechy i dysfunkcje
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 4 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|