Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
marketing mix | EOQ | alianse strategiczne | kompetencje pracownika | zadania z makroekonomii | traktat z Maastricht | komunikacja | konsument na rynku |

Internacjonalizacja oraz elementy strategii internacjonalizacji

Internacjonalizacja to każdy rodzaj działalności gospodarczej podejmowanej przez przedsiębiorstwo za granicą. Generalnie proces internacjonalizacji rozpatruje się z dwóch punktów widzenia:

- statycznie czyli instytucjonalnie
- jako proces

Pełna internacjonalizacja następuje wówczas gdy przedsiębiorstwo nie ogranicza realizacji swoich celów do sprzedaży produktów i usług na rynku krajowym, lecz podejmuje ekspansję na rynki zagraniczne i rynek globalny.

Internacjonalizacja jako proces charakteryzuje się fazowym układem jego form. Jest to proces, który polega na przejęciu od jednej formy i podmiotu i przejściu do drugiej formy na podstawie indywidualnych doświadczeń wielkich korporacji międzynarodowych.

Należy wyliczyć cztery stopnie internacjonalizacji przedsiębiorstwa:

- pierwszego stopnia – polega na tym, że przedsiębiorstwo ma pośrednie kontakty zagraniczne, które są marginesem jego działań. Nie wywierają one wpływu na strukturę organizacyjną danej firmy;
- drugi stopień – cechuje bezpośrednie nawiązywanie kontaktów zagranicznych. Przedsiębiorstwo samodzielnie poszukuje dostawców i klientów, co powoduje  konieczność wyodrębnienia specjalnego działu zajmującego się tą działalnością;
- kolejnym etapem jest trzeci stopień – zaczyna się import, eksport lub produkcja wyrobów i usług w innych krajach, co też potwierdza proces internacjonalizacji;
- zorientowanie przedsiębiorstwa wyłącznie na rynki zagraniczne;

rozpatruje się jako zjawisko instytucjonalne. Analiza tego zjawiska polega na wyjaśnieniu pojęcia i istoty przedsiębiorstwa międzynarodowego.

Przedsiębiorstwo międzynarodowe to firma, która wytwarza i sprzedaje towary w więcej niż w jednym kraju, a za obszar swego działania uważa cały świat. Przedsiębiorstwo międzynarodowe maksymalizuje zyski i określa strategię swego działania w skali globalnej.

Nie można przedsiębiorstwa międzynarodowego utożsamiać z korporacją wielonarodową (transnarodową).

Korporacja transnarodowa jest organizacją, która koordynuje działalność produkcyjno-handlową różnych jednostek w różnych krajach z jednego ośrodka podejmującego strategiczne decyzje.

Charakterystyczną cechą przedsiębiorstwa międzynarodowego jest ekspansja poza granice własnego kraju. Przedsiębiorstwo takie jest z reguły podmiotem posiadającym własne filie produkcyjne, usługowe w krajach, które tworzą wraz z przedsiębiorstwem macierzystym jeden zintegrowany kompleks gospodarczy.

Każdy podmiot gospodarczy, w tym przedsiębiorstwo, realizują swą strategię, najczęściej strategię internacjonalizacji.

Strategia to świadomie przyjęty i konsekwentnie realizowany przez określony czas sposób utrzymania przez firmę trwałej przewagi konkurencyjnej.

Podstawowym wyznacznikiem wspomnianej strategii na rynkach międzynarodowych jest wybór sposobu zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej w stosunku do konkurentów. Strategie przedstawiają zachowania przedsiębiorstw i sposoby ich postępowania najczęściej w otoczeniu międzynarodowym.

Elementy strategii internacjonalizacji:

- sformułowanie strategii wejścia na rynek, czyli wybór formy działalności zagranicznej, może to być wybór między strategią kooperacji z partnerem zagranicznym a samodzielnym prowadzeniem działalności;
- określenie strategii konkurencji, czyli rodzaj posiadanej przewagi;
- sformułowanie funkcjonalnych strategii, czyli dostosowanie marketingu, badań i rozwoju, produkcji, zaopatrzenia, finansów do warunków działalności międzynarodowej;
- rozwój strategii zarządzania otoczeniem politycznym w celu zmniejszenia ryzyka interwencji rządowych;
- tworzenie strategii koordynacji np. kształtowanie struktur organizacyjnych, kierowanie i kontrola przedsiębiorstw międzynarodowych;

W dobie globalizacji, umiędzynarodowienie jest istotnym i słusznym krokiem ze strony każdego przedsiębiorstwa, ale zależy w jakim kierunku, i z jaką dynamiką.
Dominuje jednak nie tylko tendencja do globalizacji działalności przedsiębiorstw.

Przeciwstawia się temu tendencja różnicowania działalności związana z korzyściami np. produkcja w krajach macierzystych oraz z obowiązkiem dostosowania się do wymogów krajów goszczących. Istnieje wiele przeciwstawnych tendencji i czynników, które różnicują strategiczne orientacje przedsiębiorstw.

Najczęściej stosowanymi w praktyce są strategie:

- Strategia etnocentryczna dominuje w początkowych stadiach procesu internacjonalizacji. Zgodnie z tą koncepcją przedsiębiorstwo wykorzystuje za granicą przewagę konkurencyjną zdobytą na rynku krajowym. Realizuje tą strategię przez eksport na selektywnie wybrane rynki. Decyzje podejmowane są z punktu widzenia centrali. Inne określenie strategii etnocentrycznej to strategia selekcyjna. Stosuje się ją w takich branżach jak : surowce tekstylne i w Azji południowo-wschodniej.

- Strategia policentryczna jest utożsamiana z drugim etapem internacjonalizacji. Przedsiębiorstwo stara się osiągnąć przewagę konkurencyjną, ale poprzez dostosowanie swoich produktów do wymagań rynków zagranicznych. Można to uczynić poprzez utworzenie filii spółek tzw. córek, joint-venture o charakterze nie tylko handlowym, lecz także produkcyjnym; i taka strategia umożliwia lepszą koordynację eksportu. Branże, w których najczęściej stosuje się tą strategie to produkty żywnościowe, przemysł cementowy i chemiczny.

- Strategia globalna (integracyjna) oznacza geocentryczne nastawienie przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo traktuje świat lub wybrany region jako jeden jednolity rynek, nie uwzględniając istniejących granic i specyfiki kraju. Aby osiągnąć niższe koszty jednostkowe stara się uzyskać coraz większy udział w danym rynku by doprowadzić do znanej w stosunkach międzynarodowych korzyści z tzw. efektu skali.

- Strategia dualna (interakcyjna), polega na dążeniu do osiągnięcia korzyści z globalnej integracji oraz konieczności dostosowania się do lokalnych warunków krajów goszczących. Jest to spowodowane protekcjonistycznym postępowaniem instytucji, agend państwowych krajów goszczących orz wprowadzeniem specjalnych norm dotyczących właściwości produktu.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Strategie rozwoju firmy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Budowa strategii marketingowej
8 stron(-y)
Polityka ceny w strategii marketingowej firmy (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Fazy procesu formułowania strategii marketingowej (⭐przypisy)
5 stron(-y)
Marketing globalny - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Elementy analizy otoczenia konkurencyjnego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
17 stron(-y)
Organizacja i zarządzanie - zagadnienia
9 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Internacjonalizacja oraz elementy strategii internacjonalizacji

Internacjonalizacja oraz elementy strategii internacjonalizacji
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 5 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii