Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
kompetencje | biznes plan | pomiar ryzyka | mix marketingowy | podstawy marketingu | perswazja | marketing mix | organizacja fraktalna |

Osiągnięcia, władza, poczucie przynależności według McClellanda

D. McClelland wyodrębnił trzy podstawowe potrzeby pracowników:

- Potrzeba osiągnięć
- Potrzeba władzy.
- Potrzeba przynależności.

Swoje badania McClelland skupił wokół potrzeby osiągnięć, gdyż według niego stanowi ona jeden z najsilniejszych motywów do pracy. Potrzebę osiągnięć można zdefiniować jako chęć wyróżnienia się (osiągnięcia powodzenia) w sytuacji konkurencyjnej. Stymulacją tego typu potrzeb powinna być szczególnie zainteresowana kadry zarządzająca; pracownik, który chce pokazać, że jest lepszy od innych będzie miał dużą wewnętrzną motywację do jak najlepszego wykonania powierzonego mu zadania.

Realizację tego celu traktował będzie jako duże swoje osiągnięcie, co w celu spotęgowania jego motywacji powinno być dostrzeżone przez zarządzającego. Według McClelland'a potrzeba osiągnięć jest niewspółmiernie silniejsza z pozostałymi przez niego wyróżnionymi potrzebami, stąd poświęcił jej więcej uwagi.

McClelland uważał, że potrzeby osiągnięć nie dziedziczy się, lecz wynika ona raczej z doświadczenia zdobytego w trakcie dzieciństwa. W celu stymulowania tej potrzeby należy dawać pracownikom duży zakres swobody działania pamiętając przy tym, że za osiągnięcie ustalonych celów należy wynagradzać.
Potrzeba władzy wiąże się z chęcią wpływania lub kierowania innymi, kontrolowania innych, utrzymywania stosunków z innymi według relacji lider - jego naśladowcy.

Takie osoby wyróżniają się w grupie, są rozmowniejsze, występują z większą liczbą propozycji niż inni i często przyjmują rolę lidera.
Potrzeba poczucia przynależności objawia się w silnym dążeniu do pozyskania aprobaty, tendencji do ulegania życzeniom ludzi, szczerym zainteresowaniu uczuciami innych.

Pracownicy o tych cechach są najbardziej wydajni i zadowoleni, jeśli mogą pracować w zespole osób im podobnych, gdzie silne są wzajemne wsparcie i szczera informacja zwrotna na temat oceny ich pracy. Nie najlepiej czują się w roli lidera. Powinni także unikać funkcji, w których troska o innych może utrudnić obiektywne podejmowanie decyzji.)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Teorie motywacji - opracowanie
19 stron(-y)
Proces motywowania - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
12 stron(-y)
Wpływ powstania CEFTA na dynamikę obrotów w Europie Środkowej
17 stron(-y)
Hierarchia potrzeb według Maslowa - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Analiza konkurencyjna firmy Hoop S.A. (⭐bibliografia)
21 stron(-y)
Promocja jako element marketingu (⭐przypisy)
30 stron(-y)
Style kierowania - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Analiza konkurencyjna firmy Hoop S.A. (21 stron A4)
2. Promocja jako element marketingu (30 stron A4)
3. Style kierowania - referat (8 stron A4)
4. Istota motywacji (10 stron A4)
5. Człowiek przedsiębiorczy (11 stron A4)
6. Psychologia zarządzania - referat (24 stron A4)
7. Kultura organizacji - referat (17 stron A4)
8. Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych (12 stron A4)
9. Kryteria wynagradzania (9 stron A4)
10. Motywacja pracowników - referat (8 stron A4)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Osiągnięcia, władza, poczucie przynależności według McClellanda

Osiągnięcia, władza, poczucie przynależności według McClellanda
Ocena: 8.9 / 10
Liczba głosów: 174 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii