Rodzaje lobbingu
W Polsce funkcjonuje wiele różnorodnych grup zajmujących się rzecznictwem interesów. Charakteryzują się odmiennym stylem, metodami działania, sposobami realizacji swoich celów itd. Analizę rodzajów tych grup możemy przeprowadzić z punktu widzenia kilku kryteriów.
Wyróżniamy następujące rodzaje lobbingu, dokonując podziału:
a) ze względu na sposób i metody działania:
- lobbing bezpośredni, w którym grupy interesu same podejmują działania zmierzające do bezpośredniego dostępu do decydentów. W porównaniu z innymi, metoda ta przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków okazuję się najbardziej skuteczna
- lobbing pośredni, realizowany za pośrednictwem organizacji, stowarzyszeń, zawodowych lobbystów. Dla osiągnięcia własnych, partykularnych celów wykorzystuje się opinię publiczną
b) ze względu na stopień jawności działania:
- lobbing oficjalny, w którym grupy nacisku działają jawnie, oficjalnie walczą o swoje interesy
- lobbing partyzancki, realizowany w sposób zakamuflowany przy wykorzystaniu niedozwolonych prawnie metod działania (np. korupcji)
c) ze względu na cel działań możemy:
- lobbing ofensywny – przewiduje problemy i wychodzi im naprzeciw. Jego celem jest niedopuszczenie do realizacji projektów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na interesy danej grupy
- lobbing defensywny ma na celu zachowanie osiągniętej pozycji, sprzeciwienie się zmianom. Stosowany jest w sytuacjach, w których środowisko jest nieprzychylne danej grupie, ewentualnie gdy wprowadzono zmiany pomijając jej opinie
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (3 stron A4)
2. (7 stron A4)
3. (12 stron A4)
4. (2 stron A4)
5. (17 stron A4)
6. (24 stron A4)
7. (34 stron A4)
8. (21 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1 stron)
2. (1.1 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Gospodarka » Rodzaje lobbingu
Rodzaje lobbingu
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 5 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|