Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
metoda scenariuszowa | wynagradzanie | obsługa klienta | controlling operacyjny | misja przedsiębiorstwa | Assessment Center | Just in time | podstawy psychologii |

Usługa turystyczna w ujęciu marketingowym

Termin usługa jest zjawiskiem wieloaspektowym i złożonym. To wszystko sprawia, ze istnieje wiele definicji określających pojecie usługi. W polskiej literaturze ekonomicznej punktem wyjścia dla określenia pojęcia usługa stała się definicja zaproponowana przez O.Langego: 'wszystkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio do wykonywania przedmiotów nazywamy usługami.

Podobne określenie usług spotykamy u J. Zagórskiego, który definiuje je jako: działalność służącą do zaspokojenia potrzeb ludzkich, która nie znajduje żadnego ucieleśnienia w nowych dobrach materialnych.

Według J. Stantona usługa to: odrębnie występująca działalność (nie mająca charakteru materialnego), dostarczające określone korzyści, które nie są koniecznie związane ze sprzedażą produktów lub innych usług.

W marketingowym ujęciu usługi podkreśla się fakt ze są to: korzyści oferowane do sprzedaży, w istocie swej niewymierne i subiektywnie oceniane przez nabywcę.

Można stwierdzić, ze usługa to każda czynność zawierająca w sobie element niematerialności, która polega na oddziaływaniu na klienta lub przedmioty bądź nieruchomości znajdujące się w jego posiadaniu, a która nie powoduje przeniesienia prawa własności. Przeniesienie prawa własności może jednak nastąpić, a świadczenie usługi może być lub tez nie być ściśle związane z dobrem materialnym.

Do najbardziej charakterystycznych cech usług należą:
- niematerialność – usługi są w większości przypadków nie związane z wytwarzaniem dóbr materialnych
- różnorodność – usługi są niejednolite, niestandardowe i bardzo urozmaicone
- nietrwałość – nie ma możliwości magazynowania usług

Istnieje wiele koncepcji klasyfikacji usług. W rożnych wariantach przyjmuje się następujące kryteria: rodzaj usługi, typ nabywcy usługi, charakter zapotrzebowania, wynajem a wejście w stan posiadania, stopień niematerialności, motywy zakupu, stopień wykorzystania sprzętu a stopień wykorzystania ludzi, częstotliwość kontaktów z klientem, warunki dostarczenia usług, stopień, w jakim usługę wykonano na zamówienie indywidualne, pracochłonność.

Usługi są namacalne, korzystając z usługi klienci kupują jedynie obietnicę, że dostaną to, co im firma zapowiada dostarczyć. Firmy usługowe muszą nakłaniać klientów do korzystania ze swych usług (czyli pomagać im w docenianiu ich wartości) i jednocześnie dostarczyć te usługi klientom.

Usługi turystyczne to wszystkie społeczne pożyteczne czynności służące zaspokojeniu materialnych i niematerialnych (duchowych) potrzeb turystycznych człowieka. Odnoszą się one zarówno do osoby turysty (potrzeby materialne, np. komunikacyjne, noclegowe), jak i jego osobowości (potrzeby duchowe, np. kulturalno-rozrywkowe).

Usługi turystyczne obejmują różne czynności niezbędne dla turysty oraz są świadczone przez komplementarne dobra turystyczne, czyli przez urządzenia i instytucje infrastruktury turystycznej i wytwarzane są głównie bezpośrednio przez gospodarkę turystyczną. Z punktu widzenia zaspokajania potrzeb turystycznych usługi te można podzielić na 'podstawowe, zaspokajające potrzeby materialne i komplementarne, obejmujące czynności związane z urzeczywistnieniem potrzeb duchowych turysty. Oznacza to, że kryterium decydującym o charakterze usługi, jest cel jej świadczenia na rzecz turysty.

Usługi turystyczne charakteryzują się specyficznymi cechami wśród których można wyróżnić ich substytucjonalność (turysta ma możliwość wyboru), komplementarność (zależność cząstkowych komplementarnych usług), wewnętrzną dysproporcję (zaspokajają one popyt turystyczny komplementarnie i substytucyjnie), zróżnicowany na nie popyt (wpływ wahań sezonowych), obecność konsumenta, abstrakcyjny charakter (potencjalny turysta nie ma możliwości wypróbowania produktu, który kupuje).
 
Usługi turystyczne spełniają ważne funkcje społeczne oraz znaczną ich część ma charakter rynkowy, oznacza to, że są w pełni lub częściowo odpłatne. Są także takie, które są świadczone klientom bezpłatnie np. usługi celne, informacyjne.
Istnieją różne klasyfikacje usług zaspokajających potrzeby turystyczne. Jednym z nich jest rodzaj i miejsce konsumpcji. Są to usługi świadczone przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwa i organizacje turystyczne, oraz usługi związane z eksploatacją i konserwacją dóbr turystycznych. Te usługi zaspokajają potrzeby turystów wywołane samym faktem uprawiania, czystej turystyki, a ich realizacja jest niemożliwa w miejscu stałego zamieszkania.

Następne, to usługi których zakup występuje w związku z uprawianiem turystyki, ale konsumpcja odbywa się w innych okresach i innym miejscu. Są to te, które zaspokajają potrzeby wyżywienia, noclegu, usługi np. motoryzacyjne związane z wykorzystaniem środków transportu w celach turystycznych.

Kształtowanie się konsumpcji usług turystycznych podlega pewnym uwarunkowaniom, które informują o wpływie i kierunkach oddziaływania czynników konsumpcyjnych na procesy konsumpcji i ruchu turystycznego. Pozwalają one na dobór konkretnych instrumentów sterowania uczestnikami sfery konsumpcji turystycznej i podmiotami gospodarki turystycznej. Uwarunkowanie te nie określają bezpośrednio wielkości i struktury spożycia usług w sferze turystyki, lecz wpływają na tę konsumpcję pośrednio. Uwarunkowania te określają także potrzeby związane z turystyką, które w połączeniu z oddziaływaniem czynników ekonomicznych i demograficzno – społecznych wyznaczają poziom i strukturę konsumpcji ludności w sferze turystyki.

Kształtowanie konsumpcji usług turystycznych oznacza oddziaływania na konsumentów usług turystycznych ma szeroko rozumiane zachowanie konsumpcyjne gospodarstw domowych oraz oddziaływanie na podmioty świadczące usługi turystyczne, czyli na te warunki konsumpcji usług, które umożliwiają funkcjonowanie potencjału usługowego i tworzenie podaży usług turystycznych.

Procesy kształtowania konsumpcji usług turystycznych są bardzo złożone i wielowarstwowe. Ich układ i siła oddziaływania zależą przede wszystkim od panującego ustroju społeczno – gospodarczego, fazy rozwoju społeczno – ekonomicznego, tradycji i doświadczeń konkretnych państw w realizowaniu koncepcji polityki gospodarczej i społecznej.

W dzisiejszych czasach podróże stały się bardzo powszechną aktywnością spędzenia czasu wolnego przez współczesnego człowieka. Wszystko to dzieje się dzięki wprowadzeniu coraz to nowocześniejszych wynalazków i technologii, które zmniejszają odległości między różnymi częściami świata. Dzięki przyjaznym układom politycznym zanikają granice, to powoduje, że bez problemów możemy przemieszczać się z jednego kraju do drugiego. Rynek turystyczny podlega pewnym regułom i zasadom funkcjonowanie na rynku, ma on swoje specyficzne cechy, przyporządkowane tylko jemu. Rynek turystyczny rozwija się bardzo dynamicznie i intensywnie, przyciąga on wielu inwestorów pokładających wiek nadziei na osiągnięcie dużych zysków w przyszłości.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Zagadnienia z geografii turystycznej
23 stron(-y)
Cena w ujęciu marketingowym - referat (⭐bibliografia)
24 stron(-y)
Metody oceny ryzyka w inwestowaniu - referat (⭐bibliografia)
26 stron(-y)
Komunikacja interpersonalna - referat (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Hierarchia potrzeb według Maslowa - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Człowiek przedsiębiorczy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Funkcje zarządzania - referat (⭐bibliografia)
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Hotelarstwo i turystyka » Usługa turystyczna w ujęciu marketingowym

Usługa turystyczna w ujęciu marketingowym
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 87 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii