Cele promocji w marketingu
Kolejnym krokiem w tworzeniu programu promocyjnego jest określenie celu (celów), jakie stawia się działaniom promocyjnym w przedsiębiorstwie. Powinna być zachowana hierarchia celów. Najpierw określa się cele dla całego przedsiębiorstwa.
Z tego celu (celów) powinny wynikać cele dla różnych sfer funkcjonalnych firmy, czyli w zakresie: produkcji i zaopatrzenia, finansów, kadr, działalności badawczo-rozwojowej i marketingu. W ramach celów marketingowych wyodrębniamy cele promocji.
Promocja jako całość ma pewne cele wspólne, ale można także przypisać zróżnicowane cele poszczególnym formom promocji, czyli reklamie, akwizycji, działaniom o charakterze public relations, promocji uzupełniającej i sponsoringowi.
Cele promocji jako całości można podzielić na dwie grupy:
• cele o charakterze ekonomicznym, mierzone wzrostem wielkości sprzedaży promowanego produktu (usługi) lub zwiększeniem udziału w rynku,
• cele o charakterze informacyjno-nakłaniającym, polegające na zmianie stosunku adresatów promocji do danego produktu lub usługi i tworzeniu lojalności wobec marki.
Cele promocji ujmowane są w różnych horyzontach czasowych. Z tego punktu
widzenia wyróżnia się:
• strategiczne, długookresowe (np. ekspansja sprzedaży)
• taktyczne, średniookresowe (np. podniesienie stopnia znajomości i akceptacji produktu czy usługi w określonych segmentach rynku w ciągu najbliższego roku)
• operacyjne, krótkoterminowe (np. przeprowadzenie konkretnej akcji promocyjnej)
Cel promocji powinien być określony w miarę precyzyjnie, by można było potem
ustalić, czy został on zrealizowany, a więc czy promocja była skuteczna. Cele działań promocyjnych powinny być także ustalone w powiązaniu z fazą cyklu życia, w jakiej znajduje się promowany produkt (usługa).
W fazie wprowadzenia nowego produktu Na rynek promocja powinna przede wszystkim informować o nim. Adresatami powinni być w dużym stopniu tzw. innowatorzy czyli nabywcy szybko akceptujący nowości rynkowe. Intensywność działań promocyjnych jest w tej pierwszej fazie duża.
W fazie wzrostu sprzedaży zwiększa się perswazyjno-nakłaniający charakter promocji, powinna ona mieć także szersze grono adresatów.
W fazie nasycenia celem promocji jest utrzymywanie grupy nabywców, którzy kupują towar lub usługę danej firmy oraz wywołanie zakupów restytucyjnych, czyli nowych dóbr zastępujących stare.
W fazie spadku sprzedaży promocja jest ograniczona, zwłaszcza gdy firma dysponuje nowym produktem, który może zastąpić stary.
Perswazja i przypominanie związane z funkcją wspierania procesów sprzedaży oraz informowanie związane z wypełnieniem funkcji informacyjnej są często przedstawiane jako zasadnicze cele promocji. Realizacja ich jest ściśle powiązana z kształtowaniem poszczególnych elementów postaw konsumentów.
Głównym celem uruchamiania instrumentów promocji jest zmniejszanie lub nawet wyeliminowanie dystansu istniejącego między oferowaną usługą lub produktem a konsumentem. Nie chodzi przy tym o zmniejszenie dystansu w sensie fizycznym, ale przede wszystkim o wyczerpujące poinformowanie konsumentów o istniejącym na rynku produkcie lub usłudze, miejscu i formach jego sprzedaży oraz zwiększenie skłonności nabywcy do zakupu.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (30 stron A4)
2. (58 stron A4)
3. (15 stron A4)
4. (28 stron A4)
5. (24 stron A4)
6. (16 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (16 stron A4)
10. (29 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.6 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.5 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.9 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Cele promocji w marketingu
Cele promocji w marketingu
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 36 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|