Problemy i błędy oceny pracowników
Oceny pracowników są sądami wartościującymi dokonywanymi przez jedne osoby (głównie przełożonych) o innych osobach (głównie podwładnych). Stanowią one podstawę do licznych decyzji podejmowanych w organizacji. Zarówno jeżeli chodzi o zarządzanie oraz o potencjalnych i obecnych członków organizacji.
Ocenianie pracowników niesie ze sobą wiele problemów. Najważniejsze z nich to: merytoryczne, etyczne i prawne.
Problemy merytoryczne najczęściej popełniane są przez osoby lub zespoły, które tej oceny dokonują. Najczęściej popełniane to:
1. Błędy techniczne:
a) niezrozumienie celów, zasad i procedury oceniania;
b) pomyłki w procedurze
c) brak dostatecznie obiektywnych i porównywalnych kryteriów;
d) nieprzygotowanie psychologiczne, merytoryczne i organizacyjne oceniających i ocenianych;
e) brak kontroli nad kryteriami faktycznie stosowanymi.
2. Błędy w sztuce oceny:
a) zjawisko promieniowania – kierowanie się wrażeniem ogólnym, naginanie ocen cząstkowych do wrażenia ogólnego;
b) efekt 'halo' – tendencja do rozszerzania oceny jednej z cech na inne cechy;
c) efekt hierarchii – im wyższy szczebel w hierarchii, tym lepsza ocena;
d) efekt Barnuma – podawanie w opisie takich cech, które mogą charakteryzować wiele osób, np. zachowanie właściwe;
e) efekt kontaktu – formułowanie oceny tym bardziej pozytywnej, im częstszy jest kontakt oceniającego z ocenianym;
f) efekt aureoli – ocenianie na podstawie jednej tylko cechy;
g) mechanizm projekcji – podświadome przenoszenie cech własnych na ocenianego;
h) mechanizm kontrastu – podświadome przypisywanie ocenianych cech, które stanowią przeciwieństwo cech oceniającego;
i) mechanizm atrybucji – nieświadome przenoszenie na ocenianego cech innych osób, z którymi oceniany jest łączony;
j) tendencje centralne – unikanie ocen skrajnych i dawanie ocen przeciętnych;
k) tendencyjność oceny – faworyzowanie osób na skutek sympatii lub znajomości, zniżanie ocen na skutek urazy, niechęci, kierowanie się uprzedzeniami, pierwszym wrażeniem;
l) perswazja oceny – utrwalenie oceny raz sformułowanej;
m) przypisywanie wyników – niewłaściwe rozgraniczenie udziału ocenianych w ogólnym wyniku zespołu;
n) tendencja do oceniania osób, a nie zachowań;
o) uleganie koneksjom, powiązaniom, naciskom, obawa przed narażeniem się;
p) uleganie stereotypom;
q) intuicyjne podejmowanie decyzji;
r) emocje ocenianych i oceniających;
s) wykorzystywanie oceny do celów ubocznych.
Błędy te można wyeliminować przez uwzględnienie następujących zaleceń:
1) system ocen powinien mieć swoje miejsce w ogólnej kulturze organizacji oraz w strategii zarządzania personelem;
2) od początku zatrudnienia pracownik powinien być informowany o istocie jego pracy, o sposobach ustalania i oceniania jej efektów, o możliwościach rozwoju zawodowego i kariery;
3) oceniający powinni być wyposażeni w niezbędną wiedzę i umiejętności;
4) system ocen powinien posiadać rozmaite uzupełniające się techniki i stale weryfikowane kryteria;
5) oceniany powinien posiadać rozmaite uzupełniające się techniki i stale weryfikowane kryteria;
6) oceniany powinien być równorzędnym i czynnym partnerem oceniającego, w tym powinien znać i omawiać kryteria, mieć możność oceny organizacji w różnych aspektach, np. przez system badań ankietowych, być aktywnym uczestnikiem procesu oceniania, mieć możność odwołania się od dokonanej oceny;
7) ocenianiu powinny podlegać zachowania, a nie ludzie.
Wśród problemów etycznych związanych z ocenianiem pracowników ważną rolę odgrywają:
1) zakres systemu ocen i stopień jego obiektywizmu;
2) istnienie błędów ocen, przy czym istotne jest to, czy są one korygowane czy świadomie wykorzystywane;
3) etyka wykorzystywania wyników ocen, w tym wiążąca się z pewnym aspektem ocen kwestia naruszania lub ochrony dóbr osobistych.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (25 stron A4)
2. (1 stron A4)
3. (13 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (107 stron A4)
6. (13 stron A4)
7. (14 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (6 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.8 stron)
4. (1 stron)
5. (0.2 stron)
6. (2 stron)
7. (0.2 stron)
8. (1.7 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.8 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Problemy i błędy oceny pracowników
Problemy i błędy oceny pracowników
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 4 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|