Motywacja a zadowolenie z pracy
W polskich badaniach nad motywacją do pracy prowadzonych w latach 70 nawiązywano najczęściej do koncepcji człowieka społecznego i harmonijnie rozwijającego się. Motywowanie do pracy taktowane było jako proces pobudzania pozytywnych postaw do pracy świadome ukierunkowanie na realizację celu.
Motywy działania nawiązano z chęcią zaspokojenia określonych potrzeb. Uznano, iż najprostszym sposobem badania postaw i motywów jest badanie zadowolenia z pracy, wykonywanego zawodu i z zakładu pracy.
Poszukiwano składników zadowolenia i zastanawiano się nad tym, czym warunkują one wydajność pracy. W badaniach postaw robotników wobec pracy i zakładu wyodrębniono trzy motywacje do pracy: praca przymusowa (zarobkowa), czynności wykonywane z motywów społecznych i czynności autoteliczne, tzn. atrakcyjne samo w sobie.
Założono też następujące czynniki stosunku do pracy:
- podstawy wobec płacy
- ocena technicznych i organizacyjnych warunków pracy
- środowisko społeczne (stosunki z kolegami, konformizm, integracja)
- zainteresowanie pracą
- prestiż i aspiracje związane z pracą (wzory kulturowe, wartości)
Na podstawie badań wśród robotników wyróżniono dwie orientacje: na zarobki (praca jako środek) i na treść pracy (praca jako cel). Analizowano następnie związek każdej z tych orientacji z zadowoleniem z pracy i z zawodu. Zastanawiano się nad tym, co warunkuje zadowolenie: zarobki czy treść pracy. Przyglądano się, jakie wyniki osiągają w pracy dwie wyróżnione grupy robotników w zakresie wydajności pracy, jakości inicjatyw i odpowiedzialności.
W badaniach stosowano następujące kryteria stosunku do pracy: stopień odpowiedzialności i inicjatywy w pracy, stopień zadowolenia z pracy, stopień zadowolenia z zawodu (specjalności) i stopień społecznego zrozumienia znaczenia pracy, motywy wyboru zawodu.
Jak już wspomniałam, nie stwierdzono w tych badaniach bezpośrednio związku między zadowoleniem z pracy a wydajnością. Potwierdzono natomiast szereg zależności weryfikowanych w innych badaniach socjolgicznych (np. zależność: im wyższy poziom wykształcenia i kwalifikacji robotników, tym większy ich krytycyzm wobec zakładu pracy). Stwierdzono też, iż rozbieżność postaw wobec zawodu (ocena pozytywna) a zakładu pracy (ocena negatywna) wynika z niezadowalającego stanu organizacji pracy i zarządzania.
Zaobserwowano niedostosowanie rodzaju pracy do wykształcenia i aspiracji. Związek ten był wyraźnie uzależniony od kwalifikacji, wykształcenia, płci i wieku badanych. Robotnicy zdawali sobie sprawę ze znaczenia pozycji, jaką daje w społeczeństwie uprawiany zawód. W hierarchii zawodów przynoszących prestiż na pierwszym miejscu wymieniony jest najczęściej lekarz i inżynier.
Na podstawie przedstawionych badań polskich nad stosunkiem do pracy wywnioskować można, iż szczególne znaczenie w kształtowaniu się tego stosunku przypisywane być winno:
- wykształceniu i poziomowi kwalifikacji zawodowych
- roli organizacji pracy i sprawnego zarządzania
Nie można twierdzić, że występuje w postawach robotników alternatywa albo zarobki, albo ciekawa praca i dobre stosunki międzyludzkie. Różne motywy dochodzą bowiem do głosu w różnych sytuacjach społecznych. Skuteczność motywacji ma, więc charakter sytuacyjny. Płaca może być przy tym traktowana jako wyraz uznania społecznego dla pełnionej roli zawodowej, kwalifikacji, stanowiska i zalet osobistych. Jest ona swoistym miernikiem przydatności pracownika dla zakładu. Jeżeli utraci to znaczenie, przestanie działać motywująco. Wyższe wynagrodzenie jest często przyczyną ruchliwości społecznej i geograficznej oraz awansu.
Istnieje także związek między fluktuacją i warunkami pracy a zarobkami.
Zadowolenie z pracy oprócz wymienionych czynników, które się nań składają, polega też na zaspokajaniu poprzez pracę oczekiwań i aspiracji. Aspiracje mają uzasadnienie środowiskowe. Im są wyższe, tym mniejsze szanse na zadowolenie z pracy. Z badań polskich wynikają dwa kryteria stosunku do pracy:
- zadowolenie z pracy
- aktywne uczestnictwo w życiu zakładu
O stosunku do pracy decyduje jej treść, za którą zespół wykonywanych przez robotnika czynności łącznie z technicznym wyposażeniem pracy. Różnice treści pracy pojawiają się w formie różnic między zawodami.
Stosunek człowieka do pracy zależy, zatem od:
1) całokształtu stosunków społecznych
2) od systemu społecznego podziału pracy
3) od świadomości społecznej
4) od technologicznych lub funkcjonalnych własności wykonywanej pracy
5) od osobowości człowieka uwarunkowanej społecznie:
- intensywności dążeń i potrzeb
- charakteru wartości i celów życiowych
- indywidualnych skłonności
- typu struktury psychicznej itp.
Obecnie ważne staje się obserwowanie zmian stosunku do pracy w czasie oraz wpływu postępu technicznego na zmiany stosunku do pracy. Postęp techniczny, mimo iż ułatwia i czyni intelektualnie bogatszą pracę ludzką, może także grozić skutkami negatywnymi, np. naruszanie równowagi psychicznej. Wprowadza też niezwykle czułą motywacyjnie problematykę wolnego czasu i jego wykorzystania.
Zadowolenie z pracy stanowi istotny składnik szerzej pojętego zadowolenia czy dobrego społecznego samopoczucia człowieka. W jaki sposób można, więc łączyć zadowolenie z pracy ze zniecierpliwieniem spowodowanym tym, że jesteśmy niezadowoleni z dotychczasowych osiągnięć? Odpowiedź na to pytanie wymaga zdania sobie sprawy z faktu, że zadowolenie z pracy, podobnie jak ogólne zadowolenie, to kategorie psychologiczne.
Zadowolenie z pracy łączy się z realizacją celów jednostkowych. Człowiek doznaje, zatem zadowolenia z pracy, jeżeli spośród sumy tych jego oczekiwań i nadziei, z jakimi przystąpił do pracy, przynajmniej znaczna część zostanie spełniona. Taka konfrontacja oczekiwań z rzeczywistością uzależniona jest silnie od warunków życia jednostki. Z zadowoleniem wiąże się, więc jakość życia.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (7 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (11 stron A4)
4. (6 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (11 stron A4)
8. (10 stron A4)
9. (10 stron A4)
10. (28 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.8 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.9 stron)
6. (1.5 stron)
7. (0.6 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.6 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Motywacja a zadowolenie z pracy
Motywacja a zadowolenie z pracy
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 41 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|