Slogany reklamowe - rodzaje sloganów oraz przykłady z rynku
Czym właściwie jest slogan reklamowy?
Otóż krótko mówiąc slogan reklamowy to zwięzła, celna, wyrazista formuła słowna, skierowana do masowego odbiorcy. Zazwyczaj anonimowa, a odwołująca się przede wszystkim do emocji, których znaczenie i forma podporządkowane są jednemu celowi – wzbudzeniu potrzeby nabycia towaru lub skorzystania z usługi.
Pod względem formalnym slogan często upodabnia się do sentencji. Jednakże różni je treść, gdyż w przeciwieństwie do ogólnofilozoficznej sentencji, slogany zawierają wskazówki o charakterze praktycznym. Są one związane z konkretną sytuacją, towarem lub usługą. Tak więc sentencja przeistacza się w slogan, gdy staje się wypowiedzią użytkową:
'Wszechświat cieszy' [piwo Hevelius]
'marzenia są po to, by zostały spełnione' [Jaguar]
Zatwierdzenie nowego sloganu to duża odpowiedzialność. Streszcza on bowiem obietnice firmy, a firma wykorzystuje je jako znak identyfikujący daną markę. Dzięki sloganowi tworzymy więc image firmy, czyli jej reputację.
Tymczasem w swej historii slogan oznaczał okrzyk wojenny (celt. Sluagh-ghairm). I chociaż z pozoru w dzisiejszych czasach wydaje nam się być czymś innym, to jednak naprawdę nie stracił on wiele ze swojego pierwotnego znaczenia. Obecnie stał się on bowiem niezwykle skuteczną bronią w walce o miejsce w pamięci konsumenta. A dzięki swej pomysłowości i oryginalności ma on zostać błyskawicznie zapamiętany.
Ludzie zajmujący się copywritingiem wiedzą, że skuteczny slogan jest jak choroba, którą zarazić się można przez ucho. Rozprzestrzenia się ona w niesłychanym pędzie, ma miliony nosicieli, utrzymuje się w pamięci (niekiedy doprowadzając nawet di idee fixe) i ma tylko jeden cel – skutecznie pokierować postawą konsumenta. Nic więc dziwnego, że wiele psychologów uważa slogan za rodzaj prania mózgu, ale czy nie o to właśnie chodzi w reklamie...
Większość ludzi sądzi, że praca copywritera – czyli w wolnym przekładzie tekściarza – zaczyna się od pisania testów. Nic bardziej błędnego. Bowiem podstawą tego typu pracy jest określona informacja. Oczywiście nie są to fakty w rodzaju tych, które leżą na dłoni. Gdyby tak było, zawód tekściarza byłby znacznie mniej intratny. Faktów tych nie znajdzie się również w prospektach klienta. Osobę tą bowiem należy najpierw dokładnie poznać, aby zrozumieć jej cele oraz sposób myślenia.
W dokumentacjach technicznych, wycinkach z prasy, danych reklamowych i sprawozdaniach z działalności firmy można znaleźć całą masę przydatnych danych. Potem trzeba je logicznie uporządkować, odrzucić te, które niewiele mówią, z niczym się nie kojarzą oraz te, których nie sposób zapamiętać. A następnie bardzo gruntownie zastanowić się jaką formę przybierze nasze hasło. Bowiem bogactwo rodzajów sloganów jest naprawdę duże.
Rodzaje sloganów
- Slogan deklaratywny – który jest zestawieniem wyrazów lub zdaniem twierdzącym. Ze względu na swoją uniwersalność jest on najczęściej używany.
'Wszystko co robimy, robimy dla Ciebie' [Ford]
'IKEA – kopalnia pomysłów'
- Slogan humorystyczny – ma na celu wywołanie rozbawienia u odbiorcy połączonego z zapamiętywaniem przekazywanego sygnału. W tym przypadku bywa on często łączony z obrazem i dopiero wtedy tworzy humorystyczną sytuację.
'Mroczny przedmiot do uprzyjemniania' [Black Label]
- Slogan pytający – jest sformułowany w postaci zdania pytającego. Wymaga on zastanowienia się, ale jednocześnie wymusza określoną odpowiedź.
'Czy dorosłeś już do nowego stylu życia?' [Peugeot 405]
- Slogan wzbudzając ciekawość – ma na celu zaciekawienie odbiorcy i jest zazwyczaj wstępem do dalszego tekstu reklamy, który zaspakaja ową ciekawość.
'Śmiali się, gdy usiadłem do fortepianu, ale kiedy zacząłem grać...' [kursy korespondencyjne]
- Slogan komunikujący nowość – znajduje zastosowanie w reklamie nowości. Jego działalność jest bardzo krótkotrwała.
'Nowa jakość światła' [Philips]
- Slogan rozkazujący – to krótka komenda wymuszająca określone zachowanie. Może ona wywołać jednak odruch obronny.
'Nakaz chwili' [Pepsi Cola]
- Slogan prestiżowy – przy jego pomocy wywołuje się u odbiorcy skojarzenie towaru z określonym, luksusowym stylem życia.
'Dyskretny zapach bogactwa' [Guerlain - perfumy]
'Dotyk zamożności' [krem do stóp]
- Slogan oddziaływujący na emocje – które mogą odgrywać istotną rolę przy podejmowaniu decyzji zakupu.
'Samochód, który obudzi twoje zmysły' [Renault Safrane]
'Feel the freedom' [Gabriela Sabatini - perfumy]
- Slogan kontrastowy – oparty na określeniach sprzecznych ze sobą, co pozwala na stworzenie hasła o prostej i zrozumiałej treści, łatwej do zapamiętania
'Najmniejsza z największych przyjemności' [cukier]
- Slogan aklerocyjny – oparty jest na aklerocji, prostych rymach, ciekawych zestawieniach brzmieniowych, przez to łatwo wpada w ucho
'Terravita, terravita czekolada wyśmienita'
- Slogan dwuznaczny – prezentuje dwuznaczne skojarzenia, powiedzenia wspierające korzyść klienta z zakupu produktu.
'Masz ból z głowy' [Panadol]
- Slogan porównawczy – zmusza do porównania produktu firmy z produktami konkurencyjnymi, często w sposób niebezpośredni.
'Remy Martin i jemu równe' [koniak – w reklamach: jedna butelka na stole]
- Slogany podkreślające oryginalność – wskazują na pochodzenie produktu przywołując podświadomie skojarzenia pochodne z jakością itp.
'Oryginalne i polskie' [papierosy Caro]
- Slogan promujący jakość – opiera argumentacje wyłącznie na jakości. Kierowany do klientów, dla których jest to podstawowe kryterium wyboru.
'Nowa jakość życia' [Whirlpool]
- Slogan podkreślający korzystna cenę - kierowany jest do klientów, dla których cena jest głównym kryterium wyboru. Stosowany najczęściej w promocjach produktów tanich, dla szerokiego grona nabywców.
'HIT. Kupuj najtaniej' [Supermarket HIT]
'Nowy salon – małym kosztem' [Mieszkaj]
Pod względem formalnym slogan często upodabnia się do sentencji. Jednakże różni je treść, gdyż w przeciwieństwie do ogólnofilozoficznej sentencji, slogany zawierają wskazówki o charakterze praktycznym. Są one związane z konkretną sytuacją, towarem lub usługą. Tak więc sentencja przeistacza się w slogan, gdy staje się wypowiedzią użytkową:
'Wszechświat cieszy' [piwo Hevelius]
'marzenia są po to, by zostały spełnione' [Jaguar]
Slogan albo poprzedza właściwy tekst reklamowy i wtedy jego główną funkcją jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy, albo kończy wypowiedź reklamową, czyli podsumowuje, streszcza. Wyróżniamy więc:
a) slogan – nagłówek
'Unikaj niebezpiecznych zbliżeń' [Bayer]
b) slogan – podsumowanie
'Roc – dotrzymane obietnice'
'Smak luksusu' [Euro]
Slogan ten jest przeważnie mottem całej kampanii i pozostaje niezmiennym wyznacznikiem reklamowanej marki.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (18 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (21 stron A4)
4. (28 stron A4)
5. (22 stron A4)
6. (6 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (10 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (34 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.8 stron)
3. (0.1 stron)
4. (1 stron)
5. (7.6 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.9 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.6 stron)
10. (1.6 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Slogany reklamowe - rodzaje sloganów oraz przykłady z rynku
Slogany reklamowe - rodzaje sloganów oraz przykłady z rynku
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 34 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|