Kanały dystrybucji
Można podzielić stosując różne kryteria:
- Ze względu na liczbę ogniw pośredniczących można mówić o kanałach długich i krótkich.
Kanał długi to taki, w którym liczna ogniw pośredniczących jest duża. Kanał krótki natomiast charakteryzuje się niewielką liczbą pośredników lub ich brakiem (kanał bezpośredni).
- Ze względu na liczbę pośredników na każdym szczeblu rozróżnia się kanały, w których stosuje się dystrybucję intensywną, selektywną i ekskluzywną. Dystrybucja intensywna oznacza, że na każdym szczeblu pośrednictwa jest jak największa liczba pośredników. Jej zadaniem jest stworzenie maksymalnych możliwości zwiększenia sprzedaży. Dystrybucja selektywna polega na doprowadzeniu produktów do konsumenta poprzez ograniczoną liczbę pośredników na poszczególnych szczeblach. Odnosi się to szczególnie do produktów o znanej marce. Natomiast dystrybucja wyłączna polega na sprzedaży produktów tylko przez jeden punkt sprzedaży na danym terenie.
- Ze względu na instytucjonalne wyodrębnienie podmiotów gospodarczych można spotkać się z kanałami konwencjonalnymi i kanałami zintegrowanymi pionowo. Kanały konwencjonalne tworzone są przez pośredników luźno ze sobą powiązanych, niejednokrotnie sporadycznie, a każde ogniwo jest finalnym odbiorcą wobec ogniwa poprzedzającego je. Kanały zintegrowane pionowo oznaczają, że pomiędzy ich uczestnikami dochodzi do systematycznej i stałej współpracy. Mogą one występować w trzech rodzajach: kanałów administrowanych, kontraktowych i korporacyjnych. Kanały administrowane powstają w wyniku nadrzędności ekonomicznej jednego ogniwa nad innymi. Nadal formalnie występuje niezależność prawna, ale podmiot nadrzędny jest koordynatem działań w kanale dystrybucji.
Kanały kontraktowe powstają w wyniku powiązania niezależnych podmiotów gospodarczych z pomocą umów zawieranych miedzy nimi. Mogą to być np. umowy zrzeszenia, spółki, franchisingu, komisu. Kanały koordynacyjne natomiast są tworzone wtedy, gdy kolejne szczeble pośrednictwa zostają podporządkowane ekonomicznie i prawnie jednemu kierownictwu.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (75 stron A4)
2. (3 stron A4)
3. (20 stron A4)
4. (11 stron A4)
5. (22 stron A4)
6. (29 stron A4)
7. (24 stron A4)
8. (23 stron A4)
9. (12 stron A4)
10. (8 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.6 stron)
3. (1.3 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Kanały dystrybucji
Kanały dystrybucji
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 235 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|