Model Lewina
Model Lewina ma bezsporną wartość, wskazuje na znaczenie planowania zmian, przekonywania i informowania o ich wartości oraz umocnienia wprowadzonych już zmian. Brak mu jednak operacyjnej konkretności. Dlatego też często potrzebne są modele bardziej kompleksowe.
Koncepcja teorii pola sił Kurta Lewina: Zgodnie z teorią pola sił, każde zachowanie jest wynikiem równowagi między siłami napędowymi, które dążą do zmian a siłami hamującymi, które przeciwstawiają się zmianom. Do sił hamujących należą: istniejąca kultura organizacji, interesy własne poszczególnych pracowników, oraz różnice poglądów na cele i strategie organizacji. Według Lewina ludzie z trudem, jeżeli w ogóle, zmieniają od dawna utrwalone postawy i zachowania. Kiedy nawet wprowadzą zmiany szybko powracają do starych nawyków, jeżeli nowe nie zostaną utrwalone. Aby temu zapobiec Lewin proponuje trójetapowy proces: rozmrażanie istniejących wzorów zachowań; posłużenie się agentem zmiany, który pomoże pracownikom w poznaniu i przyswojeniu sobie nowych postaw, wartości i zachowań. W uzupełnieniu Kotter i Schlesinger przedstawili sześć sposobów przezwyciężania oporów, jak na przykład łączenie szkolenia z komunikowaniem się.
Model procesu zmian wg Lewina - Teoria "Pola sił":
1. organizacja podlega wielu siłą wywołującym zmiany, jednakże oddziaływające siły utrzymujące ją
w równowadze, utrzymujące stabilizację,
2. siły wywołujące zmiany i siły powstrzymujące zmiany działają w przeciwnych kierunkach,
3. wszelkie zachowanie jest wynikiem równowagi między siłami napędowymi i powstrzymującymi,
4. wzrost siły napędowej może doprowadzić do wzrostu efektywności ale i zwiększyć siły powstrzymujące.
Dwie główne przeszkody wobec zmian (Lewina):
- brak umiejętności zmian postaw i zachowań
- zmiana często jest krótkotrwała i po krótkim czasie prób wraca się do poprzednich zachowań
Trzy etapowy model procesu zmiany (Lewina):
1) Rozmrażanie - Polega na doprowadzeniu aby potrzeba zmiany stała się tak oczywista, że będzie łatwo dostrzegalna i zostanie zaakceptowana.
2) Zmiana - Agent zmiany doprowadza do tego, że członkowie organizacji będą się identyfikować z proponowanymi przez niego wartościami, postawami i zachowaniami. Będą się z nimi utożsamiać i uznawać za rezultat własnych potrzeb a nie za ustępstwo wobec nacisków. Ten proces nazywa się internalizacją.
3) Zamrożenie - Utrwalanie nowego wzorca zachowań za pomocą mechanizmów wspierających lub wzmacniających tak, że staje się on nową normą.
Złote reguły w. Lewina:
1. Aktywny udział w procesie zmian czyli odpowiednio wczesna informacja o planowanych zmianach i udział w związanych z nimi decyzjach.
2. Grupa jako ważna pomoc przy owych zmianach. Procesy zmian doświadczane w grupie wzbudzają mniej lęku, a ich realizacja wymaga odpowiednio mniej czasu.
3. Współpraca sprzyja powstawaniu gotowości do zmian.
4. Procesy zmian przebiegają w sposób cykliczny. Wymagają one faz rozluźnienia, w której kształtowana jest gotowość do zmian oraz fazy uspokojenia, stabilizującą zmiany.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (20 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (16 stron A4)
7. (13 stron A4)
8. (1 stron A4)
9. (12 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.8 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Model Lewina
Model Lewina
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 222 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|