Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza branży | definicje z psychologii | analiza strategiczna | zysk brutto | plan marketingowy | delegowanie uprawnień | krzywa Phillipsa | burza mózgów |

Fazy formułowania strategii marketingowej

Precyzyjnie sformułowana strategia marketingowa ma bardzo duże znaczenie dla przedsiębiorstwa, ponieważ umożliwia ona efektywne reagowanie na zmiany jakie zachodzą w otoczeniu, konsekwentną realizację postawionych celów, pokazuje także obecną jak i przyszłą pozycję przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak menadżerowie przedstawią błędne założenia dotyczące strategii mogą doprowadzić do upadku firmy.

Formułowanie strategii marketingowej obejmuje pięć związanych ze sobą faz.



Faza I - Analiza otoczenia i analiza potencjału przedsiębiorstwa. Polega ona na systematycznym przeglądzie, prognozie i diagnozie wszystkich aspektów otoczenia, które wpływają lub mogą wpłynąć na działalność marketingową przedsiębiorstwa. Właśnie w tej fazie zbiera się różnego rodzaju informacje oraz dokonuje się badań marketingowych.

Podstawowe elementy, które podlegają tej analizie to: otoczenie ekonomiczne obejmujące strukturę rynków, branż, sytuacją gospodarczą kraju w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo lub kraju, w którym w przyszłości dana firma chce działać, regulacje ekonomiczne obowiązujące w kraju, poziom inflacji, polityka społeczna. Istotną rolę odgrywają tu również elementy dotyczące polityki podatkowej, celnej oraz rynek produktów i usług (dostawcy, odbiorcy, konkurenci).

Do analizy otoczenia zaliczana jest również analiza strategiczna SWOT. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: Strengths – czyli mocne strony (organizacji), Weaknesses – czyli słabe strony (organizacji), Opportunities – czyli szanse (występujące w otoczeniu organizacji), Threats – czyli zagrożenia występujące w otoczeniu organizacji rozwoju rynkowych.

Faza II - Dotyczy ona identyfikacji celów strategicznych. Głównym elementem każdego zaplanowanego działania w przedsiębiorstwie jest cel, do którego ono zmierza. Cel ten jest punktem zorientowania wszelkich działań przed, w trakcie oraz po ich realizacji.

Cele strategiczne mogą być również przedstawione w postaci ilościowej lub jakościowej. Cel jakościowy zakłada osiągnięcie jakiegoś stanu w rynku lub powstanie określonej sytuacji rynkowej (pozycja przedsiębiorstwa jako lidera). Natomiast cel ilościowy dotyczy wielkości jakie dane przedsiębiorstwo planuje osiągnąć.

Faza III - dotyczy segmentacji rynku.  Segmentacja rynku jest to podział danego rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, różniące się między sobą reakcjami na dany produkt i inne instrumenty oddziaływania na rynek.

Segmentacja rynku może dotyczyć rynku jako całości i być związana po prostu z nową odmianą produktu, bardziej zróżnicowaną, może też dotyczyć wydzielonego segmentu rynku, wąskiej grupy odbiorców, która zgłasza odmienne potrzeby i dla której oferuje się adekwatnie do tych potrzeb zróżnicowany produkt.

Faza IV dotyczy sformułowania tzw. marketingu mix, czyli elementów marketingu, które przyczyniają się do zrealizowania strategii. K. Dawison określił marketing mix jako kombinację czterech środków marketingowych, które kontrolowane są przez przedsiębiorstwo w działaniu i które zmierza do osiągnięcia realizacji postawionych celów strategicznych.

Faza V - dotyczy podziału i uruchomienia środków. Faza ta łączy strategię z procesami realizacji. Zasadnicze znaczenie ma tu konstruowanie systemów organizacji, dobór kadr, motywowanie, wykonywanie czynności administracyjnych, kontrola i pomiar efektów.

Przy formułowaniu strategii marketingowej powinny być też brane pod uwagę pewne wytyczne tworzenia strategii czyli:
- identyfikacja zasadniczych celów
- kontrola różnorodności
- rozbijanie problemów na części
- powstrzymanie nadmiernego rozrastania się organizacji
- dopasowanie struktury przedsiębiorstwa do potrzeb konsumentów

Na podstawie badań które zostały przeprowadzone przez grupę konsultingową McKinsey & Company ustalono siedem głównych czynników (tzw. model 7S), które wpływają na wdrażanie strategii i działanie firmy.

Model 7S obejmuje:
• Strategy (strategia)
• Structure (struktura)
• Systems (systemy)
• Style (styl)
• Staff (pracownicy)
• Shared values (podzielane wartości)
• Skills (umiejętności)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Fazy procesu formułowania strategii marketingowej (⭐przypisy)
5 stron(-y)
Działalność marketingowa w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Strategiczne zarządzanie marketingowe - referat (⭐bibliografia)
30 stron(-y)
Budowa strategii marketingowej
8 stron(-y)
Polityka ceny w strategii marketingowej firmy (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Projekt strategii marketingowej firmy
13 stron(-y)
Strategie marketingowe - referat (⭐bibliografia)
25 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Fazy formułowania strategii marketingowej

Fazy formułowania strategii marketingowej
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 4 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii