Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
nlp | style zarządzania | geografia gospodarcza | kapitał pracujący | fuzje i przejęcia | koszty zmienne | metoda simplex | non profit |

Slogany reklamowe - rodzaje sloganów oraz przykłady z rynku

Czym właściwie jest slogan reklamowy?

Otóż krótko mówiąc slogan reklamowy to zwięzła, celna, wyrazista formuła słowna, skierowana do masowego odbiorcy. Zazwyczaj anonimowa, a odwołująca się przede wszystkim do emocji, których znaczenie i forma podporządkowane są jednemu celowi – wzbudzeniu potrzeby nabycia towaru lub skorzystania z usługi.

Pod względem formalnym slogan często upodabnia się do sentencji. Jednakże różni je treść, gdyż w przeciwieństwie do ogólnofilozoficznej sentencji, slogany zawierają wskazówki o charakterze praktycznym. Są one związane z konkretną sytuacją, towarem lub usługą. Tak więc sentencja przeistacza się w slogan, gdy staje się wypowiedzią użytkową:

'Wszechświat cieszy' [piwo Hevelius]
'marzenia są po to, by zostały spełnione' [Jaguar]

Zatwierdzenie nowego sloganu to duża odpowiedzialność. Streszcza on bowiem obietnice firmy, a firma wykorzystuje je jako znak identyfikujący daną markę. Dzięki sloganowi tworzymy więc image firmy, czyli jej reputację.

Tymczasem w swej historii slogan oznaczał okrzyk wojenny (celt. Sluagh-ghairm). I chociaż z pozoru w dzisiejszych czasach wydaje nam się być czymś innym, to jednak naprawdę nie stracił on wiele ze swojego pierwotnego znaczenia. Obecnie stał się on bowiem niezwykle skuteczną bronią w walce o miejsce w pamięci konsumenta. A dzięki swej pomysłowości i oryginalności ma on zostać błyskawicznie zapamiętany.

Ludzie zajmujący się copywritingiem wiedzą, że skuteczny slogan jest jak choroba, którą zarazić się można przez ucho. Rozprzestrzenia się ona w niesłychanym pędzie, ma miliony nosicieli, utrzymuje się w pamięci (niekiedy doprowadzając nawet di idee fixe) i ma tylko jeden cel – skutecznie pokierować postawą konsumenta. Nic więc dziwnego, że wiele psychologów uważa slogan za rodzaj prania mózgu, ale czy nie o to właśnie chodzi w reklamie...

Większość ludzi sądzi, że praca copywritera – czyli w wolnym przekładzie tekściarza – zaczyna się od pisania testów. Nic bardziej błędnego. Bowiem podstawą tego typu pracy jest określona informacja. Oczywiście nie są to fakty w rodzaju tych, które leżą na dłoni. Gdyby tak było, zawód tekściarza byłby znacznie mniej intratny. Faktów tych nie znajdzie się również w prospektach klienta. Osobę tą bowiem należy najpierw dokładnie poznać, aby zrozumieć jej cele oraz sposób myślenia.

W dokumentacjach technicznych, wycinkach z prasy, danych reklamowych i sprawozdaniach z działalności firmy można znaleźć całą masę przydatnych danych. Potem trzeba je logicznie uporządkować, odrzucić te, które niewiele mówią, z niczym się nie kojarzą oraz te, których nie sposób zapamiętać. A następnie bardzo gruntownie zastanowić się jaką formę przybierze nasze hasło. Bowiem bogactwo rodzajów sloganów jest naprawdę duże.

Rodzaje sloganów

- Slogan deklaratywny – który  jest zestawieniem wyrazów lub zdaniem twierdzącym. Ze względu na swoją uniwersalność jest on najczęściej używany.
'Wszystko co robimy, robimy dla Ciebie' [Ford]
'IKEA – kopalnia pomysłów'

- Slogan humorystyczny – ma na celu wywołanie rozbawienia u odbiorcy połączonego z zapamiętywaniem przekazywanego sygnału. W tym przypadku bywa on często łączony z obrazem i dopiero wtedy tworzy humorystyczną sytuację.
'Mroczny przedmiot do uprzyjemniania' [Black Label]

- Slogan pytający – jest sformułowany w postaci zdania pytającego. Wymaga on zastanowienia się, ale jednocześnie wymusza określoną odpowiedź.
'Czy dorosłeś już do nowego stylu życia?' [Peugeot 405]

- Slogan wzbudzając ciekawość – ma na celu zaciekawienie odbiorcy i jest zazwyczaj wstępem do dalszego tekstu reklamy, który zaspakaja ową ciekawość.
'Śmiali się, gdy usiadłem do fortepianu, ale kiedy zacząłem grać...' [kursy korespondencyjne]

- Slogan komunikujący nowość – znajduje zastosowanie w reklamie nowości.  Jego działalność jest bardzo krótkotrwała.
'Nowa jakość światła' [Philips]

- Slogan rozkazujący – to krótka komenda wymuszająca określone zachowanie. Może ona wywołać jednak odruch obronny.
'Nakaz chwili' [Pepsi Cola]

- Slogan prestiżowy – przy jego pomocy wywołuje się u odbiorcy skojarzenie towaru z określonym, luksusowym stylem życia.
'Dyskretny zapach bogactwa' [Guerlain - perfumy]
'Dotyk zamożności' [krem do stóp]

- Slogan oddziaływujący na emocje – które mogą odgrywać istotną rolę przy podejmowaniu decyzji zakupu.
'Samochód, który obudzi twoje zmysły' [Renault Safrane]
'Feel the freedom' [Gabriela Sabatini - perfumy]

- Slogan kontrastowy – oparty na określeniach sprzecznych ze sobą, co pozwala na stworzenie hasła o prostej i zrozumiałej treści, łatwej do zapamiętania
'Najmniejsza z największych przyjemności' [cukier]

- Slogan aklerocyjny – oparty jest na aklerocji, prostych rymach, ciekawych zestawieniach brzmieniowych, przez to łatwo wpada w ucho
'Terravita, terravita czekolada wyśmienita'

- Slogan dwuznaczny – prezentuje dwuznaczne skojarzenia, powiedzenia wspierające korzyść klienta z zakupu produktu.
'Masz ból z głowy' [Panadol]

- Slogan porównawczy – zmusza do porównania produktu firmy z produktami konkurencyjnymi, często w sposób niebezpośredni.
'Remy Martin i jemu równe' [koniak – w reklamach: jedna butelka na stole]

- Slogany podkreślające oryginalność – wskazują na pochodzenie produktu przywołując podświadomie skojarzenia pochodne z jakością itp.
'Oryginalne i polskie' [papierosy Caro]

- Slogan promujący jakość – opiera argumentacje wyłącznie na jakości. Kierowany do klientów, dla których jest to podstawowe kryterium wyboru.
'Nowa jakość życia' [Whirlpool]

- Slogan podkreślający korzystna cenę - kierowany jest do klientów, dla których cena jest głównym kryterium wyboru. Stosowany najczęściej w promocjach produktów tanich, dla szerokiego grona nabywców.
'HIT. Kupuj najtaniej' [Supermarket HIT]
'Nowy salon – małym kosztem' [Mieszkaj]

Pod względem formalnym slogan często upodabnia się do sentencji. Jednakże różni je treść, gdyż w przeciwieństwie do ogólnofilozoficznej sentencji, slogany zawierają wskazówki o charakterze praktycznym. Są one związane z konkretną sytuacją, towarem lub usługą. Tak więc sentencja przeistacza się w slogan, gdy staje się wypowiedzią użytkową:
'Wszechświat cieszy' [piwo Hevelius]
'marzenia są po to, by zostały spełnione' [Jaguar]

Slogan albo poprzedza właściwy tekst reklamowy i wtedy jego główną funkcją jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy, albo kończy wypowiedź reklamową, czyli podsumowuje, streszcza. Wyróżniamy więc:
a) slogan – nagłówek
'Unikaj niebezpiecznych zbliżeń' [Bayer]
b) slogan – podsumowanie
'Roc – dotrzymane obietnice'
'Smak luksusu' [Euro]

Slogan ten jest przeważnie mottem całej kampanii i pozostaje niezmiennym wyznacznikiem reklamowanej marki.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Język reklamy - prezentacja
52 stron(-y)
Hasła i slogany w manipulacji konsumentem (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Marketing w Internecie (⭐przypisy)
17 stron(-y)
Reklama jako istotne narzędzie promocji w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia ⭐przypisy)
28 stron(-y)
Wykłady z marketingu - opracowanie
22 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Slogany reklamowe - rodzaje sloganów oraz przykłady z rynku

Slogany reklamowe - rodzaje sloganów oraz przykłady z rynku
Ocena: 8.7 / 10
Liczba głosów: 34 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii