Efektywność i ocena szkoleń pracowników
Końcową fazą cyklu kształcenia i rozwoju kadr jest ocena i kontrola zrealizowanego programu szkolenia. Efektywność działań szkoleniowych określa się w oparciu o badanie opinii szkolonych np. na podstawie kwestionariusza ocen.
Ocenia poddaje się m.in.: ogólną ocenę poziomu reprezentowanego przez wykładowców, wykorzystywane materiały dydaktyczne, praktyczna przydatność zdobytej na szkoleniu wiedzy, zgodność faktycznego przebiegu kursu z przedstawionym wcześniej programem i oczekiwaniami itd.
Dodatkowo przeprowadza się wśród pracowników ankiety lub wywiady na temat przydatności szkolenia, a wyniki rozmów i zebranych informacji konfrontuje się z opiniami bezpośrednich przełożonych, a także po pewnym czasie z organizacyjnymi dokumentami takimi jak np. listy płac, zakresy czynności, indywidualne plany usprawnień, itp.
Zlecający szkolenia na zewnątrz często korzystają z opinii szkolących. Wówczas ich opinia opiera się o przeprowadzane wśród szkolonych testy lub też inne formy sprawdzenia zdobytej na szkoleniu wiedzy. Zanim jednak to nastąpi, zleceniodawca powinien wraz ze szkolącym określić zakres i przedział pytań, a także powinien on zwrócić uwagę na jakie aspekty programu szkolenia należy, z punktu widzenia korzyści organizacji, położyć szczególny nacisk.
Aby jednak ekonomicznie ocenić efektywność przeprowadzonego szkolenia należałoby przekalkulować poziom opłacalności wydatków na kształcenie. Istnieją różne metody określania kalkulacji opłacalności szkoleń. Do najpopularniejszych należą: metoda break-even-point analysis oraz metoda jakościowa zwana cost-benefit analysis.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (15 stron A4)
2. (27 stron A4)
3. (9 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (107 stron A4)
6. (28 stron A4)
7. (24 stron A4)
8. (1 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (26 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1 stron)
8. (2.2 stron)
9. (1 stron)
10. (1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Efektywność i ocena szkoleń pracowników
Efektywność i ocena szkoleń pracowników
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 228 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|