Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
cenowa elastyczność podaży | majątek trwały | strategia | prezentacje z makroekonomii | magazynowanie | wynagrodzenia | sponsoring | harmonogram spłaty kredytu |

Rodzaje lobbingu

W Polsce funkcjonuje wiele różnorodnych grup zajmujących się rzecznictwem interesów. Charakteryzują się odmiennym stylem, metodami działania, sposobami realizacji swoich celów itd. Analizę rodzajów tych grup możemy przeprowadzić z punktu widzenia kilku kryteriów.

Wyróżniamy następujące rodzaje lobbingu, dokonując podziału:

a) ze względu na sposób i metody działania:
- lobbing bezpośredni, w którym grupy interesu same podejmują działania zmierzające do bezpośredniego dostępu do decydentów. W porównaniu z innymi, metoda ta przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków okazuję się najbardziej skuteczna
- lobbing pośredni, realizowany za pośrednictwem organizacji, stowarzyszeń, zawodowych lobbystów. Dla osiągnięcia własnych, partykularnych celów wykorzystuje się opinię publiczną
b) ze względu na stopień jawności działania:
- lobbing oficjalny, w którym grupy nacisku działają jawnie, oficjalnie walczą o swoje interesy
- lobbing partyzancki, realizowany w sposób zakamuflowany przy wykorzystaniu niedozwolonych prawnie metod działania (np. korupcji)
c) ze względu na cel działań możemy:
- lobbing ofensywny – przewiduje problemy i wychodzi im naprzeciw. Jego celem jest niedopuszczenie do realizacji projektów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na interesy danej grupy
- lobbing defensywny ma na celu zachowanie osiągniętej pozycji, sprzeciwienie się zmianom. Stosowany jest w sytuacjach, w których środowisko jest nieprzychylne danej grupie, ewentualnie gdy wprowadzono zmiany pomijając jej opinie

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Papiery wartościowe - akcje i obligacje
9 stron(-y)
Biznesplan narzędziem zarządzania (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (⭐bibliografia ⭐przypisy)
5 stron(-y)
Budowa strategii marketingowej
8 stron(-y)
Rodzaje konfliktów w organizacji
3 stron(-y)
Ryzyko bankowe
7 stron(-y)
Organizacje uczące się
12 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Gospodarka » Rodzaje lobbingu

Rodzaje lobbingu
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 5 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii