Geneza koncepcji ECR
Przez ostatnie 10—15 lat handel detaliczny stał się w wielu państwach areną wprowadzania najbardziej zaawansowanych innowacji logistycznych. Podobnie do swych partnerów z branży produkcyjnej, innowacyjni detaliści uznali korzyści płynące z przejścia na filozofię zarządzania łańcuchem dostaw, służące szybkiemu i efektywnemu wychodzeniu naprzeciw zmieniającym się potrzebom konsumentów. Podczas gdy w przemyśle najpopularniejszymi terminami określającymi kierunek zmian stały się w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Just-in-Time (JIT), Lean Production i Total Quality Management (TQM), to w detalu podobną rolę odegrały terminy Ouick Response (QR) i Efficient Consumer Response (ECR). W zarządach czołowych korporacji świata pojawiła się nowa funkcja — dyrektora ds. logistyki lub łańcucha dostaw, którego zadaniem było już nie jak dawniej zarządzanie wtórną dystrybucją towarów, lecz objęcie kontroli nad całym łańcuchem dostaw — od zakupów aż po finalnego konsumenta.
Koncepcja efektywnej obsługi konsumenta (ang. Efficient Consumer Response — ECR) narodziła się w USA na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Amerykański system dystrybucji w przemyśle spożywczym na leżał już wtedy do najsprawniej działających w świecie. Fakt ten nie przeszkadzał w konstatacji, że inne rozwiązania dystrybucyjne lepiej wykorzystują istniejące technologie jak również synergiczne efekty aliansów strategicznych między ogniwami łańcuchów dystrybucyjnych (np. filozofia szybkiej reakcji — Quick Response w branży tekstylnej). Działo się to w kontekście dynamicznych zmian zachodzących w otoczeniu —jak np. pogłębiającej się recesji, rosnącego znaczenia marek detalistów kosztem marek producentów czy pojawiania się nowych form sprzedaży detalicznej — wymagających reakcji ze strony amerykańskich firm dystrybucyjnych.
W 1992 r. dyrektorzy i menedżerowie z wielu czołowych amerykańskich firm spożywczych — reprezentujący detalistów, hurtowników, agentów handlowych oraz producentów — utworzyli grupę roboczą nazwaną Efficient Consumer Response Working Group. W tym samym czasie firma konsultingowa Kurt Salmon Associates podjęła prace nad dokumentem analizującym potencjalne możliwości rozwojowe w branży spożywczej.
Ukończone w styczniu 1993 r. opracowanie pt. 'Efficient Consumer Response — Enhancing Consumer Value in the Grocery Industry jest swoistym momentem narodzin koncepcji ECR.
Rozwijaniu się zainteresowania koncepcją ECR i jej wdrażaniem w praktyce sprzyja niewątpliwie ciągle zaostrzająca się konkurencja powodująca narastanie klimatu bezwzględnej rywalizacji w kontaktach między uczestnikami łańcucha dostaw.
Zaobserwowano jednocześnie, że prowadzi to paradoksalnie najczęściej do wzrostu, a nie spadku czynności nie tworzących wartości dodanej.
W strategii ECR nie chodzi tak naprawdę o rewolucyjną zmianę łańcucha dostaw, lecz o specyficzny rozwój jego poszczególnych elementów prowadzący do ewolucji łańcucha wartości. Potrzebne do tego strategie i techniki nie zostały bynajmniej odkryte dopiero w erze ECR, lecz są od wielu lat dostępne i w większym lub mniejszym stopniu wykorzystywane. Podobnie powinny zostać zastosowane w strategii ECR inne nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, jak np. Total Quality Management, Change Management, Business Process Reengineering czy Benchmarking.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (8 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (35 stron A4)
4. (5 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (20 stron A4)
7. (38 stron A4)
8. (37 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (7 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.7 stron)
7. (1.7 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Geneza koncepcji ECR
Geneza koncepcji ECR
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 75 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|