Ofensywne strategie marketingowe wg. P. F. Druckera
Zdaniem Druckera "każda strategia nacechowana jest odmiennym ładunkiem podejmowanego przez firmę ryzyka i charakteru otoczenia". Wyróżnił on cztery typy strategii:
Strategia "być pierwszym i najlepszym" - to przykład strategii ofensywnej antypacyjnej. Przedsiębiorstwa stosujące tą strategię dążą do zajęcia wiodącej pozycji na rynku i wyprzedzeniu przeciwnika w działaniach marketingowych. Nieodzownym warunkiem stosowania tej strategii jest posiadanie przez firmy jasnego celu i zawsze prowadzi do utworzenia nowego rynku branży, czy zupełnie czegoś odmiennego. Jest typem strategii rynkowej, ale jeśli się powiedzie przynosi znaczne efekty.
Strategia "uderzać tam, gdzie ich nie ma" zawiera w sobie:
- twórcze naśladownictwo polegające na tym, że dane przedsiębiorstwo naśladuje inną firmę, ale w sposób bardziej przemyślany. Zazwyczaj naśladujący rozumie lepiej istotę danej innowacji i zmian niż ci, którzy ją opracowali i zastosowali. Strategia ta zmierza do zajęcia czołowej pozycji na rynku i 'zaczyna się ona raczej od rynków, niż wyrobów i raczej od klientów niż wytwórców".
- "przedsiębiorcze judo", to strategia zmierzająca do zdobycia przyczółka rynku, którego nie bronią inne firmy, albo broniony jest bez przekonania. W strategii tej nie wystarczy zaoferować takiego samego wyrobu po niskiej cenie, ale trzeba wprowadzić pewne zmiany, które odróżnią go od produktów istniejących. Wymaga to prawdziwej innowacji. Strategia ta związana z najmniejszym ryzykiem i ma największe szanse powodzenia.
Strategia wyspecjalizowanej niszy ekologicznej - zmierza do zdobycia przez przedsiębiorstwo monopolu w wąskiej dziedzinie poprzez wypełnianie luk, które istnieją na danym rynku. Posiada ona trzy odmiany:
- strategia rogatki – polega na opanowaniu małego rynku dzięki wprowadzeniu bardzo ważnego ale nie używanego powszechnie towaru. Zwykle tzw. wyrób rogatkowy jest potencjalnie drogi i rzadki, ale ma istotne znaczenie dla całej branży, jest to strategia ryzykowna, gdyż zależy od zapotrzebowania na dany wyrób, który zwykle jest ograniczony.
- strategia wyspecjalizowanej umiejętności ma na celu zdobycie oraz utrzymanie znaczącej pozycji na rynku, możliwa do stosowania w dojrzałych sektorach i branżach,
- strategia wyspecjalizowanego rynku buduje się wokół wyspecjalizowanej znajomości danego rynku, wymaga ona też systematycznej analizy rynku oraz konkretnego wkładu innowacyjnego i ciągłej pracy nad doskonaleniem wyrobu.
Strategia zmiany ekonomicznej właściwości rynku, produktu, przemysłu ma na celu przekształcenie starego wyrobu na coś nowego. Nie jest to zmiana fizyczna, ale z ekonomicznego punktu widzenia jest to całkiem inny produkt.
Strategia ta może być realizowana poprzez:
- tworzenie użyteczności dla klienta
- tworzenia ceny
- dostosowanie się do ekonomicznych oraz społecznych realiów klienta
- dostarcza klientowi tego, co stanowi dla niego wartość
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (20 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (10 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (11 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (21 stron A4)
9. (9 stron A4)
10. (2 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (1.5 stron)
3. (0.3 stron)
4. (2.1 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.2 stron)
8. (1.1 stron)
9. (0.4 stron)
10. (2.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Ofensywne strategie marketingowe wg. P. F. Druckera
Ofensywne strategie marketingowe wg. P. F. Druckera
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 12 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|