Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
unia europejska | EOQ | operacje bankowe | komunikacja | ocena projektów inwestycyjnych | rzadkość dóbr | dochody budżetu państwa | cele zarządzania |

Otoczenie i jego wpływ na przedsiębiorstwa

Otoczenie przedsiębiorstwa to ogół warunków i oddziaływania różnych organizacji (instytucji), wpływających na zachowanie się poszczególnych przedsiębiorstw. Otoczenie narzuca przedsiębiorstwom ograniczenia, stwarza szanse i wpływa na jego rozwój.

Otoczenie proste różni się od otoczenia złożonego liczebnością i różnorodnością elementów. Zmiany te dotyczą głównie popytu na rynku, techniki i technologii oraz polityki gospodarczej państwa.

Otoczenie zmienne (burzliwe) – charakteryzuje następujące cechy:
- rodzaj produktu (usług) - polega na częstym lub permanentnym zmianom
- innowacje techniczne i technologiczne – powodują, że dotychczas wykorzystywane urządzenia i stosowane technologie starzeją się szybko
- częste i nieprzewidywalne zmiany w polityce państwa wobec organizacji, szybkie zmiany w postawach i systemach wartości ludzi

Zmienne (burzliwe) otoczenie charakteryzują następujące cechy:
• rodzaj produktu/ usług podlega częstym lub permanentnym zmianom (np. zmiana i 'uciekanie' od standardów; dążyć do różnorodności)
• innowacje techniczne i technologiczne powodują, że dotychczas wykorzystywane urządzenia i stosowane technologie 'starzeją się' szybko
• częste i nieprzewidywalne zmiany upodobań i zachowań klientów oraz konkurentów
• często i nieprzewidywalne zmiany w polityce państwa wobec organizacji gospodarczych i szybkie zmiany w postawach i systemach wartości ludzi

Wpływ otoczenia na przedsiębiorstwo wyraża się w:
- skróceniu czasu dla podjęcia przez menedżerów istotnych decyzji wobec zmian zachodzących dynamicznie w otoczeniu
- zachodzących i piętrzących się sprzeczności
- systematycznej deorganizacji priorytetów
- przestarzałość dotychczasowych rozwiązań
- niezdolności większości przedsiębiorstw do wprowadzania dogłębnych zmian
- obniżonej skuteczności zarządzania
- wpływ zastosowanych technologii na zatrudnienie i presji na jego utrzymanie
- braku zaangażowania pracowników i poszukiwanie przez nich satysfakcji poza miejscem pracy
- tożsamości wewnętrznej, często nieokreślonej i zmiennej lub sztywnej

Makro otoczenie to zespół warunków podmiotów wpływających na dane przedsiębiorstwo i wynikających z faktu, że działa ono w określonych warunkach ekonomicznych, politycznych, pewnych regulacjach, systemowych, międzynarodowych, społecznych, demokratycznych, geograficznych (tzn. że silnie wpływa na przedsiębiorstwa).

Otoczenie konkurencyjne to zespół uwarunkowań podmiotów, które wynikają z faktu powiązań kooperacyjnych i konkurencyjnych z otoczeniem. Do tego otoczenia zaliczamy:
- dostawy
- odbiory
- konkurencje
- kooperantów

Cechą charakterystyczną tego otoczenia jest to, że silnie determinuje nasze funkcjonowanie naszych organizacji ale jako przedsiębiorstwa mamy możliwość aktywnego reagowania (np. reakcja na potrzeby klientów).

Z kolei definicja przedsiębiorstwa brzmi następująco:
Przedsiębiorstwo to jednostka wyodrębniona z otoczenia pod względem ekonomicznym, prawnym, organizacyjnym i terytorialnym, nastawiona na osiąganie zysku ze swej działalności produkcyjnej i/lub usług oraz dysponującą określonymi zasobami materialnymi i niematerialnymi.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Makrootoczenie przedsiębiorstwa (organizacji) i jego elementy (⭐przypisy)
20 stron(-y)
Ocena zdolności kredytowej przedsiębiorstwa (⭐przypisy)
20 stron(-y)
Menedżer w roli lidera zmian (⭐bibliografia)
19 stron(-y)
Strategia marketingowa firmy ubezpieczeniowej PZU (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Zagadnienia zarządzania strategicznego
14 stron(-y)
Merchandising - referat (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Globalizacja przedsiębiorstw - referat (⭐bibliografia)
9 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Otoczenie i jego wpływ na przedsiębiorstwa

Otoczenie i jego wpływ na przedsiębiorstwa
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 35 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii