Świadomość marki - co to jest i jak ją mierzyć?
Świadomość marki to poziom rozpoznawalności danej marki wśród grupy docelowej. Oznacza to, że klienci potrafią rozpoznać daną markę i kojarzą ją z konkretnym produktem lub usługą. Wysoka świadomość marki jest ważna dla sukcesu biznesowego, ponieważ zwiększa prawdopodobieństwo, że klienci wybiorą produkt lub usługę danej marki zamiast produktu lub usługi konkurencji.
Według amerykańskiej organizacji American Marketing Association, świadomość marki to "stopień, w jakim klienci rozpoznają i pamiętają markę w kontekście określonego produktu lub kategorii produktów".
Według Davida Aakera, świadomość marki to "zbiór wrażeń, jakie klienci mają na temat danej marki, który obejmuje zarówno aspekty poznawcze (takie jak rozpoznawalność i skojarzenia z marką) jak i emocjonalne (takie jak sympatia i zaangażowanie)".
Oto kilka najczęściej stosowanych metod służących do mierzenia świadomości marki:
- Badania ilościowe - ankietowanie konsumentów w celu uzyskania informacji na temat stopnia rozpoznawalności i świadomości danej marki. Przykłady pytań, jakie mogą być zadane w takim badaniu, to np. "Czy słyszałeś kiedykolwiek o marce X?" lub "Jakie produkty kojarzą ci się z marką X?".
- Analiza wyników sprzedażowych - wykorzystanie danych dotyczących sprzedaży produktów danej marki w celu określenia stopnia rozpoznawalności marki. Jeśli marka sprzedaje dużą ilość produktów, można wnioskować, że jest dobrze rozpoznawalna wśród konsumentów.
- Badania jakościowe - przeprowadzenie wywiadów z konsumentami w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat świadomości danej marki. W takim badaniu można pytać o to, jakie skojarzenia i wrażenia klienci mają związane z daną marką oraz co jest dla nich ważne przy wyborze produktów.
- Badania na podstawie mediów społecznościowych - analiza aktywności i reakcji użytkowników mediów społecznościowych na treści związane z daną marką. Liczba polubień, komentarzy i udostępnień postów dotyczących marki może wskazywać na stopień świadomości danej marki.
- Analiza ruchu na stronie internetowej - monitorowanie liczby odwiedzin strony internetowej danej marki oraz czasu spędzonego na niej przez użytkowników. Im więcej osób odwiedza stronę i spędza na niej więcej czasu, tym większa jest szansa, że marka jest dobrze rozpoznawalna.
Żadna z powyższych metod nie jest idealna i każda z nich ma swoje ograniczenia. Dlatego też, najlepiej jest stosować kilka różnych metod w celu uzyskania jak najbardziej kompleksowego obrazu stopnia rozpoznawalności danej marki.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (37 stron A4)
2. (7 stron A4)
3. (72 stron A4)
4. (9 stron A4)
5. (82 stron A4)
6. (6 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (58 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.3 stron)
3. (1 stron)
4. (1.3 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.1 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.3 stron)
10. (1.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Branding » Świadomość marki - co to jest i jak ją mierzyć?
Świadomość marki - co to jest i jak ją mierzyć?
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 25 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|