Otoczenie i jego wpływ na przedsiębiorstwa
Otoczenie przedsiębiorstwa to ogół warunków i oddziaływania różnych organizacji (instytucji), wpływających na zachowanie się poszczególnych przedsiębiorstw. Otoczenie narzuca przedsiębiorstwom ograniczenia, stwarza szanse i wpływa na jego rozwój.
Otoczenie proste różni się od otoczenia złożonego liczebnością i różnorodnością elementów. Zmiany te dotyczą głównie popytu na rynku, techniki i technologii oraz polityki gospodarczej państwa.
Otoczenie zmienne (burzliwe) – charakteryzuje następujące cechy:
- rodzaj produktu (usług) - polega na częstym lub permanentnym zmianom
- innowacje techniczne i technologiczne – powodują, że dotychczas wykorzystywane urządzenia i stosowane technologie starzeją się szybko
- częste i nieprzewidywalne zmiany w polityce państwa wobec organizacji, szybkie zmiany w postawach i systemach wartości ludzi
Zmienne (burzliwe) otoczenie charakteryzują następujące cechy:
• rodzaj produktu/ usług podlega częstym lub permanentnym zmianom (np. zmiana i 'uciekanie' od standardów; dążyć do różnorodności)
• innowacje techniczne i technologiczne powodują, że dotychczas wykorzystywane urządzenia i stosowane technologie 'starzeją się' szybko
• częste i nieprzewidywalne zmiany upodobań i zachowań klientów oraz konkurentów
• często i nieprzewidywalne zmiany w polityce państwa wobec organizacji gospodarczych i szybkie zmiany w postawach i systemach wartości ludzi
Wpływ otoczenia na przedsiębiorstwo wyraża się w:
- skróceniu czasu dla podjęcia przez menedżerów istotnych decyzji wobec zmian zachodzących dynamicznie w otoczeniu
- zachodzących i piętrzących się sprzeczności
- systematycznej deorganizacji priorytetów
- przestarzałość dotychczasowych rozwiązań
- niezdolności większości przedsiębiorstw do wprowadzania dogłębnych zmian
- obniżonej skuteczności zarządzania
- wpływ zastosowanych technologii na zatrudnienie i presji na jego utrzymanie
- braku zaangażowania pracowników i poszukiwanie przez nich satysfakcji poza miejscem pracy
- tożsamości wewnętrznej, często nieokreślonej i zmiennej lub sztywnej
Makro otoczenie to zespół warunków podmiotów wpływających na dane przedsiębiorstwo i wynikających z faktu, że działa ono w określonych warunkach ekonomicznych, politycznych, pewnych regulacjach, systemowych, międzynarodowych, społecznych, demokratycznych, geograficznych (tzn. że silnie wpływa na przedsiębiorstwa).
Otoczenie konkurencyjne to zespół uwarunkowań podmiotów, które wynikają z faktu powiązań kooperacyjnych i konkurencyjnych z otoczeniem. Do tego otoczenia zaliczamy:
- dostawy
- odbiory
- konkurencje
- kooperantów
Cechą charakterystyczną tego otoczenia jest to, że silnie determinuje nasze funkcjonowanie naszych organizacji ale jako przedsiębiorstwa mamy możliwość aktywnego reagowania (np. reakcja na potrzeby klientów).
Z kolei definicja przedsiębiorstwa brzmi następująco:
Przedsiębiorstwo to jednostka wyodrębniona z otoczenia pod względem ekonomicznym, prawnym, organizacyjnym i terytorialnym, nastawiona na osiąganie zysku ze swej działalności produkcyjnej i/lub usług oraz dysponującą określonymi zasobami materialnymi i niematerialnymi.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (15 stron A4)
3. (9 stron A4)
4. (26 stron A4)
5. (29 stron A4)
6. (12 stron A4)
7. (82 stron A4)
8. (12 stron A4)
9. (22 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.6 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.4 stron)
7. (1.8 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Otoczenie i jego wpływ na przedsiębiorstwa
Otoczenie i jego wpływ na przedsiębiorstwa
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 35 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|