Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
promocja | strategia przedsiębiorstwa | deficyt budżetowy | kurs walutowy | ROS | EVA | niezależność banku centralnego | eurodystrybucja |

Pojęcie marketingu i zarządzania marketingowego

Odgrywa coraz ważniejszą rolę w dzisiejszym świecie. Marketing definiowany jest jako pewien proces o charakterze społecznym i zarządczym, który pozwala określonym jednostkom i grupom osiągnięcie tego, co odczuwają jako potrzebne i chcą zdobyć poprzez wytwarzanie, oferowanie i wymianę pewnych dóbr, które dysponują pewną wartością. Owa definicja odnosi się  do pewnych kluczowych terminów jak potrzeby i pragnienia, produkty, wartość, cena i zadowolenie, wymiana, transakcje i związki, rynki oraz marketing i uczestnicy rynku.

Źródło rozpoczęcia procesów marketingowych wiąże się z pewnymi potrzebami i pragnieniami ludzi. Ludzie, chcąc je zaspokoić, tworzą popyt na dane dobra i usługi, który wyraża się w chęci posiadania pewnych produktów, która z kolei manifestuje się w pragnieniu i gotowości kupienia ich. Z popytem mamy do czynienia jednak dopiero wówczas, gdy wraz z pragnieniami idzie w parze siła nabywcza. Zadaniem danego przedsiębiorstwa jest więc przede wszystkim oszacowanie ilości ludzi, wyrażających gotowość i będących w stanie go kupić.
Do zaspokojenia pragnień i potrzeb ludzkich może dojść dzięki określonym produktom bądź usługom. Jeśli chodzi o produkty materialne, ich głównym znaczeniem jest nie tylko ich posiadanie, ale przede wszystkim fakt, że ich nabywca może korzystać z usług, które są jego częścią składową. Postępowanie przedsiębiorstw, które bardziej koncentruje się na samym produkcie, a nie na usługach, które on ze sobą niesie, często oceniane jest jako błędne. Dostarczaniem usług mogą zajmować się także konkretne osoby, miejsca, działania, organizacje i idee.

Aby marketing zaistniał, musi pojawić się pojęcie wymiany, która prowadzić ma do zaspokojenia przez ludzi danych potrzeb. Stąd też, jest to kluczowe pojęcie marketingu. Wymiana jest określonym procesem, polegającym na zdobyciu pewnego, pożądanego przez nas produktu, za który oferujemy coś w zamian. W wymianie konieczne jest zaistnienie przynajmniej dwóch stron. Jeśli dojdzie między nimi do porozumienia, wówczas mamy do czynienia z transakcją. Może być to transakcja pieniężna (kiedy jednym z elementów wymiany jest pieniądz), ale niekoniecznie- na przykład transakcja barterowa polegać może na wymianie produktu na produkt, lub też wymianie usługi na usługę. Transakcję możemy zatem zdefiniować jako wymianę wartości. Wymiana łączy się bezpośrednio z terminem rynku. Odnosi się on do grupy potencjalnych nabywców, którzy odczuwają pewną potrzebę lub pragnienie i chcąc je zaspokoić, wyrażają gotowość i są w stanie dokonać wymiany.

Przedsiębiorstwo, prowadząc działania marketingowe, ma na celu przede wszystkim oddziaływanie na pewną grupę potencjalnych klientów, które ma wywołać w niej określone reakcje na owe oddziaływanie. Ważnym więc jest, by dana firma wiedziała, czego oczekują od niej nabywcy jej produktów. Celem ludzi zajmujących się marketingiem jest budowanie długoterminowych relacji z klientami, dystrybutorami, dostawcami itd., które zakorzenione byłoby w obustronnym zaufaniu, które z kolei jest budowane przez przedsiębiorstwo za pomocą wywiązywania się ze zobowiązania dostawy produktów wysokiej jakości, dobrego serwisu, jak również akceptowalnych cen.

Z zarządzaniem marketingowym spotykamy się wówczas, gdy mamy do czynienia z planowaniem i realizacją pomysłów, kształtowaniem cen, promocji oraz dystrybucji produktów i usług, co ma na celu stworzenie zasad wymiany, która odpowiadałaby potencjalnym klientom. Podstawowym zadaniem zarządzania marketingowego jest zarządzanie popytem. Ma ono bowiem wywierać wpływ na kształt i poziom popytu oraz na jego lokalizację w czasie, co spowodować ma osiągnięcie pewnych wcześniejszych zamierzeń przedsiębiorstwa.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Marketing i jego elementy
14 stron(-y)
Plan marketingowy jako narzędzie sterowania przedsiębiorstwem (⭐przypisy)
16 stron(-y)
Podstawy marketingu
22 stron(-y)
Czym jest marketing? (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Metody prezentacji i oceny badania marketingowego (⭐bibliografia ⭐przypisy)
12 stron(-y)
Marketingowy system informacji - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Marketing mix - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Pojęcie marketingu i zarządzania marketingowego

Pojęcie marketingu i zarządzania marketingowego
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 239 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii