Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
elastyczność | wartość pieniądza w czasie | Customer Care | perswazja | definicje z psychologii | teorie motywacji | wydatki publiczne | firma rodzinna |

Geneza koncepcji ECR

Przez ostatnie 10—15 lat handel detaliczny stał się w wielu państwach areną wprowadzania najbardziej zaawansowanych innowacji logistycznych. Podobnie do swych partnerów z branży produkcyjnej, innowacyjni detaliści uznali korzyści płynące z przejścia na filozofię zarządzania łańcuchem dostaw, służące szybkiemu i efektywnemu wychodzeniu naprzeciw zmieniającym się potrzebom konsumentów. Podczas gdy w przemyśle najpopularniejszymi terminami określającymi kierunek zmian stały się w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Just-in-Time (JIT), Lean Production i Total Quality Management (TQM), to w detalu podobną rolę odegrały terminy Ouick Response (QR) i Efficient Consumer Response (ECR). W zarządach czołowych korporacji świata pojawiła się nowa funkcja — dyrektora ds. logistyki lub łańcucha dostaw, którego zadaniem było już nie jak dawniej zarządzanie wtórną dystrybucją towarów, lecz objęcie kontroli nad całym łańcuchem dostaw — od zakupów aż po finalnego konsumenta.

Koncepcja efektywnej obsługi konsumenta (ang. Efficient Consumer Response — ECR) narodziła się w USA na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Amerykański system dystrybucji w przemyśle spożywczym na leżał już wtedy do najsprawniej działających w świecie. Fakt ten nie przeszkadzał w konstatacji, że inne rozwiązania dystrybucyjne lepiej wykorzystują istniejące technologie jak również synergiczne efekty aliansów strategicznych między ogniwami łańcuchów dystrybucyjnych (np. filozofia szybkiej reakcji — Quick Response w branży tekstylnej). Działo się to w kontekście dynamicznych zmian zachodzących w otoczeniu —jak np. pogłębiającej się recesji, rosnącego znaczenia marek detalistów kosztem marek producentów czy pojawiania się nowych form sprzedaży detalicznej — wymagających reakcji ze strony amerykańskich firm dystrybucyjnych.

W 1992 r. dyrektorzy i menedżerowie z wielu czołowych amerykańskich firm spożywczych — reprezentujący detalistów, hurtowników, agentów handlowych oraz producentów — utworzyli grupę roboczą nazwaną Efficient Consumer Response Working Group. W tym samym czasie firma konsultingowa Kurt Salmon Associates podjęła prace nad dokumentem analizującym potencjalne możliwości rozwojowe w branży spożywczej.

Ukończone w styczniu 1993 r. opracowanie pt. 'Efficient Consumer Response — Enhancing Consumer Value in the Grocery Industry jest swoistym momentem narodzin koncepcji ECR.

Rozwijaniu się zainteresowania koncepcją ECR i jej wdrażaniem w praktyce sprzyja niewątpliwie ciągle zaostrzająca się konkurencja powodująca narastanie klimatu bezwzględnej rywalizacji w kontaktach między uczestnikami łańcucha dostaw.
Zaobserwowano jednocześnie, że prowadzi to paradoksalnie najczęściej do wzrostu, a nie spadku czynności nie tworzących wartości dodanej.

W strategii ECR nie chodzi tak naprawdę o rewolucyjną zmianę łańcucha dostaw, lecz o specyficzny rozwój jego poszczególnych elementów prowadzący do ewolucji łańcucha wartości. Potrzebne do tego strategie i techniki nie zostały bynajmniej odkryte dopiero w erze ECR, lecz są od wielu lat dostępne i w większym lub mniejszym stopniu wykorzystywane. Podobnie powinny zostać zastosowane w strategii ECR inne nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, jak np. Total Quality Management, Change Management, Business Process Reengineering czy Benchmarking.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Lean management - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Lean management i Outsourcing - Prezentacja (⭐bibliografia ⭐przypisy)
32 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM
5 stron(-y)
Outsourcing - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
18 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Wpływ powstania CEFTA na dynamikę obrotów w Europie Środkowej
17 stron(-y)
Controlling w zarządzaniu - prezentacja (⭐przypisy)
35 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Geneza koncepcji ECR

Geneza koncepcji ECR
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 75 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii