Wpływ strategii organizacyjnej na strategię wynagrodzeń
Termin strategia organizacyjna jest rozmaicie rozumiany. W ujęciu bardziej tradycyjnym jest to skuteczny program działania w dłuższym czasie, w którym bierze się pod uwagę przewidywane zmiany w otoczeniu, a także przewidywane zmiany wewnętrzne w zasobach i warunkach działania przedsiębiorstw. Program jest formułowany dla każdego obszaru działania organizacji i koordynacje różne funkcje, jakie ona pełni.
Współcześnie mianem strategii organizacyjnej określa się celem organizacji, których osiąganie służy pomnażaniu wartości dla klienta i powiększaniu przewagi konkurencyjnej, oraz sposoby osiągania tych celów. Często zwraca się uwagę na konieczność pomnażania wartości dla tzw. interesariuszy (stakeholders), a więc głównie właścicieli (kierownictwa), akcjonariuszy i pracowników. Akcentowanie wartości dla udziałowców unaocznia, że w ostatecznym rachunku chodzi o klientów, bez których firma traci sens swego istnienia. Odzwierciedla też szerokie rozumienie terminu klient: klient wewnętrzny, czyli pracownik, oraz klient zewnętrzny – nabywca produktów i usług, również akcjonariusz nie będący pracownikiem firmy.
Strategia powinna być znana pracownikom i akceptowana przez nich. Jest to ważny warunek jej skuteczności. Strategie całych organizacji i ich wewnętrznych jednostek (jednostek biznesu) mogą się istotnie różnić ze względu na fazę cyklu rozwojowego produktu czy inne czynniki. Dlatego też, obok ogólnej ramowej strategii organizacji jako całości, opracowuje się strategie dla poszczególnych jednostek biznesu oraz funkcjonalnych obszarów działalności, np. dla zarządzania zasobami ludzkimi, finansów, marketingu.
W konstruowaniu strategii wynagrodzeń dla organizacji i jej jednostek wewnętrznych bardzo użyteczna jest analiza wpływu pozycji rynko¬wej i potencjału organizacji (jednostki biznesu), czyli zdolności do pomnażania wartości, oraz fazy cyklu rozwojowego firmy (jednostki biznesu) lub produktu.
Osobną sprawą jest ocena potencjału rozwojowego i zdolność pomnażania wartości przez grupy pracownicze lub pojedynczych pracowników, niezbędna przy konstruowaniu indywidualnego lub grupowego pakietu wynagrodzeń.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (9 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (15 stron A4)
4. (15 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (107 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (17 stron A4)
9. (8 stron A4)
10. (5 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.9 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.9 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.4 stron)
7. (1.1 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.6 stron)
10. (1.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Wpływ strategii organizacyjnej na strategię wynagrodzeń
Wpływ strategii organizacyjnej na strategię wynagrodzeń
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 77 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|