Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
podstawy logistyki | konflikt | zarządzanie przez cele | modele zachowań konsumenta | kryzys gospodarczy | marketing w handlu | psychologia reklamy | zarządzanie strategiczne |

Alianse konkurencyjne

Alianse konkurencyjne (z ang.competitive alliance) to najbardziej ryzykowne z aliansów, łączą wysoki potencjał konfliktu i wysoki poziom interakcji. Wchodzą w nie przedsiębiorstwa z tej samej gałęzi gospodarki, które silnie konkurują ze sobą.

Przykładem typowego aliansu konkurencyjnego jest porozumienie Volkswagen Grup i Renault, które wspólnie produkują skrzynie biegów wykorzystywane następnie przez obu producentów samochodów w ich różnych, własnych modelach). To, że samochody obu firm branży samochodowej i do tego funkcjonujących na tych samych rynkach wyposażone są w tą samą automatyczna skrzynię biegów nie zmienia faktu, iż samochody VW są konkurentami Renault. Wyboru dokonuje tu klient, niejednokrotnie nie zdając sobie sprawy z porozumienia tych firm.

W ramach aliansów konkurencyjnych spotykane są również alianse pseudokoncentracji. Zawierane są pomiędzy przedsiębiorstwami silnie ze sobą konkurującymi, które decydują się na wspólne wyprodukowanie produktu sprzedawanego potem jako ich wspólny. Na ogół obejmują one wszystkie podstawowe funkcje niezbędne do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, produkcyjnej i handlowej. Po stworzeniu wspólnego produktu najczęściej ginie konkurencja w zakresie jego sprzedaży.

Przykładem takiego aliansu jest europejski Airbus. Powstał on jako porozumienie czterech firm branży lotniczej: francuskiej Areospatiale, niemieckiej DASA, brytyjskiej British Areospace i hiszpańskiej Construcciiones Areonauticas, które wspólnie produkują samoloty wysoce konkurencyjne dla potentatów światowych amerykańskiego Boeinga i McDonnela Douglasa. Te konkurencyjne firmy razem stworzyły wspólny produkt dający im gwarancję utrzymania konkurencji w skali światowej. W rezultacie zanikła konkurencja w ramach jego dystrybucji.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Alianse strategiczne - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Elementy analizy otoczenia konkurencyjnego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Analiza strategiczna salonu fryzjerskiego (⭐bibliografia)
25 stron(-y)
Plan marketingowy firmy budowlanej
35 stron(-y)
Łańcuch dostaw oraz wartość dodana w logistyce
22 stron(-y)
Ściąga z marketingu 2
2 stron(-y)
Strategiczne zarządzanie marketingowe - referat (⭐bibliografia)
30 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Alianse konkurencyjne

Alianse konkurencyjne
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 5 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii