Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
taktyki negocjacyjne | operacje bankowe | rentowność przedsiębiorstwa | zarządzanie kapitałem obrotowym | przykładowa analiza marketingowa | Kaizen | etapy badań marketingowych | estymacja przedziałowa |

Modele ułatwiające akceptowanie zmian

By zmniejszyć lub eliminować niepowszechność akceptacji można wykorzystać różne modele znane w innych sferach działalności organizacyjnej, ale odpowiadające dostosowaniu do sfery wdrażania zmiany.

Są to:
1. AIDA
2. Hierarchia rezultatów
3. DAGMAR
4. Akceptacja zmiany
5. Mapa konsensusu
6. Analiza potencjalnego problemu

Ad.1. AIDA – model ten obejmuje 4 etapy poprzez które możemy sprowokować pracowników do akceptowania zmiany:
1. Zwrócenie uwagi pracowników na istota zmiany i możliwe korzyści z jej wdrożenia dla pracowników i dla przedsiębiorstwa. Celem jest rozbudzenie entuzjazmu i kształtowanie motywacji sprzyjającej akceptacji zmiany.
2. Utrzymanie zainteresowania wprowadzaną zmianą poprzez informacje o zaletach i wadach. Ukazywanie "+ i –" sprzyjają kształtowaniu zaufania nie tylko wobec wdrażanych zmian, ale wobec osób, które nadzorują ten proces.
3. Rozbudzanie chęci zmiany – można to realizować poprzez przedstawienie przykładów efektów podobnych zmian wprowadzonych w innym przedsiębiorstwie.
4. Spowodowanie działania – spowodowanie adoptowania się pracowników do nowej sytuacji. Wymaga to przyjęcia przez nich i zaakceptowania nowych wartości, norm, wzorów zachowań jak również odrzucenie tych norm, które ukształtowały się spontanicznie, a są niepożądane.

Ad.2. Hierarchia rezultatów – obejmuje 6 etapów warunkujących akceptowanie zmiany:
1. Kształtowanie świadomości pracowników o potrzebie wdrożenia zmiany.
2. Rozwijanie ich wiedzy nie tylko związanej ze zrozumieniem zmiany ale i tej, która jest potrzebna by dalej skutecznie funkcjonować w zespole
3. Ukazywanie powiązań między zmiana i jej korzyściami
4. Przekonywujące informowanie o konieczności preferowania zmiany w danym czasie
5. Stosowanie argumentów perswazyjnych
6. Spowodowanie działania, czyli adoptowanie się do nowych sytuacji

Ad.3 DAGMAR – obejmuje następujące etapy:
1. Kształtowanie świadomości pracowników na temat zmian
2. Rozwijanie rozumienia zmiany i powodowania ich skutków
3. Wyrabianie przekonania pracowników do wdrażanej zmiany
4. Wywoływanie działania

Ad.4 Akceptacja zmiany – obejmuje następujące zmiany:
1. Kształtowanie świadomości
2. Wyrabianie zainteresowania
3. Wspólne ocenianie, wartościowanie zmiany z pracownikami
4. Przeprowadzanie próby
5. Wdrożenie zmiany

Ad.5 Mapa konsensusu – wymaga włączania pracowników do procesu zmiany w taki sposób iż pracownicy przedstawiający swoje pomysły w sposób obrazowy analizują je a następnie porządkują wg Wzajemnych zależności, sporządzając w tym celu wykres zwany mapą, a następnie przekazują ją (mapę) innym członkom grupy, którzy nanoszą na nią korekty (modyfikują ją). Ostatecznie poddaje się ją pod całościową dyskusję grupową.

Ad.6 Analiza potencjalnego problemu – wiąże się z systematycznym włączaniem pracowników do rozwiązywania mogących zaistnieć w przyszłości problemów, które mogą utrudnić lub uniemożliwić wdrożenie zmiany. Włącza się pracowników w analizowanie domniemanych źródeł oporów, w identyfikowanie domniemanych problemów, które mogą prowadzić zmianę w niewłaściwym kierunku.

Wymaga to stosowania burzy mózgów i diagramu ryby, a następnie poszukiwania przez pracowników sposobów sprzyjających osłabieniu lub likwidacji sił hamujących akceptowanie zmiany i opracowanie specjalnego programu dla rozwiązania zidentyfikowanych poważnych problemów.

Zastosowanie któregokolwiek modelu wymaga od menadżera rozwijania umiejętności, które wiążą się z pełnieniem roli informacyjnej i interpersonalnej i pamiętania o tym, że nowe koncepcje powodują różnorakie następstwa i dlatego powinny być stosowane stopniowo i powoli.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Zarządzanie zmianami organizacyjnymi (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Menedżer w roli lidera zmian (⭐bibliografia)
19 stron(-y)
Klasyfikacja modeli ekonometrycznych (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Modele zachowań konsumenta
9 stron(-y)
Marketing przemysłowy - opracowanie
26 stron(-y)
Podstawy statystyki - wykłady
17 stron(-y)
Rachunek kosztów zmiennych i pełnych - referat (⭐bibliografia)
26 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Modele ułatwiające akceptowanie zmian

Modele ułatwiające akceptowanie zmian
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 35 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii