Projektowanie struktury procesowej organizacji
Wskazówki potrzebne przy projektowaniu struktury procesowej:
1. Zorganizuj działanie wokół procesów, a nie funkcji, spłaszcz hierarchię i oddaj zespołom kontrolę nad procesami. Organizacja wokół procesów oznacza najczęściej zdefiniowanie trzech do pięciu najważniejszych przepływów informacji tworzących wartość użytkową dla ostatecznego odbiorcy. Każdy z procesów musi mieć swojego lidera (właściciela) oraz zespół wykonawczy. W kolejnym ruchu minimalizuje się liczbę czynności i aktywności w ramach procesu i eliminuje te czynności, które nie wnoszą wartości dla odbiorców.
2. Powiąż cele i wskaźniki efektywności z satysfakcją odbiorcy, rozszerzaj autonomię decyzyjną zespołów i zakres umiejętności ich uczestników.
Tradycyjne miary zyskowności, sprzedaży lub przyrostu stopy zysku muszą być zastąpione główną miarą efektywności procesu- satysfakcją odbiorcy (wewnętrznego, czyli w ramach organizacji, lub zewnętrznego). Aby umożliwiać zespołom bliski kontakt z klientem i szybkie reagowanie, muszą one mieć autonomię, prawo do podejmowania decyzji i stałego usprawniania oferty. Aby zespoły były efektywne, to one, a nie przełożeni, muszą mieć zapewnione uprawnienia, szkolenia, informację i motywację do oceny i zmiany tego, co, jak i z kim robią. Z tym nastawieniem związany jest trend do podnoszenia kwalifikacji uczestników zespołów poprzez szkolenie w wielu zawodach i umiejętnościach. Zapewni to możliwość rotacji na stanowiskach pracy, wzajemne uzupełnianie się, wspólny język i zrozumienie problemów.
3. Zapewniaj zespołom stały dopływ niezbędnej informacji, kontakt z dostawcami i odbiorcami oraz nagradzaj zarówno indywidualne podnoszenie kwalifikacji, jak i zespołowa efektywność.
W tradycyjnych strukturach organizacyjnych dostęp do informacji jest bardzo ograniczony. Informacja jest źródłem władzy i dlatego nikt się nią chętnie nie dzieli. W strukturach procesowych zespoły mają dostęp do wszelkiej informacji, która jest im potrzebna w działaniu i która może im pomóc poprawić efektywność, a także same tworzą taką informację przez badania i analizy. Jednym z bezcennych źródeł informacji są dostawcy i odbiorcy. Coraz częściej organizacje przechodzą od biernych form zbierania informacji, przez sondaże, do bezpośrednich spotkań i komunikacji pracowników z klientami. Efektywne funkcjonowanie zespołów wymaga, aby ich uczestnicy czuli się odpowiedzialni za realizację wspólnych celów i aby system oceny i wynagrodzenia obejmował cały zespół.
Zaletami struktury procesowej są elastyczność, tworzenia motywacji i wykorzystanie potencjału intelektualnego wszystkich pracowników. Jednocześnie jest to struktura bardzo wymagająca. Podstawowymi problemami są: umiejętność tworzenia zespołów oraz podtrzymywania ich efektywności i kreatywności, a także ocena ich funkcjonowania, co w praktyce okazuje się bardzo trudne.
Struktura procesowa wymaga także od uczestników ogromnego zaangażowania i wysokich kwalifikacji profesjonalnych i interpersonalnych. Pracownicy mają prawo i obowiązek kontaktować się z każdą osobą, która może im pomóc, a nawet zaprosić ją do udziału w procesie podejmowania decyzji. Zarówno pracownicy, jak i menadżerowie muszą stale doskonalić swoje umiejętności i to w wielu dyscyplinach.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (15 stron A4)
2. (31 stron A4)
3. (37 stron A4)
4. (8 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (2 stron A4)
9. (17 stron A4)
10. (20 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.1 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.1 stron)
10. (1.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Projektowanie struktury procesowej organizacji
Projektowanie struktury procesowej organizacji
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 31 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|