Rodzaje dystrybucji
Kształtowanie strategii dystrybucji obejmuje także decyzje o jej intensywności. Może to być:
- Dystrybucja intensywna polegająca na oferowaniu produktów w maksymalnie dużej liczbie punktów sprzedaży. Dystrybucja intensywna jest powszechnie stosowana na rynku produktów częstego zakupu, których nabywcy oczekują powszechnej dostępności do produktów i skrócenia czasu i wysiłku związanego z zakupem. Oznacza stosowanie długich i szerokich kanałów dystrybucji. Przykładem dystrybucji intensywnej jest sprzedaż napojów Coca Coli lub gumy do żucia, oferowanych wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe (w różnych sklepach, kioskach z prasą, barach, na stacjach benzynowych, w automatach sprzedażowych, handlu obwoźnym).
- Dystrybucja selektywna polegająca na oferowaniu produktów przez ograniczoną liczbę pośredników dobranych w sposób celowy. Dystrybucja selektywna występuje na rynku produktów okresowego zakupu, których nabywcy poszukują dodatkowych informacji o produkcie, korzystają z usług dodatkowych, a ich decyzje zakupowe są podejmowane w dłuższym czasie (np. meble, sprzęt gospodarstwa domowego, itp.). Dystrybucja selektywna może być efektem autonomicznej decyzji producenta lub też konsekwencją odmowy sprzedaży oferowanego produktu przez pewną grupę pośredników.
- Dystrybucja wyłączna nazywana też ekskluzywną, polegająca na przyznaniu wybranemu podmiotowi na ściśle określonym rynku wyłącznego prawa do sprzedaży produktów danej marki lub firmy. Podmiot ten zobowiązuje się jednocześnie do niesprzedawania w swoim sklepie/hurtowni (lub sieci sklepów/hurtowni) produktów konkurencyjnych. Dystrybucja wyłączna jest stosowana głównie na rynku produktów rzadkiego zakupu, często luksusowych, specjalnych i unikalnych. Jest odpowiednikiem stosowania krótkich i wąskich kanałów dystrybucji (np. luksusowe samochody, indywidualnie projektowana odzież).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (29 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (29 stron A4)
5. (58 stron A4)
6. (11 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (1 stron A4)
10. (24 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.7 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.5 stron)
6. (1.3 stron)
7. (0.8 stron)
8. (0.7 stron)
9. (1 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Rodzaje dystrybucji
Rodzaje dystrybucji
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 61 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|