Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
cenowa elastyczność podaży | kultura organizacyjna | diagram ishikawy | papiery wartościowe | zapasy | wydatki budżetu państwa | franczyza | algorytm transportowy |

Efekt Golema

Efekt Golema (z ang. Golem effect) to termin używany w psychologii społecznej, który opisuje sytuację, w której negatywne oczekiwania lub stereotypy dotyczące danej osoby lub grupy wpływają na ich rzeczywiste zachowanie, prowadząc do samo-spełniającej się przepowiedni.

Wyobraźmy sobie, że na uczelni jest grupa studentów, z których część uważa, że pewien profesor jest surowy i wymagający. W wyniku tego przekonania studenci zaczynają się stresować przed jego zajęciami i mają obawy, że nie sprostają jego wymaganiom. To z kolei wpływa na ich koncentrację, pewność siebie i ogólną wydajność. W rezultacie mogą faktycznie osiągnąć gorsze wyniki na zajęciach prowadzonych przez tego profesora, co potwierdza ich pierwotne przekonanie o jego surowości.

Inny przykład Efektu Golema można znaleźć w obszarze zarządzania zespołami. Załóżmy, że menedżer ma negatywne przekonania o kompetencjach i zaangażowaniu pewnego pracownika. Biorąc to pod uwagę, menedżer ogranicza odpowiedzialność tego pracownika i nie daje mu szansy na rozwijanie swoich umiejętności. W rezultacie pracownik nie czuje się doceniony i nie otrzymuje możliwości rozwoju. To z kolei wpływa na jego motywację i wydajność, potwierdzając w ten sposób początkowe negatywne przekonania menedżera.

W obu tych przykładach Efekt Golema ilustruje, jak przekonania, stereotypy i oczekiwania mogą wpływać na zachowanie innych osób lub grup. To zjawisko jest ważne, ponieważ może prowadzić do tworzenia niesprawiedliwych warunków i ograniczać potencjał jednostek czy zespołów.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Mikroekonomia - zadania z rozwiązaniami
11 stron(-y)
Emocje w reklamie społecznej (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Omówienie podstawowych zagadnień z mikroekonomii
20 stron(-y)
Rynek i mechanizm rynkowy - definicje wykresy i testy
29 stron(-y)
Definicje z mikroekonomii
12 stron(-y)
Ściąga z mikroekonomii - definicje wykresy i wzory
4 stron(-y)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze - wykłady
32 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Efekt demonstracji marki (0.2 stron)
2. Efekt snobizmu (0.4 stron)
3. Efekt owczego pędu (1 stron)
4. Determinanty popytu (0.3 stron)
5. Zasady racjonalnego działania (0.3 stron)
6. Co wpływa na popyt (0.1 stron)
7. Efekt wypychania (0.2 stron)
8. Efekt Veblena (0.9 stron)
9. Efekt Veblena (Efekt snoba) (0.2 stron)
10. Efekt substytucyjny (0.9 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Psychologia » Efekt Golema

Efekt Golema
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 23 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii