Dwusektorowe strategie konkurencji
Strategie konkurencji - ich istotą jest zdobycie i/lub utrzymanie zdobytej pozycji konkurencyjnej.
Wyróżnić możemy następujące strategie:
1) strategie walki konkurencyjnej – strategiczna konfrontacja, skupienie uwagi na konkurenta
- charakter defensywny
- charakter ofensywny
2) strategie ograniczania konkurencji – ograniczanie zakresu konkurowania przez zmowy, alianse strategiczne, kooperacje
3) strategie unikania konkurencji – lokowanie się w bezpiecznych sektorach rynku przez monopolistyczne praktyki, kryterium obszaru konkurencji
- strategia konkurencji czołowej – oznacza, że przedsiębiorstwo wchodzi do wszystkich ważnych segmentów rynku sektorowego. Celem jest zdobycie pozycji dominującej w sektorze, co daje trwałą przewagę konkurencyjną. Ta szczególna pozycja może być źródłem następujących efektów:
• firmy pełnią zazwyczaj rolę lidera sektorowego
• firmy pełnią rolę lidera jakościowego, technicznego, marketingowego
• posiadają one najlepsze stosunki z dostawcami, odbiorcami, bankami i innymi
Pozycja dominująca nie może być dla wszystkich. Inne firmy mogą posługiwać się strategią rzucającego wyzwania (dla firm z drugiego i trzeciego miejsca). Trzeba odszukać też przewagi, którymi nie dysponuje firma nr 1. Inną strategią jest strategia naśladownictwa – budowana jest na tych samych źródłach przewagi konkurencyjnej jak lider. Jest to strategia przeciw firmom trzecim, a nie przeciw liderowi.
- strategia niszy rynkowej (strategia koncentracji) – nisza może oznaczać asortyment, grupę klientów lub rynek w znaczeniu geograficznym, jest to strategia dla małych i średnich przedsiębiorstw, a warunki jej prowadzenia są następujące:
• nisza musi być dostatecznie wielka, by zapewnić rentowność przedsiębiorstwa
• powinna mieć tendencję wzrostową
• nie powinna mieć znaczenia strategicznego dla lidera
• nie powinny w niej działać inne przedsiębiorstwa
• przedsiębiorstwo powinno mieć dostateczne siły w celu jej chronienia
4) strategie ignorowania konkurencji (nieracjonalne)
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (6 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (37 stron A4)
4. (21 stron A4)
5. (21 stron A4)
6. (6 stron A4)
7. (14 stron A4)
8. (25 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (1 stron)
3. (1.2 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.3 stron)
6. (1.5 stron)
7. (0.6 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Dwusektorowe strategie konkurencji
Dwusektorowe strategie konkurencji
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 43 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|