Globalizacja - definicja procesu i korzyści z udziału w rynkach globalnych
Kilka popularnych definicji globalizacji brzmi następująco:
Globalizacja jest to historyczny proces wzrastającej integracji gospodarki światowej, sterowanej przez strategiczne działania państw i wielonarodowych korporacji.
Globalizacja jest wykrystalizowaną pod koniec XX wieku i ciągle będącą w fazie transformacji jakościowo nową strukturą społeczno-ekonomiczną dominującą we współczesnym świecie, a wynikającą z kompleksu podobnych procesów zachodzących jednocześnie w skali całego globu ziemskiego.
Globalizacja to ogólnoświatowy proces integracji systemów ekonomicznych i podmiotów gospodarczych. Polega na tym, że działalność gospodarcza jest konfigurowana i koordynowana w skali całego świata w celu zminimalizowania kosztów, maksymalizowania nowo tworzonej wartości produktów i uzyskania dostępu do rynku o również światowym zasięgu.
Globalizacja to fenomen ekonomiczny, polegający na rosnącej współzależności oraz integracji systemów ekonomicznych; przejawiający się w postaci zwiększenia obrotów handlowych, inwestycji oraz przepływów kapitałowych.
Globalizacja odnosi się do wszystkich procesów, w ramach których ludzie tworzą jedno, światowe społeczeństwo.
Z kolei przedsiębiorstwa globalne to zazwyczaj prywatne przedsiębiorstwa, które prowadzą ekspansję swoich towarów na wszystkie możliwe rynki na całym świecie. Firmy tego typu nastawione są przede wszystkim na rozwój. Wchłaniają, lub ściśle współpracują, z podobnymi podmiotami. Cechy przedsiębiorstw globalnych są następujące:
- posiadają swoje filie w różnych krajach, doskonałe przygotowane kadrowo i kapitałowo
- dostęp do najnowszych innowacji w sferze produkcji i zarządzania
- stabilność i wypłacalność finansowa sprzyja umacnianiu kontaktów miedzy kontrahentami
- manipulowanie cenami i wyznaczanie trendów
Udział w rynkach globalnych niesie ze sobą wiele korzyści:
- zwiększenie obrotu firmy, które związane jest z pozyskaniem nowych grup konsumentów
- optymalizacja wykorzystania zdolności produkcyjnych
- uniknięcie negatywnego wpływu sezonowych wahań w obrotach krajowych
- wprowadzenia produktów na nowe obszary
- nie ponoszenie kosztów modernizacji lub likwidacji produkcji
Globalizacja stopniowo i systematycznie obejmuje coraz szerszy zasięg, między innymi dzięki zmianom na politycznej mapie świata. Eliminuje ochronę przedsiębiorstw przed konkurencją rynków światowych oraz umożliwia nieograniczony dostęp do globalnego rynku kapitału, czynników produkcji oraz globalnego rynku sprzedaży.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (29 stron A4)
2. (28 stron A4)
3. (32 stron A4)
4. (21 stron A4)
5. (20 stron A4)
6. (16 stron A4)
7. (11 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (37 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.9 stron)
2. (1.2 stron)
3. (0.1 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.1 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.1 stron)
10. (1.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Geografia ekonomiczna » Globalizacja - definicja procesu i korzyści z udziału w rynkach globalnych
Globalizacja - definicja procesu i korzyści z udziału w rynkach globalnych
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 217 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|